Benzineauto's vlogen op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, maar elektrische auto's telden slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen.
Dat komt door de lithium-accu's. De afzonderlijke accucellen kunnen in het extreme geval oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen. Daardoor kan het na blussen lijken alsof een autobrand uit is, maar in werkelijkheid kan de brand later vanzelf weer aanwakkeren.
Er zijn extra mensen en dus een dompelwagen nodig om een brandende elektrische auto te doven. ' De accu's van elektrische auto's zijn vaak ook zo goed verpakt dat deze niet altijd goed geblust of gekoeld kunnen worden.
De electrische auto kan gewoon met water worden geblust maar er is duidelijk veel meer water nodig dan bij een benzineauto; Het water moet in de accu komen en dit is moeilijk toe te passen; Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk. In een geval vond een herontsteking 22 uur na de test plaats.
Voertuig veiligheid
Elektrische auto's met 4 en 5 sterren halen in vergelijking met gewone benzine en dieselauto's goede resultaten, dit betekend dat ze net zo veilig zijn als benzine en diesel auto's. De consument mag dus dezelfde hoge veiligheidsstandaard verwachten van zijn of haar elektrische voertuig.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
De brandblusser die u nodig heeft voor het blussen van een brand bij een elektrisch voertuig moet voorzien zijn van de markering NTA 8133. Meer informatie vindt u op: NTA-markering voor brandblussers. Deze blussers zijn (nog) niet verkrijgbaar in de ANWB winkels.
Voor het eerst werden er in 2021 cijfers over elektrische autobranden verzameld. De cijfers zijn bemoedigend. Een kleine zestig branden met elektrische auto's telde het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) vorig jaar, goed voor slechts 1,3 procent van de 4753 autobranden die in totaal gemeld werden.
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
Om uw elektrische auto op te kunnen laden heeft u een oplaadkabel, een oplaadpaal en een oplaadpas nodig (in het geval van een publieke oplaadpaal). U parkeert uw auto bij een publieke of uw eigen elektrische laadpaal en kijkt of de lampjes op de paal groen zijn.
Voor brand zijn er drie factoren nodig. Als deze alle drie aanwezig zijn en in de juiste verhouding, dan ontstaat er brand. Dit noemen we de branddriehoek. De drie factoren van de branddriehoek zijn: warmte, zuurstof en brandstof (brandbaar materiaal).
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Hybrides het grootste gevaar
Elektrische auto's hebben een slechte naam als het gaat om brandveiligheid. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt echter dat niet de puur elektrische auto, maar juist de hybride het echte brandgevaar vormt.
In een poederblusser zit chemicaliën met zout en zout trekt vocht aan. Vocht in bijvoorbeeld elektronische apparaten gaan niet samen. Een poederblusser is dus een effectieve brandblusser die voor veel branden geschikt is maar wij adviseren een schuimblusser.
De Enphase omvormers zorgen er direct voor dat de spanning van de zonnepanelen laag wordt gehouden als de spanning van de omvormers eraf is, zodat dit geen gevaar is voor mens en dier. De brandweer kan met Enphase micro-omvormers veilig blussen.
Auto's kunnen ook in brand vliegen na een aanrijding. De kreukelzones van de meeste auto's zijn goed ontworpen, waardoor het plaatwerk de kracht van de botsing opvangt, waardoor de motor, de accu en zelfs de benzinetank wordt beschermd.
Voor een poederblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden betaal je zo'n €30. Een schuimblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- klasse branden heb je voor ongeveer €20. Een poederblusser van 6 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden kan je al hebben voor ongeveer €42.
Er bestaan BC-, ABC- en speciale D-poederblussers. Het poeder van een BC-brandblusser bestaat uit natriumbicarbonaat en kaliumbicarbonaat. Het poeder van een ABC-poederblusser bestaat uit ammoniumfosfaat en ammoniumsulfaat.
Ten eerste zorgen de chemicaliën in het bluspoeder ervoor dat de meeste elektronische apparaten het blussen niet overleven. Dit betekent dus dat het voor een hoop nevenschade bij het blussen kan zorgen. Ten tweede is het zo dat als er niet helemaal goed geblust is, er door het bluspoeder een kans op herontsteking is.
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
Graafwerkzaamheden. Nog zo'n deur om mee in huis te vallen: een laadpaal op eigen terrein kost al snel zo'n € 2000. Hierbij maakt het uit of je eenvoudigweg bij de meterkast een gat naar buiten boort om de lader daar te hangen, of dat het laadpunt aan de andere kant van het perceel moet komen.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Hybride auto's hebben een laag brandstofverbruik
Vaak is dat vergelijkbaar met dat van een auto van één of twee klassen lager. Op de snelweg is de hybride auto echter niet op zijn best, doordat hij dan weinig energie kan terugwinnen en veel brandstof nodig heeft om hogere snelheden aan te houden.