Een besluit van algemene strekking is daarentegen een beslissing die niet is gericht op een individu of een concreet geval, maar gevolgen heeft voor een groep gevallen. Voorbeelden van besluiten van algemene strekking zijn een verordening of een bestemmingsplan.
Voor het onderscheid is de mate van algemeenheid bepalend. Een beschikking geeft een individuele rechtsnorm voor een concreet geval, terwijl een besluit van algemene strekking algemeen van aard is.
Er zijn drie soorten besluiten van algemene strekking, namelijk algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels en concretiserende besluiten van algemene strekking.
Besluit van algemene strekking
Als een besluit algemeen is en beleid betreft dat is het niet vatbaar voor bezwaar. Bijvoorbeeld een besluit om de winkeltijdenverordening aan te passen of de algemene politieverordening (APV). Of een algemeen straatverbod of bevel niet op 1 persoon gericht.
Onder besluit wordt verstaan: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. 2. Onder beschikking wordt verstaan: een besluit dat niet van algemene strekking is, met inbegrip van de afwijzing van een aanvraag daarvan.
Een meer algemene definitie luidt dat onder een algemeen verbindend voorschrift moet worden verstaan, een naar buiten werkende voor de daarbij betrokken personen bindende regel, uitgaande van het bevoegd gezag, dat de bevoegdheid daartoe aan de wet ontleent.
Kenmerkend voor concretiserende besluiten van algemene strekking is dat zij niet (onderstreping appellanten) voorzien in zelfstandige normstelling, maar het toepassingsbereik van een algemeen verbindend voorschrift naar tijd, plaats, of anderszins nader bepalen.
Voorbeelden van avv's zijn (naar buiten werkende) algemene maatregelen van bestuur en verordeningen van decentrale overheden. omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan.
Naast de rijksoverheid kunnen gemeenten, provincies en waterschappen avv's uitvaardigen. De meeste provinciale verordeningen vallen in deze categorie. Andere voorbeelden zijn de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), bestemmingsplannen en de maatregelen waarin gemeenten koopzondagen en het parkeerbeleid vastleggen.
Hoewel een wet (in formele zin) ook avv'en bevat (ze bevat immers een ieder bindende voorschriften), valt de wet (in formele zin) niet onder het besluitbegrip van art. 1.3 van de Awb.
De regering en de Staten-Generaal vormen daarom de formele wetgever. Een wet in materiële zin is een besluit van een daartoe bevoegd orgaan dat algemeen verbindende voorschriften bevat. Alle besluiten van regering en Staten-Generaal via de grondwettelijke procedure zijn wetten in formele zin.
Sommige besluiten, zoals de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente, zijn uitgesloten van bezwaar en beroep. In het geval dat er tegen een besluit geen bezwaar of beroep mogelijk is, kunt u soms toch nog via de burgerlijke rechter een schadevergoeding krijgen.
In de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en de Algemene wet bestuursrecht staat nergens dat een aanvraag onderdeel moet uitmaken van een beschikking. Artikel 2.22 van de Wabo bepaalt de inhoud van de omgevingsvergunning.
Het uit artikel 1 van de Wet Arob overgenomen definitie-element «met enig openbaar gezag bekleed» betekent dat het moet gaan om een orgaan met een publiekrechtelijke bevoegdheid tot het bepalen van de rechtspositie (de rechten en/of verplichtingen) van andere rechtssubjecten.
Concretiserend besluit van algemene strekking:
Grootste verschil AVV: CBAS heeft geen zelfstandige rechtsnorm. Een besluit waarin een al bestaande norm nader wordt geconcretiseerd naar plaats, tijd of persoon. Relevant om te onderscheiden van een AVV, is dat hiertegen wel geprocedeerd kan worden bij bestuursrechter.
Aanwijzingsbesluit. Een aanwijzingsbesluit is een (politiek) besluit van een overheidsorgaan, bijvoorbeeld een minister, gegeven aan een lager geplaatste persoon of instelling, bijvoorbeeld een gemeente, die deze aanwijzing moet opvolgen.
(N.B. Het zou afgeleid zijn van een avv, dus niet voldaan aan ''zelfstandige normstelling''.) Een c.b.a.s. is wel appellabel.
Verschil beleidsregel en algemeen verbindend voorschrift
Ten derde behoeven beleidsregels geen wettelijke grondslag, terwijl algemeen verbindende voorschriften wel een dergelijke grondslag behoeven. Voor het wijzigen van beleidsregels is derhalve dan ook geen wettelijke grondslag nodig.
Bijna alle bedrijfstak-cao's zijn algemeen verbindend verklaard. Daardoor vallen veel werkgevers onder een cao. Een werkgever kan soms om vrijstelling (dispensatie) vragen van de algemeen verbindend verklaring. Op de website over cao's van het ministerie van SZW kunt u zien of een cao algemeen verbindend is verklaard.
Werk je in een bedrijf dat geen cao heeft? Dan kun je de hoogte van je loon vinden in de arbeidsovereenkomst. Soms heeft een bedrijf een aparte regeling met afspraken over je loon. Je hebt in ieder geval recht op het wettelijk minimumloon.
Een beschikking is een besluit dat specifiek is gericht op een persoon of op een zaak. Een beschikking kan op aanvraag (van een burger) worden afgegeven door een bestuursorgaan. Wanneer de aanvraag wordt afgewezen is die afwijzing op zichzelf een beschikking.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: beschikking (zn) : bepaling, beslissing, bestemming, bestiering, decreet, dispositie, maatregel, ordening, ordonnantie, regeling, verordening.
Bij beslissen ligt de nadruk op het doorhakken van een knoop, zodat aan bestaande onzekerheid een einde gemaakt wordt. Bij besluiten ligt het accent op na rijp beraad komen tot een keuze tussen alternatieven.