Daarnaast heb je geen hinder van milieuzones of andere gebieden waar diesels worden geweerd. Een andere factor die meespeelt in de kostenafweging van diesel versus benzine is onderhoud. De onderhoudskosten liggen bij een dieselauto hoger omdat het vervangen van onderdelen duurder is dan van een benzineauto.
Dieselauto's. Wat voor benzineauto's geldt, geldt ook dieselauto's: het onderhoud bepaalt hoe lang de motor meegaat. Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor.
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan die van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan die van een benzineauto.
De brandstofprijs van diesel is veel lager dan die van benzine. Een simpele rekensom leert je dat je dus goedkoper rijdt. Daar staat dus wel tegenover dat de wegenbelasting een stuk hoger is.
Dieselmotoren worden daarom vaak gebruikt als lesauto: het rijdt eenvoudiger en relaxter.Benzinemotoren staan er om bekend dat er sneller mee opgetrokken kan worden. Daarnaast maakt de benzinemotor meer toeren, wat zorgt voor meer vermogen. In de autosport wordt daarom doorgaans altijd met een benzinemotor gereden.
De voordelen van diesel
De CO2 uitstoot van een diesel is lager dan die van een benzineauto, waardoor de auto milieuvriendelijker is. De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager.
Gemiddeld genomen is een diesel interessanter vanaf 30.000 kilometer per jaar. Maar niet alleen het totale aantal kilometers is relevant, ook het soort ritten doet ertoe. Wie vaak lange ritten doet op de autosnelweg, profiteert sneller van zijn dieselmotor.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Het ontzwavelen gebeurt met waterstof, dat wordt gewonnen met aardgas en daar komt veel energie bij kijken. Daarnaast zijn de gas- en energieprijzen de afgelopen maanden omhoog geschoten, dat is ook een van de redenen waarom diesel duurder is geworden.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
De belangrijkste reden is, dat diesel motoren, vergeleken met benzine, bijna altijd lagere toeren draaien,,,,,,,,,heel aanzienlijk minder. Dus een boel minder slijtage. Diesel die wordt ingespoten in de motor zijn eigenlijk kleine druppeltjes.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed.Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Omdat zwaardere auto's de wegen meer doen slijten, is ooit bedacht dat het gewicht van een auto mede de wegenbelasting bepaalt. Dieselauto's zijn in principe zwaarder dan benzineauto's. Al wordt tegenwoordig bij de hoogte van de wegenbelasting ook naar de milieuaspecten gekeken.
Op 1 januari 2023 werd deze maatregel met een half jaar verlengd. Per 1 juli loopt de regeling af, waardoor een liter benzine 13,8 cent duurder wordt. Voor diesel zal je 9,9 cent per liter duurder uit zijn en de accijns voor lpg gaat met 6 cent per liter omhoog.
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
De Jeep Avenger is gekozen tot Auto van het Jaar 2023! De Auto van het Jaar verkiezing bekroont de opvallendste en beste nieuwe auto's op de markt.
Zes maanden. Volgens brandstofboer BP blijft benzine en diesel bij een temperatuur van 30 graden zo'n drie maanden goed. In Nederland is het natuurlijk nooit zo lang zó warm. Deze periode kun je volgens BP verdubbelen als de bewaartemperatuur 20 graden is.
Meest betrouwbaar: Seat Leon diesel (2013-2020). Als je op zoek bent naar een gezinsauto met dieselmotor, is de Leon de meest betrouwbare optie.
Dieselmotoren hebben vandaag een levensduur en vermogen dat vergelijkbaar is met benzinemotoren. Een voertuig met 200.000 km kan nog 100.000 km afleggen zonder zware problemen als het goed wordt onderhouden, en vooral als het om een tweedehands auto gaat.