Een fietsslot met ART-2 keurmerk geeft zekerheid omtrent de mate van diefstalbeveiliging van het slot. Dit keurmerk is afgegeven door de onafhankelijke Stichting ART. Hierin zitten partijen als ANWB, BOVAG, verzekeraars en politie.
Een ART-slot herken je aan het ART-logo met het aantal sterren op het slot in de vorm van een sticker of afdruk. Op het logo moet ook het goedkeurnummer zichtbaar zijn. Of het slot geschikt is, hangt af van het soort tweewieler waar het om gaat.
Een fietsslot met keurmerk ART 1 is in wezen een 'meeneembeveiliging', bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Stichting ART adviseert voor fietsen echter een ringslot door het achterwiel in combinatie met een kettingslot, beugelslot of kabelslot. Bevestig uw fiets met één van deze sloten aan een vast object!
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Het keurmerk zelf geeft met 2, 3, 4 of 5 sterren aan in hoeverre uw fiets is beveiligd tegen diefstal. ART-2 (aangeduid met twee sterren) wordt minimaal aangeraden voor fietsen. ART-3 fietssloten bieden meer beveiliging en zijn meer geschikt voor de stedelijke omgeving.
Een anti-diefstalverzekering is af te sluiten met een voor de betreffende tweewieler (fiets, scooter/brommer, motor) goedgekeurd ART-slot. Voor een fiets moet er minimaal sprake zijn van een ART-2 slot, terwijl vaak ook een ART-3 slot goed te gebruiken is voor de fiets.
Een slot met keurmerk ART 1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze 'meeneembeveiliging' is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging.
Solid-ringslot van AXA
De productie en verkoop van de 'Poolse sleutel' kan AXA niet tegenhouden. 'Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook produceren en verkopen. ' Maar je mag de sleutel niet aanprijzen als een middel om een AXA-slot te openen.
Een ART 3 slot wordt geschikt geacht voor het beveiligen van scooters tegen diefstal. Als het om het beveiligen tegen diefstal van motoren gaat, dan eist de verzekeraar minimaal een ART slot in categorie 4. Het kan zijn dat een ART 5 slot nodig is om de motor thuis te stallen en verzekerd te zijn tegen diefstal.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Met ART-keurmerk en testwinnaar van de Fietsersbond slotentest. De ABUS Bordo Granit X Plus 6500/110 XL is een ART 2 gekeurd slot. Het zwarte slot is zeer flexibel en heeft een compacte vorm.
Het winnende ketting motorslot is deze Abus Ionus. Dit erg stevige en volledig gekeurde kettingslot wordt door alle verzekeraars goedgekeurd omdat het een ART 4 slot is. Daarnaast is hij lekker lang met de 120 cm waardoor je hij makkelijk aan een lantaarnpaal, hek of ander voorwerp is vast te zetten.
Wil je een door de verzekering goedgekeurd fietsslot, koop dan een ART-keurmerkslot met minimaal twee sterren: ART-2. Wil je de beveiliging van je fiets of e-bike uitbreiden, schaf dan een tweede slot aan met bijvoorbeeld minimaal een ART-2- of een ART-3-, ART-4- of zelfs ART-5-keurmerk.
Voor een scooter wordt een ART 3 sterren slot geadviseerd en de meeste verzekeraars eisen dit ook. Reaal eist in veel gevallen zelfs een ART 4 sterrenslot, afhankelijk van de regio waar een verzekerde woont en de waarde van de scooter.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
De Fietsersbond zegt hierover: 'Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
De slijptol, ook wel haakse slijper genoemd, is de meest eenvoudige manier om je fietsslot te openen zonder sleutel. Het maakt hierbij niet uit of je een ringslot of extra slot wilt openslijpen. Met deze slijptollen kun je binnen enkele seconden je slot doorslijpen.
Over het algemeen geldt het volgende advies: 1 ster is minimale beveiliging (“meeneembeveiliging”) 2 sterren voor fietsen. 3 sterren voor brom- en snorfietsen.
ART is een afkorting die staat voor ANWB, RAI vereniging en TBBS (Technisch Bureau ter Bevordering Schadepreventie). TBBS bestaat echter niet meer. Deze organisaties vertegenwoordigen samen de stichting ART. Het daadwerkelijk testen en keuren van sloten wordt uitgevoerd door TASS International Homologations.
ART-3 sloten zijn in de regel bestemd voor de duurdere fietsen en scooters en brommers. ART-4 sloten zijn geschikt voor scooters en (de wat lichtere) motoren, terwijl het bij ART-5 uitsluitend gaat om sloten voor de (zwaardere) motor.
Kies je voor een doorlopende verzekering, dan betaal je je premie maandelijks of jaarlijks. Uit onderzoek blijkt dat de meeste verzekeringen voor een elektrische fiets op jaarbasis tussen de €60,- en €150,- kosten.