Arbobeleid is het beleid dat een werkgever binnen zijn bedrijf voert op het gebied van arbeidsomstandigheden. Een goed arbobeleid leidt tot duurzame inzetbaarheid en verhoogde productiviteit. Het arbobeleid beperkt de gezondheidsrisico's, vermindert het ziekteverzuim en bevordert de re-integratie.
Werkgevers zijn verplicht ervoor te zorgen dat hun werknemers veilig en gezond kunnen werken. Wat dit precies betekent, staat in de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Om deze wetten nauwkeurig na te leven moet iedere werkgever een arbobeleid voeren.
Bedrijven met meer dan 100 werknemers zijn verplicht een arbo-jaarplan op te stellen. Deze handleiding voor het opstellen, uitvoeren en evalueren van een arbo-jaarplan biedt bedrijven en overheidsorganisaties een stappenplan om tot een eigen arbobeleid en arbo-jaarplan te komen.
In de Arbowet (voluit Arbeidsomstandighedenwet) is vastgelegd dat iedere werknemer recht heeft op een veilige en gezonde werkplek. Werkgevers hebben de plicht voor goede arbeidsomstandigheden (arbo) te zorgen, in samenspraak met werknemers.
Hierin staat welke risico's het werk met zich meebrengt voor de werknemers. Verder moet er een plan van aanpak zijn. Daarin staat hoe uw werkgever de risico's voor de veiligheid en gezondheid aanpakt en wanneer dat gebeurt. Als een bedrijf geen personeel in dienst heeft, hoeft er geen RI&E te worden gemaakt.
Een RI&E opstellen
Een werkgever kan een RI&E zelf opstellen, laten opstellen door een arbodeskundige of zelf aan de slag gaan met een hulpmiddel, zoals een branche-instrument. Werkgevers kunnen met behulp van een routeplanner op rie.nl bepalen welk hulpmiddel zij het beste kunnen inzetten om de RI&E op te stellen.
U bent verplicht om beleid op te stellen voor de arbeidsomstandigheden (Arbozorgbeleid). Dat staat in de Arbowet. Doet u dat niet, dan kan de Nederlandse Arbeidsinspectie maatregelen nemen en zelfs een boete opleggen. U moet in kaart brengen welke gezondheids- en veiligheidsrisico's er in uw bedrijf zijn.
In 2024 gaat de zelfstandigenaftrek omlaag naar € 3.750,-. De komende jaren zal de zelfstandigenaftrek stapsgewijs verder dalen. De werkgeversheffing (premie) Zorgverzekeringswet daalt van 6,68% naar 6,57%. Het algemeen bezoldigingsmaximum in de Wet normering topinkomens is in 2024 vastgesteld op € 233.000 per jaar.
Een bedrijfsarts mag niet eisen dat je weer gaat werken. De bedrijfsarts adviseert je werkgever over jouw arbeidsgeschiktheid of -ongeschiktheid. Meestal volgt de werkgever dit advies. Als de bedrijfsarts denkt dat je arbeidsgeschikt bent voor jouw functie zal deze dat ook adviseren aan je werkgever.
Arbobeleid. Arbobeleid is het beleid dat een werkgever binnen zijn bedrijf voert op het gebied van arbeidsomstandigheden.
In het plan van aanpak staat beschreven welke maatregelen de werkgever gaat nemen om de geïnventariseerde risico's aan te pakken. In het plan van aanpak moet staan binnen welke termijn deze maatregelen zijn uitgevoerd en wie binnen het bedrijf hiervoor verantwoordelijk is.
Ziekteverzuim en Re-integratie
De Arbowet verplicht je om een bedrijfsarts in te schakelen, zodat je medewerker niet eindigt als een verdwaalde ziel die niet meer weet hoe je terugkeert naar de werkvloer. Zo kunnen jullie samen naar een glansrijke comeback kijken, vol glitter en glamour. Of gewoon terug naar normaal.
Hoe vaak moet een PAGO uitgevoerd worden? De frequentie waarin werkgevers een PAGO onderzoek moeten aanbieden staat niet beschreven in artikel 18 van de Arbowet. Dit dient men te baseren op de gezondheidsrisico's van het werk en het soort werk dat werknemers doen.
Met ingang van 1 juli 2024 moeten werkgevers verplicht rapporteren over zowel het zakelijke als het woon-werkverkeer van de werknemer, als zij meer dan honderd werknemers in dienst hebben. Onder werknemer wordt hier verstaan: personen met een arbeidsovereenkomst van meer dan twintig uur.
Vanaf 1 januari 2024 is het voor organisaties met meer dan tien werknemers verplicht om een externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Deze wetgeving is ingevoerd om het psychosociaal welzijn van werknemers te beschermen en ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen.
Het ontwikkelen en uitvoeren van een arbeidsomstandighedenbeleid (Arbobeleid). De arbeid die in de organisatie verricht wordt, mag geen nadelige gevolgen hebben voor de veiligheid en gezondheid van de werknemers.
De bedrijfsarts mag geen medische informatie aan uw werkgever geven. Dat heeft te maken met uw recht op privacy. Medische informatie is bijvoorbeeld informatie over uw ziekte en uw behandeling.
Een ziekteverzuimbeleid heeft verschillende voordelen: Het geeft weer hoe de werkgever omgaat met ziekte en ziekteverzuim. Het geeft procedures aan die zieken en functionarissen moeten volgen. Het geeft middelen weer die functionarissen kunnen benutten bij het omgaan met ziekteverzuim.
Een PAGO richt zich puur op gezondheidsrisico's vanuit je werk.Een PMO kijkt daarnaast naar persoonlijke factoren, zoals je leefstijl en mentale welzijn. Inhoud: Bij een PAGO worden vaak alleen de risico's uit de RI&E onderzocht. Een PMO gaat verder, met extra metingen en interventies.
In de Arbowet staan regels voor werkgevers en werknemers om de gezondheid en veiligheid van werknemers te bevorderen. In de Arbowet zijn verplichtingen opgenomen waar werkgevers en werknemers zich aan moeten houden.
Wat is een TRA? Een TRA is de afkorting van Taak Risico Analyse of Task Risk Analysis. Het is een beoordeling van gevaren die zich voordoen bij het uitvoeren van risicovolle taken. Een TRA is gericht op de veiligheid en gezondheid van uitvoerenden.