Reggio Emilia gaat uit van het competente kind Men vertrouwt erop dat kinderen alles in huis hebben om zichzelf en de wereld te leren kennen. Dit betekent niet dat een kind alles al kan, maar dat het alles al in huis heeft om zichzelf en de wereld te leren kennen.
Reggio Emilia is het kleine stadje in Noord Italië waar Malaguzzi zijn school begon. De reggio-benadering wordt wel eens de pedagogiek van het luisteren genoemd, in plaats van het vertellen. de gedachte van Reggio Emilia is: Kinderen worden geboren met vele mogelijkheden, zijn sterk, krachtig en creatief.
De filosofie van Reggio Emilia stelt een duidelijke kindvisie centraal waarin staat dat ieder kind nieuwsgierig en leergierig is en een eigen manier heeft om te leren. Onze kindvisie heeft onder meer gevolgen voor het inrichten van de ruimte, de uiteenlopende manieren waarop we leren en het handelen van de leerkracht.
In de visie van Malaguzzi is het belangrijk dat alles vanuit het kind komt. Hij vindt dat elk kind zich in honderd talen moet kunnen uiten. De volwassenen om het kind heen hebben de taak om hem met zo veel mogelijk van deze 'talen' kennis te laten maken.
De eerste pedagoog zijn de kinderen. Juist de onderlinge verschillen vormen de bouwstenen voor hun ontwikkeling; ze vormen de dynamiek van het proces. De tweede pedagoog, dat zijn de aanwezige volwassenen, zij voeden het kind op. De derde pedagoog is de omgeving; de ruimtes en de geboden materialen.
Hij is bekend geworden als grondlegger van de antroposofie en haar praktische toepassingen. Een belangrijk uitgangspunt van Rudolf Steiner is dat elk kind uniek is en de gelegenheid moet krijgen om zich volledig te ontplooien. De nadruk ligt op de natuur en natuurlijke materialen zoals wol, steen, hout of bijenwas.
Reggio Emilia pedagogiek
Ze leren het meest van elkaar. De pedagogisch medewerkers reflecteren voortdurend op hun rol als tweede pedagoog. Er wordt gekeken hoe de omgeving (de derde 'pedagoog') zó kan worden aangepast dat deze inspirerend is en kinderen uitdaagt tot veelzijdig onderzoek en leerervaringen.
Thomas Gordon
Hij was ervan overtuigd dat gebruik van macht om je zin te krijgen funest is voor relaties en ontwikkeling. Centraal in Gordon's visie staan respect en aandacht voor elkaar en ruimte voor ieders eigen karakter. De rode draad van zijn methode is de taal van acceptatie.
Janusz Korczak was een Poolse kinderarts, pedagoog en kinderboekenschrijver. Hij maakte zich sterk voor kinderrechten: kinderen hebben het recht te zijn zoals ze zijn, kinderen hebben het recht op de dag van vandaag en kinderen hebben het recht op hun eigen dood.
Volgens de visie van Montessori is een kind vanuit zichzelf gemotiveerd om zich te ontwikkelen en te leren. Dit uit zich in een spontane belangstelling, die per kind verschilt. Bovendien verandert deze belangstelling in de loop van de tijd.
Daarnaast staat Sporen voor een afkorting van Stichting Pedagogiek Ontwikkeling Reggio Emilia Nederland. * Sporen is een programma voor voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE) voor peuters en kleuters met een taalachterstand.
Driehoek school - ouder - kind
Wij werken vanuit de pedagogische driehoek: school - ouder - kind en streven naar een goede samenwerking. Zo creëren we samen de optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van uw kind.
Er zijn verschillende pedagogische stromingen waarop visies op kinderopvang vaak gebaseerd zijn: de reformpedagogiek, geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek en de kritisch emancipatorische pedagogiek.
Volgens Reggio Emilia uiten kinderen zich in 100 talen, waarmee gedoeld wordt op alle verschillende vormen van verbale en nonverbale communicatie die een jong kind uitwisselt met zijn of haar omgeving. Al deze vormen hebben hun eigen zeggingskracht en uitdrukkingsmogelijkheden.
Achtergrond & doel van de Gordon Methode
Thomas Gordon. Het belangrijkste doel van de methode is het opbouwen en behouden van een goede relatie tussen ouder/kind en het verminderen van conflict. Want hoe beter de relatie tussen ouder en kind, hoe meer het kind open staat voor de ouder, opvoeding én grenzen.
Kinderen hebben eigenlijk dezelfde behoeften als volwassenen, zoals de behoefte aan gezondheid, veiligheid, voeding en rust. (1) Andere belangrijke behoeften kunnen zijn: vertrouwen, geborgenheid, aanraking, geaccepteerd worden, erbij horen, plezier, spelen, respect, erkenning, creativiteit en zelfexpressie.
Het Gordonconcept is een tijdloos concept. De methode is ontwikkeld in 1962 door Thomas Gordon. De basis van de Gordonmethode, nl. respectvol, duidelijk en invoelend met elkaar communiceren, blijft altijd actueel.
In alle gevallen ben je in deze functie vooral praktisch bezig; je voert een behandelplan uit dat van te voren is opgesteld. Een pedagoog geeft juist advies aan allerlei ouders die in de knoop zitten met de opvoeding van hun kind. Je stelt dus zelf dit behandelplan op, in tegenstelling tot een pedagogisch medewerker.
Kwaliteiten pedagogisch medewerker
Je bent sociaal: je vindt werken met kinderen leuk en geniet ervan om hen wat bij te brengen. Je werkt graag samen met anderen om dat doel te bereiken. Je bent zorgzaam: je haalt voldoening uit het helpen en verzorgen van kinderen.
Antroposofie (van het Griekse: ἄνθρωπος, ánthrōpos "mens" en σοφία sophía "wijsheid") is een spirituele filosofie en occulte wetenschap gebaseerd op de leer van Rudolf Steiner (1861–1925), die het bestaan postuleert van een geestelijke wereld die toegankelijk zou zijn via innerlijke ontwikkeling.
De vrijeschool is een onderwijsconcept dat is gebaseerd op persoonsvorming. Met het woord 'vrij' wordt bedoeld dat een leerling zich in vrijheid op elk vlak van zijn persoonlijkheid moet kunnen ontwikkelen. Daarom zijn er naast de gewone leervakken ook standaard veel creatieve- en doevakken.
Antroposofische kinderopvang laat zich inspireren door het mens- en wereldbeeld van de Oostenrijkse filosoof Rudolf Steiner (1862- 1925). Hierin staat de ontwikkeling van de eigen individualiteit van de kinderen voorop. De eigenheid van ieder kind vormt als het ware de basis voor de rest van het leven.