Daltononderwijs is een onderwijssoort waarbij de nadruk ligt op keuzevrijheid voor de leerling, samenwerking met andere leerlingen en de ontwikkeling van zelfstandigheid. De scholen vallen in Nederland zowel onder het algemeen bijzonder onderwijs als het openbaar onderwijs.
Dalton is geen methode of systeem, maar een praktisch onderwijsplan voor basis- en voortgezet onderwijs. Op daltonscholen ligt de focus op vijf kernwaarden: (1) samenwerking, (2) vrijheid en verantwoordelijkheid, (3) effectiviteit, (4) zelfstandigheid en (5) reflectie.
Een verschil tussen het Daltononderwijs en Montessorionderwijs is dat een Daltonschool vaak iets specifieker is in hoe de opdracht moet worden uitgevoerd in vergelijking met een Montessorischool. De belangrijkste ankerpunten in het Daltononderwijs zijn samenwerken, zelfstandigheid en vrijheid in gebondenheid.
De school heeft vier heterogene brugklassen, een heterogene theaterklas en een tweetalige brugklas op vwo-niveau. Na het eerste jaar gaan de leerlingen naar gymnasium, atheneum of havo.
In een Daltonschool krijgen kinderen meer vrijheid dan in een traditionele school.In ruil voor die vrijheid wordt er ook een grotere mate van verantwoordelijkheid van de kinderen verwacht. Voor kinderen met gedragsproblemen is dit some verre van vanzelfsprekend.
Voor wie is daltononderwijs? In principe is daltononderwijs voor elke leerling geschikt. Leraren houden namelijk rekening met de interesses en capaciteiten van hun leerlingen door aan te sluiten bij de leef- en belevingswereld van leerlingen.
Uitstekend. Kinderen ontwikkelen bij uitstek op een Daltonschool vaardigheden die zij nodig hebben in het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld de zelfstandigheid om huiswerk te maken.
Zelfstandigheid In het daltononderwijs wordt weinig klassikale les gegeven maar krijgen kinderen taken die zij in een bepaalde tijd moeten afronden. Deze taken kunnen week- of maandtaken zijn en individuele of groepstaken. De leerlingen leren zelfstandig de taken te plannen en uit te voeren.
Daltonscholen vallen onder het algemeen bijzonder onderwijs; scholen die werken vanuit een opvoedkundige overtuiging of didactische (onderwijskundige) uitgangspunten. Andere voorbeelden van algemeen bijzonder onderwijs zijn onder andere Montessorischolen, Jenaplanscholen en Vrijescholen.
Er zijn in Nederland 343 door de NDV erkende daltonbasisscholen en kinderdagverblijven, 29 erkende scholen voor voortgezet onderwijs en 13 instellingen voor hoger onderwijs. Een onbekend aantal scholen werkt op een daltonachtige wijze werkt, zonder zich 'dalton' te noemen.
Het montessorionderwijs gaat uit van het individuele kind; elk kind wordt individueel begeleid. Het montessorionderwijs ziet opvoeding en onderwijs als één geheel. Op een montessorischool wordt niet gewerkt met het zogenaamde leerstof- jaarklassensysteem.
Montessori onderwijs is met name geschikt voor kinderen die zelfstandigheid, vrijheid en autonomie waarderen. Kinderen die graag op hun eigen tempo willen werken en interesse hebben in zelfontdekking en zelfgestuurd leren, kunnen zich goed voelen in een Montessori omgeving.
Waar komt daltononderwijs vandaan? Daltononderwijs is genoemd naar het dorp Dalton in Amerika, waar de grondlegger van het systeem, Helen Parkhurst, in 1920 voor het eerst met dit onderwijsconcept werkte. Parkhurst wilde af van het destijds starre klassikale Amerikaanse onderwijssysteem.
Jenaplan is traditioneel vernieuwingsonderwijs, waarin de ontwikkeling van het kind centraal staat. De meeste jenaplanscholen werken met stamgroepen, waarbij kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een groep zitten.
Een goede freinetschool biedt net de vaardigheden aan die mensen in hun latere schoolloopbaan nodig hebben, zoals plannen, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen. Mensen die een band hebben met het traditioneel onderwijs zijn geneigd erg defensief te reageren op methodeonderwijs.
Het ontstaan van Daltononderwijs
De wortel van het Daltononderwijs ligt in 1905 op een school in Wisconsin in de Verenigde Staten. De jonge, net afgestudeerde onderwijzeres Helen Parkhurst wordt aangesteld om als enige leerkracht de 40 kinderen van 6 tot en met l2 jaar op dit eenmansschooltje les te geven.
De naam Dalton komt van het plaatsje Dalton in Massachusetts waar Parkhurst lesgaf toen zij haar pedagogische visie ontwikkelde. De drie principes van Helens onderwijsvorm zijn eenvoudig: Verantwoordelijkheid of vrijheid in gebondenheid.
Met ongeveer 1.850 leerlingen is het Dalton Lyceum Barendrecht een grote school.
Cluster 1: blinde, slechtziende leerlingen; Cluster 2: dove, slechthorende leerlingen of met een taal-spraakontwikkelingsstoornis; Cluster 3: lichamelijk gehandicapte en/of verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke leerlingen (somatisch); Cluster 4: kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen.
De meeste scholen kiezen bekende taal- en rekenmethodes, zoals 'Veilig Leren Lezen' of 'Wereld in Getallen'. Sommige scholen hebben naast een taal- en rekenmethode ook een methode voor 'oriëntatie op jezelf en de wereld' (aardrijkskunde, biologie en geschiedenis) en 'kunstzinnige oriëntatie'.
Voordat de school uw kind toelaat, moet de school bij het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen. Dit is een bewijs dat uw kind recht geeft op een plek in het speciaal onderwijs. Deskundigen adviseren het samenwerkingsverband of uw kind (voortgezet) speciaal onderwijs nodig heeft.
Op plek 1 van de Shanghai Ranking staat zoals gebruikelijk de Amerikaanse Harvard University. Stanford University staat op 2 en op de derde plaats staat de Massachusetts Institute of Technology (MIT). Daarmee is de hele top 3 dit jaar Amerikaans. De Britse University of Cambridge zakt dit jaar van plek 3 naar plek 4.
De IBS is een school voor voortgezet onderwijs en is ook de kleinste VO-school van Nederland. De betekenis die de school heeft voor het eiland Schiermonnikoog is groot en daarom vindt de minister het ook belangrijk dat de school blijft bestaan vanwege de rol in de gemeenschap van het eiland.
Heeft jouw kind ADHD, ADD of een vorm van autisme, dan hoeft het echter niet per se naar het speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs is lang niet altijd nodig. Sterker, met alle bezuinigingen op het speciaal onderwijs wordt het minder waarschijnlijk dat jouw kind daarvoor in aanmerking komt.