De nota van afrekening toont je alle bedragen die gemoeid zijn met het kopen of verkopen van je woning. Op deze nota kun je als koper of verkoper het volgende tegenkomen: De koopsom en alle bijbehorende kosten die te maken hebben met de eigendomsoverdracht.
Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken. Hieruit moet dan wel blijken wat u hebt gekocht en op welke datum u dat hebt gedaan. Ook kunt u bijvoorbeeld een getuige meenemen die erbij was toen u het product kocht.
Een kassabon is een strookje papier dat afgedrukt wordt door een kassa, waar de bedragen op staan die afgerekend zijn. Ook staat er meestal een korte omschrijving van de aangekochte artikelen op.
PO nummer staat voor “Purchase Order Number”. In simpele termen gaat het hier om een code die gelinkt is aan een product, betaling of betaalverzoek. Zonder PO nummer kunnen aankopen intern niet eenvoudig worden vastgelegd en bijgehouden, dit leidt tot verminderd overzicht en uiteindelijk tot fouten in de boekhouding.
De eerste stap is het toevoegen van de factuur aan het digitaal archief, daarna gebeurt het boeken in de volgende 3 stappen: ingave van de leverancier, het factuurnummer, totaal bedrag en datum van het document. De uitsplitsing van de btw en tenslotte de uitsplitsing op boekhoudkundige rekeningen.
Een bon wordt uit de kassa betaald en zal meegenomen worden in de telling van je kasgeld en berekening van het kasverschil van de betreffende dag. Een factuur aan de andere kant wordt niet meegenomen in de telling kasgeld maar wordt als uitgave van ja totaal kasgeld opgenomen.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.
Als u iets in een winkel koopt, geldt er geen bedenktijd. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een bankstel of keuken. Als u het product dan niet meer wil, kan de verkoper annuleringskosten vragen. Soms staan deze annuleringskosten in uw koopovereenkomst of algemene voorwaarden.
Er moet wel sprake zijn van recht op garantie
Dat is evenmin het geval als de klant een factuur of een kassabon heeft. Hier kan je dus perfect eisen dat de klant minstens de factuur of kassabon kan voorleggen en weigeren om zelf het nodige te doen.
Als ondernemer ben je verplicht een kassabon mee te geven aan klanten als zij dit wensen. Ook bij een pinbetaling moet je een pinbon kunnen verstrekken als de klant daarom vraagt. Maar steeds vaker wordt er een belangrijk milieuprobleem aangestipt omtrend papieren pin- en kassabonnen.
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht.
Een betalingsbewijs is een document waarmee een klant bewijst dat er voor een product of dienst betaald is, er zijn veel uiteenlopende vormen van betaalbewijzen. Denk bijvoorbeeld aan een bon, een bankafschrift of een screenshot van uw bankrekening. Verstuur nu uw eerste factuur!
Bij een enkele verloren factuur kan je bijvoorbeeld de klant of diens boekhouder contacteren en om een duplicaatfactuur vragen. Als een groot deel van de administratie verloren is gegaan, brengt de wedersamenstelling veel werk en kosten met zich mee.
Om te controleren of een app in-app aankopen aanbiedt alvorens u deze koopt of downloadt, zoekt u de app in de App Store. Zoek vervolgens naar 'In-app aankopen' bij de knop met de prijs van de app of bij de knop 'Download'.
Als u binnen de bedenktijd het product retourneert, heeft u recht op kosteloze teruggave van de aankoopsom als u die al heeft betaald. U moet het geld zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst terugkrijgen.
Rechten bij een koopovereenkomst
een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Een inkoopfactuur of aankoopfactuur omschrijft wat je hebt gekocht, hoeveel je daarvan hebt gekocht en wanneer je het hebt gekocht. Maar er staat nog veel meer op. Het is verstandig om te controleren of je inkoopfacturen kloppen voordat je ze betaalt en inboekt in de boekhouding.
Als u diensten levert aan klanten in EU-landen die btw-aangifte doen, brengt u meestal geen btw in rekening. De klant berekent de btw en geeft die aan in eigen land. U stuurt een factuur zonder btw en vermeldt daarop: de btw-identificatienummers van u én uw klant.
Afslagbon met een eindoverzicht van de omzet en het aantal klanten, waarbij alleen het groottotaal in het geheugen van de kassa bewaard blijft.