Laten we vooraan beginnen: wat betekent 10 speed eigenlijk? Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Je telt het aantal tandwielen die je aan de achterkant bij je wiel ziet zitten (de cassette). Wanneer je hier 6 tandwielen telt heb je een 6 speed ketting nodig. Wanneer je 7 tandwielen telt heb je een 7 speed ketting nodig enzovoort.
Het aantal kettingwielen van een cassette wordt veelal aangeduid met het begrip 'speed'; een cassette met zeven kettingwielen wordt een 7-speedcassette genoemd, één met acht kettingwielen een 8-speedcassette, één met negen kettingwielen een 9-speedcassette et cetera.
Je kan gewoon een 10 speed ketting in een 9 speed setup gebruiken, is geen probleem. Andersom valt 't niet aan te raden, want dan wordt de afstelling zeer kritisch.
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Re: van 10 naar 11
Een derailleur is een paralellogram en de verhoudingen tussen Campa 10 en 11 zijn niet gelijk, net zoals dat er verschillen zijn tussen Shimano, Sram en Campa 10 speed, waardoor de boel niet uitwisselbaar is. 11 speed ketting is smaller, daardoor kon de kooi van de voor-derailleur ook smaller.
Je kan met shimano 11 speed gaan rijden ipv sram, dan hoef je niet te wisselen. Andere opties is alleen een shimano cassette en de rest sram, dat werkt ook wel. Andere opties is alleen een shimano cassette en de rest sram, dat werkt ook wel. Dan gaat dat hem worden denk ik, bedankt!
In het mountainbike is de trend naar een 12-speed al langer aan de gang. Maar daar wordt die gecombineerd met een enkel tandwiel vooraan. De 1x12. Met zo een fiets hoef je vooraan niet meer te schakelen, maar zijn de verschillen bij het schakelen achteraan veel groter.
Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf
De Nexus 8 naaf is echter meer dan een Nexus 7 met één versnelling meer; de 8 heeft een breder bereik, loopt efficiënter en is kwalitatief beter. Er zijn zelfs mensen die een Nexus 8 versnellingsnaaf in een mountainbike bouwen en hem voor off-road gebruik inzetten!
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Technische specificaties Shimano Ultegra HG701 Ketting 11 speed 116 schakels.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen. Een snelle kostenberekening voor een Ultegra 11 speed-R8000-cassette (82 euro) en een Shimano 11-speed HG701-ketting (38 euro) geeft een prijskaartje van zo'n 120 euro na 5000 à 6000 kilometer.
Een goede regel is: Hoe groter de hanger, hoe langer de ketting zou moeten zijn. Heb je een flinke hanger van 40mm hoog en 30mm breed, dan ga je voor een lengte van 80cm of zelfs nog langer. Een klein subtiel hangertje met een initiaal erop, dan kies je voor een korte ketting van 45 of 42 cm.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Het klinkt misschien logisch, maar het gebruik van 12-speed onderdelen in combinatie met onderdelen uit 10 of 11-speed groepen raden we niet aan. Het simpele antwoord op de 'waarom-vraag' is dat het simpelweg niet gemaakt is om gecombineerd te worden.
Re: Welk verzet voor de Alp d'Huez ? In principe zou 30x25 voldoende moeten zijn als je alleen de Alp op gaat en een redelijke conditie hebt. Als je wilt kun je ook een groter tandwiel monteren. Als je een lange kooi hebt, moet een 30 eventueel ook wel kunnen.
Er zijn verschillende cassetteverhoudingen. Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Het voordeel van 12 speed is de kleinere overstap tussen de tandwieltjes. Zo kun je beter je ideale cadans rijden en beter presteren. Op 11 speed is dat ook mogelijk als je een 'vlakke' cassette hebt.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Als je er een ketting omlegt, en daar kracht op uitoefent, kun je beoordelen of de bladen versleten zijn door te zien in welke mate de ketting op de tanden omhoog komt. Als je op enig punt tussen de ketting en het blad ruimte ziet: vervangen.
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.