De meeste kilometers leggen we af met de auto (68 procent), op ruime afstand gevolgd door de trein (12 procent) en de fiets (8 procent). Opvallend is dat we ook de auto pakken voor bijna de helft van alle korte afstanden (minder dan 7,5 km).
De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal doordat spoormaatschappijen windenergie opwekken (Milieu Centraal, 2021a).
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Groen reizen met de trein of bus
Wist je dat je tot wel 90 procent CO2-uitstoot kunt besparen door met de trein te reizen? Ook busreizen worden steeds populairder, waarmee in vergelijking tot vliegen tot de helft aan CO2 uitgestoten wordt. Echt duurzaam reizen doe je dus met de trein of door in Nederland te blijven.
Het is snel, gemakkelijk en kostenbesparend, u heeft de mogelijkheid om uw benen eens te strekken en bovendien krijgt u er onderweg gratis prachtige uitzichten bovenop. Tijd dus om de stress die bij een reis komt kijken, te vergeten: als u voor de trein kiest, dan begint uw vakantie al aan boord.
Naast dat het meestal goedkoper is om met de auto te reizen dan met het vliegtuig, geeft het ook heel veel vrijheid. Als je de bestemming hebt bereikt, wil je misschien ook wel de omgeving verkennen. Hoe ideaal is het dan dat je altijd de auto achter de hand hebt?
De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits. Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker. Metro's, trams, treinen en elektrische bussen zorgen voor minder CO2-uitstoot dan de oudere bussen die op fossiele brandstof rijden.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Vervoer per spoor is de meest milieuvriendelijke manier om te reizen. Het broeikaseffect van broeikasgassen per kilometer op het vervoer per spoor is 80% minder dan auto's. In sommige landen, minder dan 3% van transportgas emissies afkomstig van treinen.
Meer treinen betekent niet minder vliegen
Het is nog steeds de drukst bevlogen route van Europa. Meer treinen betekent dus niet per se minder vliegen, het betekent ook meer reizen en dat is volgens de mobiliteitsdeskundige niet duurzaam.
Als je de kosten van de trein vergelijkt met een elektrische auto, dan is een elektrische auto dus zeker een beter, duurzamer en vooral goedkoper alternatief dan de trein. Om nog even kort de vergelijking te maken, een maandabonnement voor het OV zit op €377,05 excl. btw per maand.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Als je met de auto of de bus van A naar B gaat, wordt er CO2 uitgestoten. Auto's, exclusief vrachtauto's, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot van de transportsector.
SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN EN DUURZAAMHEID. Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
Minder CO2 uitstoot
Berekeningen van Milieu Centraal wijzen uit dat internationale treinreizen per reiziger gemiddeld 2 tot 4 keer minder CO2-uitstoot oplevert dan een autoreis met twee personen. Per reiziger stoot de trein bovendien gemiddeld 7 keer minder uit dan een vliegreis naar dezelfde bestemming.
Allereerst stoten auto's CO2 uit, door verbranding van benzine en diesel. Dat draagt bij aan klimaatverandering. Verder stoten auto's luchtvervuilende stoffen uit, zoals fijnstof en stikstofdioxide; dat veroorzaakt schade aan onze gezondheid, de natuur en gebouwen. Ook zorgt autoverkeer voor geluidsoverlast.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Treinen, bussen, trams en metro's kunnen veel passagiers tegelijkertijd vervoeren en worden steeds milieuvriendelijker. Daarom stimuleert de Rijksoverheid reizigers om met het ov te reizen in plaats van met de auto. De komende jaren maakt de Rijksoverheid extra geld beschikbaar voor het ov.
Om iedereen te vervoeren, verbruikt de NS jaarlijks net zoveel als alle huishoudens in Amsterdam. Je kunt je dus voorstellen dat daar een enorme milieuwinst te behalen valt. Gelukkig rijden alle passagierstreinen van de NS volledig op windstroom.
CO2-footprint in het regionale ov
Per vervoerwijze gezien, blijkt dat tram en metro volledig zero emissie zijn (0 gram CO2 per reizigerskilometer). Trams en metro's rijden op groene stroom. Dat geldt ook voor de geëlektrificeerde regionale treinen. Voor de dieseltrein gaat het om 81 gram CO2 per reizigerskilometer.
Vliegtickets zijn goedkoop, omdat veel airlines subsidies ontvangen, er geen accijns op kerosine zit geen btw op tickets. Daarnaast is er veel concurrentie. De prijs van vliegtickets hangt af van vraag en aanbod en schommelt daardoor. Low-cost airlines kunnen lage tarieven bieden, omdat ze besparen op de service.
Veerboten varen meestal kortere afstanden en varen relatief traag, waardoor de CO2-uitstoot per passagier laag is. Ook zeilen is uitermate duurzaam. Je kan er zelfs de wereld mee rond, als je er de tijd voor neemt. Als laatste optie kan je mee als passagier op een vrachtschip.