Vier tot vijf keer de nettowinst van het horecabedrijf. Of jaaromzet = verkoopwaarde, met een marge van 0,8 of 1,2 keer de jaaromzet.
Je kunt de waarde van de goodwill van het bedrijf op basis van de omzet berekenen. Voor het bepalenvan de goodwill van het horecabedrijf gelden verschillende vuisregels, bijvoorbeeld de volgenden: 4 tot 5 x de nettowinst van de horecazaak OF 0,75 tot 1,2 x de jaaromzet van de horecazaak.
Goodwill in de horeca kent vele definities maar is het best te omschrijven als het verschil tussen de waarde van de inventaris/huurderbelang en de waarde van het geheel bij verkoop op de markt. Goodwill is ook wel te omschrijven als de contante waarde van de overwinst van de onderneming.
Houdt er rekening mee dat je toch wel minimaal 30% tot 40% van een Overnamesom zelf zult moeten inbrengen. Daarnaast zul je kosten moeten maken om tot de overname te komen, denk daarbij aan kosten van de adviseurs, accountant voor het boekenonderzoek, jurist voor de overeenkomsten en ook de notariskosten.
Bijvoorbeeld in de horeca: om als restaurateur aan de slag te gaan heb je een koksdiploma nodig, zogenamd in het belang van de volksgezondheid. Maar op die regel bestaan uitzonderingen. Zo mag elk café lichte maaltijden serveren, zonder dat daar een gediplomeerde kok aan te pas komt.
Een definitieve waardebepaling gebeurt aan de hand van een uitgebreid onderzoek, maar er zijn voor de horeca twee vuistregels die aangehouden kunnen worden voor een grove indicatie: Vier tot vijf keer de nettowinst van het horecabedrijf. Of jaaromzet = verkoopwaarde, met een marge van 0,8 of 1,2 keer de jaaromzet.
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen. De inslag is 30 procent en dat bedrag weet je nu.
Bedrijfswaarde berekenen op basis van vuistregels
In de praktijk van het midden- en kleinbedrijf wordt het gebruik van vuistregels (ook wel multiples genoemd) veel toegepast om de waarde van een onderneming te bepalen. Het gaat daarbij om formules als: 5 x de nettowinst. 0,75-1,5 x de jaaromzet.
Meestal word met exploitatiekosten de kosten verstaan die direct gekoppeld zijn aan je gebouw, dus onder andere onderhoudskosten, energiekosten, belasting- en verzekeringskosten, schoonmaak van een kantoor etc.
Vraag de makelaar naar de specifieke kosten in dit laatste geval. Houd rekening met € 500,- tot € 1.500,- excl. BTW per overeenkomst.
Een van de meestgebruikte methodes om de goodwill uit te rekenen is door de overwinst uit te rekenen. U berekent dit door de winst van de afgelopen 3 jaar te vermenigvuldigen met factor naar keuze tussen de 3 tot 5. De rentabiliteit van de afgelopen drie jaar wordt hierbij als startpositie gehanteerd.
Grove vuistregels
Natuurlijk is het voor een hotelondernemer interessant om een inschatting te kunnen maken van de waarde van het hotel. Twee zeer grove vuistregels werden vroeger veelal gebruikt, namelijk '1.000 x de kamerprijs'-methode en de '100.000 x het colaflesje uit de minibar'-methode.
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Goodwill is de (onzichtbare) meerwaarde van een bedrijf. Sommige dingen kunt u precies berekenen, zoals de inventaris en voorraad. Maar aan andere zaken kunt u moeilijker een prijskaartje hangen.
Voorbeelden van inventaris zijn tafels, stoelen, lampen, keuken apparatuur, etc. Naast de inventaris is bij waardering van horeca ook sprake van aard- en nagelvaste inrichting (in huurpand ook wel huurdersbelang genoemd) en goodwill.
De bedrijfsexploitatie bestaat uit het interieur, de bedrijfsinventaris, de goodwill, de handelsnaam, eventueel het huurdersbelang en de website. Vaak wordt uitgegaan van een activatransactie en komt deze bij dealvorming tot stand.
Deze horeca-activiteiten mogen zonder exploitatievergunning plaatsvinden: hotels met horeca-activiteiten uitsluitend voor hotelgasten. alcoholvrije horeca in winkels (maximaal 20 procent of 20m2 van het oppervlakte) zonder terras. horeca in grootschalige tuincentra en warenhuizen.
Om een restaurant te mogen runnen heb je bepaalde vergunningen nodig. Omdat de vereiste vergunningen kunnen variëren per provincie en zelfs per stad, is het slim eerst te onderzoeken welke regels gelden voor jouw locatie. In de meeste gemeenten moet je voor je restaurant beschikken over een exploitatievergunning.