De wettelijke betalingstermijn van een factuur bedraagt 30 dagen als geen betalingstermijn is overeengekomen. Het is mogelijk om een kortere betaaltermijn af te spreken, maar de wet stelt grenzen aan langere betaaltermijnen.
Is er geen betalingstermijn afgesproken, dan geldt 30 dagen als betalingstermijn. Bedrijven moeten facturen binnen 60 dagen betalen, tenzij iets anders is afgesproken. Een betalingstermijn langer dan 60 dagen mag alleen als dat niet nadelig is voor één van de betrokken partijen.
Facturen gericht aan particulieren moeten binnen een 'redelijke termijn' betaald worden. In de praktijk gaat het om een tot twee weken.
Wettelijk betalingstermijn voor grootbedrijven
Grootbedrijven moeten binnen 30 dagen betalen aan het midden- en kleinbedrijf (mkb) en zelfstandige ondernemers. Een betalingstermijn van langer dan 30 dagen mag alleen als u kan laten zien dat hieraan geen nadelen zitten voor de koper en verkoper.
De wettelijke betalingstermijn gaat in vanaf het moment dat de klant jouw factuur ontvangt. Leidend is de ontvangstdatum, dus niet de factuurdatum die je daarop vermeldt. De nieuwe wettelijke betalingstermijn voor (kleine) bedrijven en voor de overheid is ingegaan op 16 maart 2013.
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
De datum van de factuur bepaalt in welk tijdvak u de btw moet aangeven. Stuur uw factuur uiterlijk op de 15e dag na de maand waarin u de goederen of diensten hebt geleverd. Als u een factuur later hebt verstuurd, moet u de btw aangeven in het tijdvak waarin u de factuur uiterlijk had moeten versturen.
De meest gebruikelijke betalingstermijn tussen bedrijven is 30 dagen, maar uiteraard mag je daarvan afwijken en er een eigen invulling aan geven. Steeds vaker wordt namelijk ook een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Zeker onder freelancers en kleinere bedrijven wordt dit veelvuldig toegepast.
De wet voorziet geen termijn om facturen te protesteren. Een onderneming is verplicht om onmiddellijk na ontvangst een betwiste factuur formeel te protesteren, bij gebreke waaraan tegen haar een vermoeden van aanvaarding kan worden ingeroepen.
Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.
Houdt uw betalingstermijn kort
De meeste bedrijven en particulieren (consumenten) betalen op de laatste dag die op de factuur is aangegeven. De wettelijke betalingstermijn zegt alleen iets over de betalingstermijn als er niets is afgesproken. U mag betaling binnen één week of 14 dagen op uw facturen zetten.
Het is niet verplicht om een vervaldatum op een factuur te zetten, maar we raden het wel aan. Met een vervaldatum ziet de debiteur in één oogopslag voor welke datum de factuur betaald moet zijn, in plaats van dat hij dat zelf moet uitrekenen.
Voorkom verjaring van je factuur via stuiting
Dan begint die terug vanaf de eerste dag te lopen. Een zakelijke factuur die bijvoorbeeld 9 jaar oud is, zal dan opnieuw 10 jaar lang invorderbaar zijn. De meeste zakelijke facturen zijn dus in de praktijk tot 20 jaar na datum opeisbaar als je op tijd stuit.
Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.
Dan kunt u onder protest betalen: Schrijf op de bon of rekening: "Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten". Daaronder zet u uw handtekening. Betaal de rekening.
Zo meldt u dat de rekening onterecht is
Stuur onze voorbeeldbrief naar het incassobureau of bedrijf. Leg uit dat u geen contract heeft met het bedrijf. Vraag om het dossier te sluiten en u daarvan schriftelijk bericht te sturen. Bewijst het incassobureau of bedrijf dat u wel een contract heeft?
Kort samengevat heeft de overheid een maximale wettelijke betalingstermijn van 30 dagen en bedrijven een termijn van 60 dagen. Daarnaast geldt voor de kleinere bedrijven dat zij bij wettelijke uitzondering een langere betalingstermijn mogen hanteren.
met de eerstvolgende Het zal per omgaande post worden bezorgd.
De standaardtermijn voor het betalen van een factuur is dertig dagen. Binnen dertig dagen na de factuurdatum moet er worden betaald. Een langere betaaltermijn van zestig dagen mag worden afgesproken. De langere betalingstermijn is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor beide partijen niet nadelig is.
Voor de BTW is in de basis de factuurdatum van belang. Aangezien je factuurdatum in januari staat betaal je dus pas in het eerste kwartaal van het volgende jaar de BTW over je omzet van december. Dit heeft uiteraard geen invloed op je resultaat en balans van het betreffende jaar.
Je mag een factuur achteraf aanpassen. Een factuur is namelijk een betaalverzoek en niet wettelijk bindend. Ook als er een fout op de factuur staat, verandert er niets aan de onderliggende overeenkomst of gemaakte afspraak.
U maakt een factuur op voor alle goederen en diensten die u levert aan andere ondernemers. Ook rechtspersonen die geen ondernemer zijn (ook buitenlandse), stuurt u een factuur.
Wanneer betalingsherinnering versturen? Het verdient aanbeveling om de betalingsherinnering te verzenden 2 dagen nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. U geeft zo een duidelijk signaal af aan uw debiteur dat u vasthoudt aan de betalingstermijn.
De 5 stappen die je moet volgen als jouw klant na de eerste herinnering nog steeds niet heeft betaalt: telefonisch contact opnemen over de nog niet-betaalde factuur. een tweede betalingsherinnering sturen. aanmaning sturen.