De huisstijl van een organisatie of merk wordt ook wel de corporate identity of brand identity genoemd. De huisstijl omvat alle uitingen van een bedrijf, zoals de bedrijfsnaam of merknaam, logo, sl...
Het corporate imago, of het corporate image, is een term uit de marketing. Het is het beeld dat een groep belanghebbenden (ook wel stakeholders) heeft van het bedrijf of organisatie. Die stakeholders bestaan uit het algemene publiek, maar ook uit klanten, media, bewoners, overheden of de eigen medewerkers.
Een corporate identity is niks anders dan jouw merkkern heel scherp verwoord en geduid. Het bevat je diepste drijfveren (merkvisie) én de manier waarop je aan je idealen werkt (merkkarakter, vertaald naar archetypes en kernwaarden). Simpelweg: wie je bent en waar je voor staat.
Corporate branding is het inzetten van je bedrijfsnaam als merk in al je communicatie naar stakeholders. Het staat tegenover product branding, waarbij je enkel producten promoot bij consumenten.
Een Corporate Identity Mix wordt ook wel een bedrijfsidentiteit mix of IC-mix genoemd. Dit model legt een link tussen de identiteit en het imago van een bedrijf. De definitie van Corporate Identity is 'datgene wat de organisatie werkelijk is'.
De identiteit van een organisatie en het imago hebben directe invloed op elkaar. Dat stellen Birkigt en Stadler (1986) met hun model 'Corporate Identity and Corporate Image', ook wel de 'Corporate Identity Mix' genoemd. Door te sturen op hun merkidentiteit, kunnen merken en organisaties invloed uitoefenen op hun imago.
Het grote voordeel van een sterke corporate identity is dat je publiek snel en eenvoudig verbanden kan leggen met je merk. Het belang van corporate identity is dan ook heel groot. Je identiteit omvat naast elementen zoals een visie en missie ook je kernwaarden, de persoonlijkheid en cultuur van je organisatie.
Product branding is het ontwikkelen van een onderscheidend merk voor een bepaald product met de bedoeling de doelgroep van een merk te bereiken. Alles, van huishoudelijke schoonmaakmiddelen tot snoep tot auto's, kan zijn eigen merkpositionering en marketingstrategie hebben.
De huisstijl van een bedrijf of organisatie is de visuele identiteit die bestaat uit verschillende grafische elementen zoals een logo, de kleurstelling en lettertype.
Een organisatie presenteert haar identiteit aan de omgeving via de onderdelen van de Corporate Identity Mix. Wanneer een organisatie de identiteit in kaart wil brengen of wil veranderen en om de identiteit te uiten naar de verschillende doelgroepen is deze mix een handig hulpmiddel.
Een logo is een beeldmerk van een organisatie of merk dat wordt ingezet voor de herkenbaarheid van het merk in communicatie-uitingen. Een logo kan een zuiver grafisch symbool zijn, of bestaan uit tekst die op een onderscheidende manier is opgemaakt, of een combinatie hiervan.
Een logo is belangrijk voor meerdere redenen – vooral omdat het: Een geweldige eerste indruk maakt, die klanten uitnodigt om op jouw merk te reageren. Je helpt met het creëren van een merkidentiteit. Je bedrijf een symbool geeft waardoor mensen je beter kunnen onthouden.
(beeldmerk / logo / merk / symbool / vignet / woordmerk) Een geconcentreerde tekenreeks die zonder nadere uitleg duidelijk herkenbaar is en die verwijst naar een firma, persoon of produkt(groep).
Vormen van Branding
Co-branding: Gezamenlijke Branding van twee verschillende merken die elkaar versterken en daardoor meer bereik creëren. Personal Branding: De manier waarop mensen hun persoonlijke reputatie bouwen. Social Branding: Het gebruik van social media voor marketingdoeleinden.
Branding en identiteit
Branding gaat over persoonlijke eigenschappen, gevoel, visie en de kwaliteit van jouw brand. Als je dit goed naar je klant weet over te brengen ben je goed bezig! Let er dan ook op dat bijvoorbeeld jouw visie op de klant gericht is, in plaats van op bijvoorbeeld alleen veel omzet draaien.
Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf. Branding gaat dus over het creëren van een klantbeleving. Een merk is een concept en niet zichtbaar of tastbaar.
In corporate communicatie staat het creëren van een goed imago en goodwill bij alle doelgroepen centraal. Het creëren of beschermen van het imago (of de reputatie) van een organisatie vormt één van de belangrijkste doelen van de communicatiestrategie van een organisatie.
Door je identiteit onderscheid jij jezelf van anderen, kunnen anderen zien wie jij bent en kunnen zij jou leren kennen in je totale eigenheid, vol bijzondere, opmerkelijke en bepalende eigenschappen. Identiteit gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand alleen jouw naam weet, betekent dat niet dat hij jou kent.
4. Een imago heb je sowieso. Een imago is het beeld dat van je organisatie bestaat bij klanten, gebruikers, stakeholders, de publieke opinie en ja, ook bij medewerkers. Een imago dat afwijkt van de persoonlijkheid van een organisatie, brengt verwarring en vermindert het vertrouwen dat men in je organisatie heeft.
Een sterk logo dient namelijk ook simpel, tijdloos en herkenbaar te zijn en bovendien te passen bij de branche waarin je met het merk actief bent. Ook moet het veelzijdig en schaalbaar zijn. Daarmee bedoelen we dat een logo er aantrekkelijk uit moet zien op de voorgevel van je bedrijf, maar ook op het visitekaartje.
Eenvoud is de sleutel
Een eenvoudig ontwerp zorgt voor een hoge herkenbaarheidsfactor en zorgt ervoor dat het beeldmerk flexibel en memorabel is. Goede logo's hebben iets unieks zonder het te overdrijven. Dit principe wordt ook wel het K.I.S.S.