In vergelijking met de X1 en de duurdere modellen, voelen we wel dat de Sram GX iets trager schakelt. Wat volgens ons vooral te wijten is aan de shifter (we komen er later nog op terug). Maar de Sram GX heeft geen probleem met een intensief gebruik en ook niet met een gebruik in competitie.
De SRAM NX Eagle 1x12 groepset is een kwalitatief uitstekende groepset van SRAM voor mountainbikes in het net wat betere instapsegment. Daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat de schakelprestaties en de duurzaamheid van de onderdelen van iets mindere kwaliteit zijn dan de duurdere groepsets.
Deze Sram NX Eagle cassette is geschikt voor alle Shimano/Sram body's, met uitzondering van XD body's. Ook kan deze cassette gebruikt worden met alle SRAM Eagle systemen.
Je voelt beter dat de ketting op het kransje wordt gelegd. Als we dit vergelijken met een Shimano-groep, schakelt een Shimano-groep wat soepeler. je merkt dat er geschakeld wordt, maar het voelt wat minder schokkerig dan bij een SRAM groep, omdat het zo snel gaat.
Voor veel mountainbikers is een Shimano Deore of een Shimano SLX al een perfecte groep. Het verschil zit hem vooral in het materiaal van de verschillende onderdelen en het gewicht van de groepset. Hoe duurder je groepset, hoe duurzamer en lichter het materiaal is.
Het verschil in kwaliteit tussen SLX en XT is veel kleiner dan vaak gedacht, de SLX groep is vooral iets zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit verschil merk je pas echt onder zware belasting.
Nee. SRAM cassette en Shimano derrie gaan slecht samen. Om eoa reden monteert TREK SRAM cassettes terwijl al het andere Shimano is en het wil gewoon niet lekker schakelen.
SRAM Corp. is een Amerikaans bedrijf dat fietsonderdelen produceert. Het is opgericht in 1987 in Chicago, Illinois, Verenigde Staten van Amerika.
SRAM geeft aan dat de accu minstens 1.000 kilometer mee gaat.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Shimano Ultegra & Dura Ace Di2 12 speed groepen
Met deze twee recentste toevoegingen heeft Shimano het schakelen weer verder geperfectioneerd. Als je echt op zoek bent naar het beste van het beste, dan is deze 12 speed Shimano Dura Ace Di2 groepset echt iets voor jou!
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
SRAM heeft de traditionele manier van schakelen met een grote en kleine hendel aan iedere shifter losgelaten. Iedere shifter heeft slechts 1 hendel om te schakelen. Rechts is naar kleiner blad achter en links is naar groter blad achter. Door op beide hendels te drukken shakel je het voorblad op en neer.
Verder kun je KMC of Connex kettingen gebruiken inclusief bijgeleverd snelschakel. Je kunt er ook kiezen een KMC, SRAM of Connex snelschakel te gebruiken op een Shimano ketting.
Het verschil tussen Deore en Deore XT is het materiaal wat gebruikt wordt en de duurzaamheid van het product. Deore XT is van beter materiaal gemaakt waardoor het langer meegaat. Sommigen zeggen dat XT langer meegaat dan XTR, terwijl XTR meer dan 2x zo duur is, en het niet eens zo heel veel scheelt in gewicht.
XT is duurzamer en sterker dan Deore behalve de naven, die zijn een stuk slechter, ketting en zo slijten bijna net zo snel maar de shifters en derailleurs zijn degelijker dan Deore en schakelen duidelijk beter.
Een extra versnelling
Goed nieuws voor alle wielrenners in Nederland! Omdat deze Shimano groepsets 12-speed zijn betekent het dat er een extra versnelling is bijgekomen ten opzichte van de 11-speed groepen. De Dura-Ace is er in drie opties: 11-28, 11-30 en 11-34.
De SRAM Force eTap is een uitermate goede groepset. Ook de Force eTap is uitgerust met een 12-speed aandrijving. Bij een dubbel voorblad kan je kiezen uit een 48/35 of 46/33 systeem en bij een elke voorblad kan je kiezen uit 36, 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50 of 52 tanden.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
In principe hoef je je derailleur niet na een bepaalde periode te vervangen. Een uitzondering is wanneer je na een flink val schade hebt aan je derailleur.
Het verschil in kwaliteit tussen 105 en Ultegra is kleiner dan vaak gedacht, de 105 groep is vooral een stukje zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit komt omdat het mechanisch is.
De prijzen beginnen bij € 2.149,- voor Ultegra en € 3.849,- voor Dura-Ace.