De huisstijl van een organisatie of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe. In de enge definitie is een huisstijl de visuele identiteit van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit.
Een corporate identity is niks anders dan jouw merkkern heel scherp verwoord en geduid. Het bevat je diepste drijfveren (merkvisie) én de manier waarop je aan je idealen werkt (merkkarakter, vertaald naar archetypes en kernwaarden). Simpelweg: wie je bent en waar je voor staat.
Het grote voordeel van een sterke corporate identity is dat je publiek snel en eenvoudig verbanden kan leggen met je merk. Het belang van corporate identity is dan ook heel groot. Je identiteit omvat naast elementen zoals een visie en missie ook je kernwaarden, de persoonlijkheid en cultuur van je organisatie.
De huisstijl van een organisatie of merk wordt ook wel de corporate identity of brand identity genoemd. De huisstijl omvat alle uitingen van een bedrijf, zoals de bedrijfsnaam of merknaam, logo, sl...
Persoonlijkheid, of identiteit, en corporate imago zijn niet hetzelfde. Maar het imago van de organisatie wordt wel afgeleid uit de persoonlijkheid. En deze komt weer voort uit de eerder genoemde elementen: gedrag, symboliek en communicatie. Het zal duidelijk zijn dat die drie met elkaar in overeenstemming moeten zijn.
Door je identiteit onderscheid jij jezelf van anderen, kunnen anderen zien wie jij bent en kunnen zij jou leren kennen in je totale eigenheid, vol bijzondere, opmerkelijke en bepalende eigenschappen. Identiteit gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand alleen jouw naam weet, betekent dat niet dat hij jou kent.
In corporate communicatie staat het creëren van een goed imago en goodwill bij alle doelgroepen centraal. Het creëren of beschermen van het imago (of de reputatie) van een organisatie vormt één van de belangrijkste doelen van de communicatiestrategie van een organisatie.
De identiteit van een organisatie en het imago hebben directe invloed op elkaar. Dat stellen Birkigt en Stadler (1986) met hun model 'Corporate Identity and Corporate Image', ook wel de 'Corporate Identity Mix' genoemd. Door te sturen op hun merkidentiteit, kunnen merken en organisaties invloed uitoefenen op hun imago.
Een organisatie presenteert haar identiteit aan de omgeving via de onderdelen van de Corporate Identity Mix. Wanneer een organisatie de identiteit in kaart wil brengen of wil veranderen en om de identiteit te uiten naar de verschillende doelgroepen is deze mix een handig hulpmiddel.
Je identiteit vormt zich door een heel scala aan dingen: karaktertrekken en aanleg, boodschappen van ouders en belangrijke anderen in je leven, ervaringen in het verleden en ervaringen in het heden.
Identiteit is de eenheid van wezen, volkomen overeenstemming en gelijkheid. Het beeld dat iemand van zichzelf heeft, is het zelfbeeld of zelfconcept. Er zijn verschillende soorten van het begrip identiteit te onderscheiden, zoals persoonlijke, genetische, sociale, culturele en nationale identiteit.
Identiteit wordt grotendeels bepaald door onze relatie met anderen. Heel simpel gezegd is persoonlijkheid wie we van binnen zijn en identiteit wie we van buiten zijn. Op de vraag wat nu je identiteit bepaalt, kun je kijken naar de verschillende rollen die je vervult en welke je belangrijkst vindt.
Imago staat voor de uitstraling of reputatie die een persoon, bedrijf, organisatie of andere groep heeft. Dit kan een gevolg zijn van werkelijke activiteiten, of van bewuste marketing om de beeldvorming te beïnvloeden.
Waarvoor is het corporate image nodig? Wanneer een organisatie wil communiceren met externe publieksgroepen, moet de organisatie zo ongeveer weten wat er in die publieksgroepen omgaat. De communicatieboodschap moet namelijk effectief kunnen aansluiten bij de belevingswereld van de ontvanger.
Stijlelementen
Wanneer een huisstijl stijlelementen bevat is het van belang vast te leggen hoe deze gebruikt moeten worden. Hoe moeten ze gebruikt worden, waar moeten ze gebruikt worden en op welke wijze.
Daarnaast stel ik de vraag: Wat wil je uitstralen met je bedrijf? Denk daarbij aan termen zoals bijvoorbeeld zakelijk, trendy, behoudend, fris, vrouwelijk, flexibel, professioneel, speels, strak, vertrouwen. Denk breed en maak associaties die bij je bedrijf passen.
Doorgaans worden er twee of drie kleuren gekozen voor een huisstijl Dit is sterk en overzichtelllijk en komt de herkenbaarheid tengoede. Het is echter geen must. Er zijn voorbeelden van logo's die sterk genoeg zijn om meerdere kleuren te dragen. Kijk bijvoorbeeld naar Google, Windows en Ebay.
Eigenheid volgens mijn definitie
Eigenheid wordt gevormd door de mate waarin we onszelf in de ander herkennen – en de ander in onszelf. Het toont zich in de vorm van innerlijke rust, vreugde en betekenisgeving, kwetsbaarheid, kracht en onvoorwaardelijke liefde voor al onze guts & glory.