Diversificatie is een slimme strategie voor bedrijven die hun risico's willen spreiden en nieuwe groeimogelijkheden willen benutten. Door te diversifiëren, kan een onderneming haar inkomstenbronnen uitbreiden, zichzelf beschermen tegen marktschommelingen en haar concurrentiepositie versterken.
Diversificatie is een strategie om door middel van een spreiding over meerdere hulpbronnen de risico's te spreiden.
Een diversificatiestrategie is een techniek om een bedrijf uit te breiden . Deze strategie helpt de groei van het bedrijf te stimuleren door nieuwe producten en diensten toe te voegen aan het aanbod van het bedrijf. Met deze nieuwe aanbiedingen kan het bedrijf zakelijke kansen nastreven buiten zijn reguliere praktijken en markten.
Diversificatie. In het model van Ansoff betreft de groeistrategie diversificatie het verkopen van nieuwe producten in een nieuwe markt. Er wordt in dit geval een compleet nieuw product geïntroduceerd waarmee er wordt ingespeeld op een totaal nieuwe markt.
Een van de beroemdste bedrijven ter wereld, Apple Inc. is een van de beste voorbeelden van een 'related diversification'-model. Related diversification betekent dat er overeenkomsten zijn tussen bestaande producten/diensten en nieuwe in ontwikkeling. Ooit (1984) lanceerde Apple de Macintosh personal computer.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: diversificatie (zn) : spreiding, verbreding, variabilisatie, risicospreiding, diversifiëring.
De meeste niet-gerelateerde diversificatiepogingen hebben echter geen happy end. Harley-Davidson probeerde bijvoorbeeld ooit flessenwater van het merk Harley te verkopen . Starbucks probeerde te diversifiëren door meubels van het merk Starbucks aan te bieden.
Er zijn vier hoofdtypen diversificatie: concentrisch, horizontaal, verticaal en conglomeraat . Elk heeft zijn eigen redenatie en bijbehorende risico's en beloningen. Concentrische diversificatie houdt in dat er wordt uitgebreid naar product- en serviceaanbiedingen die nauw verwant zijn aan de huidige aanbiedingen van het bedrijf.
dus het antwoord in uniformiteit.
Uitleg: General Electric (GE) heeft een strategie van conglomeraatdiversificatie nagestreefd. Deze aanpak betekende dat GE zich uitbreidde naar verschillende industrieën en markten, buiten zijn oorspronkelijke kernactiviteiten.
Diversificatie kan bescherming bieden tegen inflatie . Verschillende activaklassen kunnen anders presteren tijdens inflatieperioden. Door te diversifiëren over activa met een bewezen staat van dienst van goede prestaties tijdens inflatie, kunnen beleggers de koopkracht van hun portefeuilles behouden.
Volgens Michael Porter zijn er drie mogelijke bedrijfsstrategieën: een strategie die zich richt op 'uniek zijn' (differentiatiestrategie), een strategie die zich richt op 'de goedkoopste zijn' (kostenleiderschap) en een strategie die zich richt op een nichemarkt (focusstrategie).
In de meest basale vorm kan de diversificatie van een portefeuille worden gemeten door het aantal activa te tellen of het gewicht van elk activum te bepalen . Houd bij het tellen van het aantal activa rekening met het aantal van elk type voor de bovenstaande strategieën.
Portfoliodiversificatie is een sleutel tot langetermijninvesteringssucces . Een goed gediversifieerde portfolio omvat een mix van aandelen, obligaties en mogelijk alternatieve investeringen in verschillende sectoren, bedrijfsgroottes en geografische regio's.
Betekenis van diversificatie in het Engels
het proces waarbij u meer verschillende soorten of dingen gaat opnemen : Diversificatie van uw beleggingen verlaagt het risico.
verscheidenheid aanbrengen in (iets) Voorbeelden: 'Bedrijven die diversifiëren groeien harder.
Diversificatie is een slimme strategie voor bedrijven die hun risico's willen spreiden en nieuwe groeimogelijkheden willen benutten. Door te diversifiëren, kan een onderneming haar inkomstenbronnen uitbreiden, zichzelf beschermen tegen marktschommelingen en haar concurrentiepositie versterken.
Diversiteit is een ander woord voor 'verscheidenheid'. Het betekent dat mensen van elkaar verschillen.
Wat is diversiteit en inclusie? Diversiteit gaat over de verschillen tussen mensen (in onder andere geslacht, leeftijd, geaardheid, etnisch-culturele achtergrond, arbeidsvermogen). Bij inclusie gaat het over omgaan met en het optimaal benutten van deze verschillen, over gedrag en cultuur.
Het kan u helpen uw inkomsten te verhogen, uw afhankelijkheid van één enkele bron van inkomsten te verminderen en een concurrentievoordeel te creëren . Diversificatie brengt echter ook enkele risico's met zich mee, zoals hogere kosten, complexiteit en onzekerheid.
Het concurrentievoordeel van een bedrijf zal van korte duur zijn en diversificatie zal mislukken als concurrenten in de nieuwe sector de bewegingen van het bedrijf snel kunnen imiteren en het bedrijf de bewegingen van het bedrijf snel en goedkoop kan overnemen, de benodigde strategische activa op de open markt kan kopen of een effectief alternatief daarvoor kan vinden.
Concentrische diversificatie houdt in dat er vergelijkbare producten of diensten worden toegevoegd aan de bestaande business. Wanneer bijvoorbeeld een computerbedrijf dat voornamelijk desktopcomputers produceert, laptops gaat produceren , volgt het een concentrische diversificatiestrategie.
Omdat het strategische fit benut, is de kans groter dat bedrijven die zich bezighouden met gerelateerde diversificatie winst behalen in aandeelhouderswaarde . Gerelateerde diversificatie treedt op wanneer een bedrijf een nieuwe industrie betreedt die belangrijke overeenkomsten heeft met de bestaande industrie of industrieën van het bedrijf.
Met name gerelateerde diversificatie kan een bedrijf in staat stellen om kritische succesfactoren te delen en over te dragen tussen verschillende bedrijven, wat leidt tot efficiëntie bij de toewijzing van middelen en uiteindelijk tot kostenvoordelen (Teece, 1982; Wan et al., 2011).
Gerelateerde diversificatie: wanneer potentiële synergieën te realiseren zijn tussen bestaande activiteiten en het nieuwe product of de nieuwe markt.