Een waarom vraag is een vraag waarmee iemand op zoek gaat naar de reden van iets (de motivatie van iemands handelen of denken) of naar de verklaring waarom iets het geval is.
In professionele gespreksvoering worden vaak 'waarom'-vragen gesteld. De bedoeling achter het stellen van dergelijke vragen is waarschijnlijk meestal goed. Als we in gesprek zijn met mensen is het immers vaak verstandig om te proberen te begrijpen hoe zij denken over dingen en wat de redenen zijn waarom ze dingen doen.
Hoelang de waarom-fase duurt verschilt per kind. Net als dat het verschilt op welke leeftijd het begint. Sommige kinderen beginnen op hun tweede al vragen op je af te vuren, andere pas in de kleutertijd.
Open vragen stellen zorgt ervoor dat de coachee zijn of haar eigen situatie, gedachten en gevoelens kan onderzoeken. Uit onderzoek blijkt dat bij effectieve vormen van hulpverlening en coaching de cliënt of coachee het meest aan het woord is.
Met doorvragen bereik je veel in een gesprek. Je kunt: vaagheden helder maken. hoofd- en bijzaken scheiden in het antwoord.
Doorvragen is belangrijk. Daarmee help je de ander om zijn verhaal te doen. Het helpt jou om antwoord te krijgen op bepaalde zaken die nog niet geheel duidelijk zijn. Doorvragen is dus een actieve manier van luisteren.
Wat kun je uit deze situatie halen waar je dankbaar voor bent? Wat doe je goed en wat kan je beter doen? Wat is een andere manier waardoor je meer plezier in je leven hebt? Als je zelf coach zou zijn, welke advies zou je jezelf geven?
Enkele voorbeelden van goede coachende vragen
Wat zou een goed resultaat zijn van ons gesprek vandaag? Hoe zal je weten dat het gelukt is? Wat is voor jou…?
Rond de 2,5 a 3 jaar komen kinderen op het idee om 'waarom'-vragen te stellen. Dit is een stuk moeilijker, dus je kind wil hier veel mee oefenen. Vandaar de eindeloze stroom met vragen…
Bij peuters is de ontwikkelingsvoorsprong al iets duidelijker te herkennen. Zo is een hoogbegaafde peuter zeer ondernemend, motorisch erg vaardig en zelfstandig. Daarnaast hebben ze een goede ruimtelijke oriëntatie en ontwikkelen ze snel het begrip voor bijvoorbeeld kleuren, cijfers en hoeveelheden.
Het idee achter de techniek is eenvoudig; als je 5x achter elkaar een 'waarom'-vraag stelt zal de oorzaak van je probleem duidelijk worden. Met de techniek kun je laag-voor-laag de symptomen 'afpellen' die je het zicht op het echte probleem ontnemen. Vervolgens kun je de ware bron van je probleem elimineren.
HOE (How) – Hoe je het gemaakt hebt, hoe jouw oplossing zich onderscheid. 3. WAAROM (Why) – Waarom doe je wat jij doet, wat maakt dat jij uit bed komt 's ochtends en waarom zou iemand het interesseren.
' De coach schept in de start van het coachgesprek een veilige sfeer. De vragen zijn gericht op zowel feiten als persoonlijke aspecten. Dit kan betekenen dat een coach start met praten over 'ditjes en datjes' om vervolgens verder te gaan tot de 'orde van de dag', het leren van de leerling.
Coaching helpt je je vraag te verhelderen
Of het omgaan met de uitdaging waar jij voor staat. Een eerste stap is daarom om te verhelderen waarvoor je komt. Daarom is het belangrijk om helder te krijgen wat je vraag/probleem/uitdaging precies is.
Open vragen beginnen met: wie, wat, wanneer, waar, en ook hoe, hoe vaak, etc. Open vragen nodigen uit om je verhaal te vertellen en leveren veel informatie op. Gesloten vragen zijn 'ja'-/ 'nee'-vragen of meerkeuze vragen.
Coaching en coachgesprekken
Wat is een coachgesprek? Tijdens het coachen van een cliënt voer je regelmatig gesprekken met je cliënt. Tijdens zo'n gesprek – het coachgesprek – probeer je te achterhalen met welke problemen je cliënt precies kampt en wat de oorzaak is van deze problemen.
Explorerende vragen zijn per definitie “open vragen”: ze zetten aan tot vertellen in plaats van een ja/nee reactie uit te lokken. En ze zijn niet suggestief. Dus niet: “Heb je al eens aan een dagcentrum gedacht?”, maar wel: “Hoe sta je tegenover het dagcentrum?”
Een open vraag geeft de ruimte die nodig is voor de ander om zelf te vertellen wat hij of zij op dat moment belangrijk vindt. Op die manier kom je veel meer te weten dan wanneer je alleen jouw denkbeelden toetst of een checklist afwerkt. Dit betekent overigens niet dat je nooit gesloten vragen zou mogen stellen.
Controlevragen kun je ook stellen als een suggestieve vraag, maar bieden de ander de mogelijkheid het oneens met je te zijn. Een controlevraag stel je om erachter te komen of je begrijpt wat de ander bedoelt.
Een gesloten vraag heeft vooraf bepaalde antwoordkeuzes waaruit de respondent kan kiezen. Bij een open vraag wordt de respondent gevraagd om in zijn of haar eigen woorden feedback te geven.