Bovenaan de as staat voor dominant gedrag, macht, onafhankelijkheid, leiding geven, organiseren en initiatief nemen. Onderaan de as staat voor nauwelijks of niet dominant gedrag, afhankelijk, instemmend, afwachtend, passief, onderdanig en onder de indruk voor gezag.
#2 Directief leiderschap
Dit houdt in dat de leidinggevende richting de medewerker communiceert welke taken uitgevoerd moeten worden en ook op welke manier dit moet gebeuren. Medewerkers hebben hierbij dus zelf weinig verantwoordelijkheid en denken niet mee over het uitvoeren van de processen.
Autoritair leiderschap: ð¬ de regisseur
Jij bent de regisseur en anderen hebben naar je te luisteren. Het wordt ook wel directief, leidend of sturend leiderschap genoemd. Vaak heb je dan juist te maken met een eenzijdige vorm van communiceren, want als leidinggevende leg jij iets op aan de medewerker.
Leidinggevende is een positionele rol die je formeel van bovenaf krijgt, maar leiderschap is een persoonlijke rol die je informeel van onderaf wordt gegeven. Het een gaat over positiemacht, het ander over persoonsmacht. Die laatste moet je relationeel verdienen.
Strategische leiders stellen mensen op alle niveaus in de organisatie in staat beslissingen te nemen. Deze verdeling van verantwoordelijkheid geeft potentiële strategische leiders de mogelijkheid om te zien wat er gebeurt als mensen risico's nemen.
Democratisch leiderschap
De mening en inspraak van medewerkers is binnen de democratische leiderschapsstijl van groot belang. Deze manier van leidinggeven wakkert creativiteit aan en stimuleert het team om samen te werken aan een opdracht. Als leidinggevende is het belangrijk zelf ook betrokken te zijn binnen het team.
Welke 4 stijlen van leiderschap ken jij? Er bestaan namelijk 4 verschillende stijlen van leidinggeven, volgens Paul Hersey en Ken Blanchard: 'sturend leiderschap', 'coachend leiderschap', 'ondersteunend leiderschap' en 'delegerend leiderschap'.
Niveau 5 leiders richten hun behoefte aan erkenning niet op zichzelf maar op het creëren van een geweldig bedrijf. Het is niet zo dat zij geen ego hebben of geen eigenbelang kennen. Integendeel, ze zijn ontzettend ambitieus – maar hun ambitie richt zich vooral op de organisatie.
De eerste eigenschap van effectieve mensen gaat over verantwoordelijkheid nemen. En het vergroten van de invloed van het handelen op je eigen leven en dat van anderen. De tweede eigenschap van Covey gaat over het stellen van doelen, je persoonlijke effectiviteit (het wat en waarom).
Als teamleider heb je andere verantwoordelijkheden dan werknemers zonder leidinggevende rol. Je hebt meer invloed op beslissingen, kunt richting geven aan het team en hebt de mogelijkheid om anderen te motiveren en te ontwikkelen. Bovendien gaat dit vaak gepaard met een hoger salaris en nieuwe doorgroeimogelijkheden.
Manager klinkt een stapje hoger dan teamleider, imho. Een teamleider stuurt een (uitvoerend) team aan, een manager stuurt teamleiders aan. Een operationeel manager stuurt m.i. ook een team aan.
Covey vatte het verschil tussen beide mooi samen in een treffende beeldspraak: “Een manager probeert zo efficiënt en succesvol mogelijk de ladder te beklimmen, een leider kijkt of de ladder wel tegen de goede muur opstaat.” Management richt zich dus op het behoud van het huidige succes van een organisatie.
Overtuigende stijl: deze gaat uit van een hoge taakgerichtheid en een hoge relatiegerichtheid. Deze leiderschapsstijl is inspirerend naar de groepsleden om een bijdrage te leveren aan het realiseren van de beoogde doelstellingen.
Sturing / management | Tactisch/operationeel leiden. Geeft leiding aan een organisatieonderdeel op tactisch niveau, waarbij, op basis van een analyse van vraagstukken, problemen en ontwikkelingen, zorg gedragen wordt voor oplossingsrichtingen in de uitvoering van het aandachtsgebied.
Positieve leiders delen hun waarden, optimisme, visie en doelen met hun mensen, deze stijl van leiderschap resulteert in meer vertrouwen, betrokkenheid, autonomie, hogere prestaties, minder verloop van goede medewerkers, minder negatieve stress op de werkvloer en een hogere klanttevredenheid.
Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden.
Slechte communicatie en een gebrek aan integriteit zijn typische voorbeelden van slecht leiderschap. Ook besluiteloosheid vormt een belemmering voor managers, omdat deze eigenschap hun geloofwaardigheid ondermijnt en een effectieve aansturing van werknemers in de weg staat.