Met duurzame mobiliteit bedoelen we een toekomstbestendige manier van vervoer, waarbij onze verplaatsingen geen invloed hebben op het milieu en steeds minder CO2-uitstoot veroorzaken.
Minder vrachtwagens die helemaal leeg onderweg zijn; Minder vrachtwagens die gedeeltelijk leegrijden, dus optimaliseren van de beladingsgraad; Minder halflege verpakkingen, dus verpakkingen die meer lucht bevatten dan feitelijk noodzakelijk is.
De vervoerkeuzes voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer, winkelen, vrijetijdsbesteding, familiebezoek of vakanties hebben dus invloed op het klimaat (Milieu Centraal, 2021a). De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen.
Duurzaam vervoer is vervoer waarbij de CO2-uitstoot nul is. Als je kiest voor duurzaam vervoer, help je mee de CO2-uitstoot te verlagen. Daarmee belast je het klimaat minder. Het maakt nogal een verschil of je elke dag in de auto stapt of de fiets pakt.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Treinvervoer en vervoer over het water hebben de laagste uitstoot per kilometer en per vervoerde eenheid, terwijl de luchtvaart en het wegvervoer aanzienlijk meer uitstoten.
Vol vliegtuig, trein of bus heeft minder klimaatimpact
Kies als het kan voor een directe vlucht. Alleen voor lange, intercontinentale vluchten kan een tussenlanding brandstof besparen. Charters en prijsvechters vervoeren per vliegtuig meer mensen; ze zijn daardoor per reiziger milieuvriendelijker dan lijnvluchten.
Bus of touringcar: tips en impact
Ook een vakantie met een bus of touringcar is er één met een relatief lage klimaatimpact. Ze veroorzaken per reiziger bijna net zo weinig CO2-uitstoot per kilometer als de internationale trein.
Volgens de DEFRA (Department of Energy, Food and Rural Affairs) zal een enkele passagier te voet die met een veerboot reist slechts 19 g CO2e per kilometer produceren, vergeleken met 154 g voor een gemiddelde passagier die met een vliegtuig reist op korte afstanden, een vermindering van 88% van hun CO2-voetafdruk op ...
Van de trein en de bus is het niet zo verrassend dat het veel minder slecht is voor het milieu dan het vliegtuig. De auto staat als slecht te boek, maar het vliegtuig is dus nog wel twee tot vier keer zo vervuilend.
Voorbeelden zijn een schoon milieu, biodiversiteit in de natuur, een hoogopgeleide en gezonde bevolking, goed werkende sociale netwerken en maatschappelijk vertrouwen.
Voor groen transport en duurzaam bezorgen tussen steden kunnen we inzetten op duurzame biobrandstoffen zoals bioLNG. Een alternatief is het gebruik van (groene) waterstof. Ook het inzetten van LZV's (Lange Zware Voertuigen) en op termijn ook SEC's (Super EcoCombi's) leidt tot lagere uitstoot.
Veelal worden de termen 'milieu' en 'duurzaamheid' in één adem gebruikt, hoewel deze niet aan hetzelfde refereren. 'Milieu' verwijst in dit geval naar omgeving en de kwaliteit daarvan, terwijl 'duurzaamheid' verwijst naar een proces.
Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder de behoeften van toekomstige generaties, zowel hier als in andere delen van de wereld, in gevaar te brengen, aldus de definitie van de VN-commissie Brundtland uit 1987.
Daarnaast is het duurzaam: door meer mensen in een bus, tram, trein of metro te vervoeren bespaar je op de CO2-uitstoot. Treinen van de NS rijden bovendien op duurzame windenergie, en steeds meer bussen zijn elektrisch, of ze rijden op waterstof.
Het wegverkeer is verantwoordelijk voor bijna de totale uitstoot. Hierbij wordt geen rekening gehouden met transport via de lucht of over zee, vaak internationaal. Auto's en vrachtwagens zijn de grootste boosdoeners wat betreft luchtvervuiling in ons land en hun aantal op onze wegen blijft toenemen.
Veerboten varen meestal kortere afstanden en varen relatief traag, waardoor de CO2-uitstoot per passagier laag is. Ook zeilen is uitermate duurzaam. Je kan er zelfs de wereld mee rond, als je er de tijd voor neemt.
De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits. Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker. Als je een auto koopt, ga dan voor elektrisch: dat scheelt over de hele levensduur ongeveer 60% CO2-uitstoot.
Binnen de transportsector veroorzaakt de luchtvaart ruim een derde van broeikasgasemissies (40 procent), gevolgd door vervoer over water (zeevaart en binnenvaart) (31 procent) en vervoer over de weg (26 procent). Daarnaast is er nog een klein percentage uitstoot door de dienstverlening ten behoeve van transport.
Als je de kosten van de trein vergelijkt met een elektrische auto, dan is een elektrische auto dus zeker een beter, duurzamer en vooral goedkoper alternatief dan de trein. Om nog even kort de vergelijking te maken, een maandabonnement voor het OV zit op €377,05 excl.
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Hoeveel CO2 stoten auto's uit: 3,6 miljard ton CO2 per jaar.
Trein is grote winnaar
Het zal niemand verbazen, maar de trein is de grote winnaar met CO2 uitstoot. Zeker wanneer deze ook nog eens op groene stroom rijden. Zeker in Nederland is de trein een bewuste keus. Daarbij zit de trein regelmatig overvol, waarmee wij zeer duurzaam bezig zijn.
27 tankvullingen. Hij vergelijkt de klimaatvoetafdruk van een cruise- en een vliegvakantie. "Je moet je voorstellen dat een gemiddelde cruisevakantie van 7 dagen ongeveer 1200 kilo CO2-uitstoot." Hij benadrukt dat in dit cijfer de vliegreis die de meeste mensen maken om op het schip te komen niet is meegewogen.