Wat is doelgericht gedrag? Doelgericht gedrag is zonder je te laten afleiden je doel te behalen. Deze executieve functie heeft langere tijd nodig om te ontwikkelen.
NIET DOELGERICHT GEDRAG: de mate waarin de gebruiker gedrag vertoont dat niet zinvol is, niet aan een doel beantwoordt. Dit omvat zowel dwangmatige handelingen (poetsmanie, smetvrees, plukken aan deken, ...)
Ben jij doelgericht? Dat betekent dat jij recht op jouw doel afstevent. Je maakt geen omwegen maar je gaat gericht op jouw doel af. Je bent efficiënt en je laat je niet afleiden, waardoor je geen tijd, energie of aandacht verspilt.
De executieve vaardigheden zijn: reactie-inhibitie, werkgeheugen, emotieregulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, planning/prioritering, organisatie, timemanagement, doelgericht gedrag, flexibiliteit en metacognitie.
Spel als basis. Het versterken en trainen van de executieve functies kun je integreren in de dagelijkse klassensituatie. In het spelen van een rollenspel worden veel executieve functies aangesproken. Neem bijvoorbeeld het spelen van doktertje: één kind speelt de dokter, het andere kind de patiënt.
Dat zijn complexe vaardigheden die tot ruim in de adolescentieperiode blijven doorontwikkelen. Tussen 10 en 12 jaar ontwikkelen de executieve functies verder, met name gedragsevaluatie komt in deze periode op gang. Gedragsevaluatie is naar je eigen gedrag kijken en 'checken' hoe het gaat.
Cognitieve functies of vaardigheden zijn onder meer geheugen, intelligentie, taal en concentratie. Dankzij die functies bent u in staat om informatie en kennis op te nemen en te verwerken.
De executieve functies zijn de regelfuncties van de hersenen: ze zorgen ervoor dat je je eigen gedrag kunt regelen en besturen. Bij kinderen met ADHD lijken drie van deze regelfuncties niet optimaal te werken: het werkgeheugen, de responsinhibitie en het schakelen.
De executieve functie werkgeheugen is van belang voor het verwerken van informatie. Het werkgeheugen helpt bij het uitvoeren van taken, het onthouden van informatie en het bedenken van oplossingen van problemen.
Zijn uitdaging is het tegenovergestelde van zijn kwaliteit 'doelgerichtheid', in dit geval is dat 'ruime blik' of 'anderen betrekken en luisteren naar anderen'. Aan zijn kwaliteit is ook een allergie verbonden. In dit geval is zijn allergie ´passiviteit/geen besluit nemen´ en ook ´vaagheid´.
1) gericht op een of meer doelen; afgestemd op een van tevoren bepaald doel of vastgestelde doelen; zodanig dat er rekening wordt gehouden met een bepaald doel of bepaalde doelen 2) gericht op het doel, op de goal; ingesteld op het maken van doelpunten 3) bewust ondernomen; met een bepaalde bedoeling gedaan; willens en ...
Waarom is doelgericht werken belangrijk bij het halen van succes? Doelen uit het oog verliezen is één van de meest voorkomende energie slurpende valkuilen in het werk. Zonder doelen worden we beïnvloedbaar voor onnodige prikkels.
Bijvoorbeeld omdat je zo doelgericht werkt dat je de opdracht al op donderdag aan de klant kan overhandigen. Resultaatgerichtheid wil ook zeggen dat je blik is gefocust op wat uit je handen komt: het resultaat. De wijze waarop iets tot stand komt is minder belangrijk voor jou.
Een doelgericht gesprek is een goed gesprek voeren
Denk aan: Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Laat OMA thuis: stel Oordelen, Meningen en Aannamen uit. Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit (zomaar) Aannemen.
Volwassenen met ADHD vinden het vaak lastig om sociale contacten en relaties aan te gaan en te onderhouden. Je vindt het bijvoorbeeld moeilijk om sociale regels toe te passen, of je verbreekt een vriendschap of relatie (te) snel door je impulsiviteit.
ADHD is een neurobiologische stoornis. Er gaat iets niet goed in de hersenen; er is een tekort aan zogeheten neurotransmitters (dopamine en noradrenaline). Deze neurotransmitters zorgen ervoor dat informatie tussen de ene zenuwcel snel en goed worden doorgegeven aan een andere zenuwcel.
Mensen die de stoornis hebben, hebben echter vrijwel alle symptomen en worden vanaf de kindertijd al belemmerd in hun functioneren. De problemen worden erger naarmate iemand ouder wordt, omdat er steeds meer verantwoordelijkheden bijkomen in het leven.
De cognitieve psychologie is de tak van de psychologie die zich met cognitie bezighoudt, dus met alle psychische processen die te maken hebben met zaken als begrip, kennis, herinneringen en geheugen, probleemoplossen en informatieverwerking. Het is een van de cognitiewetenschappen.
Een cognitieve stoornis kan tijdelijk of blijvend zijn. Tijdelijke cognitieve stoornissen komen bijvoorbeeld voor bij psychische problemen zoals depressie. Ook kunnen ze een lichamelijke oorzaak hebben, bijvoorbeeld een ontregelde stofwisseling of een blaas- of longontsteking.
Het thema Non-cognitieve vaardigheden richt zich op vaardigheden die nodig zijn om kennis in de praktijk te brengen. Voorbeelden van non-cognitieve vaardigheden zijn: een planning maken. voor- en tegenargumenten over een stelling opzoeken.
Beter Bij de Les is bedoeld voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar met zwakke executieve functies in de bovenbouw van het primair (reguliere, speciaal basis en speciaal) onderwijs. Kinderen met zwakke executieve functies hebben op school vaak problemen met het werkgeheugen, plannen en controleren.
Als mensen problemen hebben met hun executieve functies komen ze onhandig, ongericht en weinig flexibel over. Mensen met zwakke executieve functies hebben moeite om ergens mee te stoppen of te beginnen. Ook impulsiviteit en woedeaanvallen komen vaak voor.
Kinderen met een zwakker werkgeheugen zijn informatie sneller kwijt en kunnen de les dan niet meer goed volgen. Het lijkt er dan op dat ze niet “bij de les” zijn, maar eigenlijk is het kind gewoon cruciale informatie kwijt. Het gaat dan dagdromen of is afgeleid.