Wanneer je analytisch bent ingesteld zijn er een paar valkuilen waar je soms last van kunt hebben: je kunt een vraagstuk dood analyseren of over-analyseren. je blijft dan hangen in beschouwingen en mogelijkheden waardoor de essentie verloren gaat. over analyse leidt tot verwarring.
Een bewering is analytisch als het predicaat (eigenschap) dat aan een begrip wordt gekoppeld reeds inbegrepen is in het begrip zelf en dus geen extra kennis toevoegd. Bijvoorbeeld: een driekhoek heeft 3 zijden; het hebben van 3 zijden ligt opgesloten in het begrip driehoek. Tegenovergesteld aan synthetisch.
De competentie analytisch vermogen valt onder de categorie persoonlijke vaardigheden. De persoonlijke vaardigheid waarover je beschikt bij analytisch vermogen is het onderscheidt maken van hoofd- en bijzaken oftewel het in staat zijn om de essentie uit gegevens te halen.
Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan.
Het houdt niet alleen dat je probleemoplossend kunt nadenken, maar ook dat je een probleem of vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken kunt bekijken. Daarnaast kun je door middel van een analytisch denkvermogen ook goed hoofd- en bijzaken onderscheiden.
Gedragsvoorbeelden bij analytisch vermogen
hoofd- en bijzaken kun je goed onderscheiden. je ziet snel de kern of essentie van het vraagstuk. je overziet de consequenties van bepaalde keuzes. je kunt snel verbanden leggen en je ziet relaties of overeenkomsten tussen informatie.
Analyseren is het grondig onderzoeken en ontleden van iets. Dit kunnen bijvoorbeeld problemen of gegevens zijn. Het doel van een analyse is om een conclusie te kunnen trekken en meer inzicht te krijgen van het onderwerp. Om iets te kunnen analyseren, moet het opgedeeld worden in verschillende onderdelen.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Ik noem als valkuil: Alles zelf willen doen. Niets uit handen kunnen geven. Te laat of te weinig om hulp vragen.
De valkuil van geduld is er ook en misschien herken je die wel: teveel tijd nemen en geen notie nemen van deadlines. te langzaam werken en niet begrijpen dat er druk is bij anderen of dat er deadlines zijn gesteld. dood gemoederd aan het werk gaan terwijl anderen in de stress zitten omdat iets af moet.
Je kunt analytisch vermogen het beste omschrijven als een competentie die verwijst naar het verwerken, begrijpen en verwoorden van complexe processen om tot een conclusie te komen. Medewerkers met een groot analytisch vermogen, zijn goed in het doorgronden van een probleem of vraagstuk.
Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills. Hard skills zijn de technische skills die vaak gerelateerd zijn aan functies of rollen. Zoals rekenen, schrijven, coderen, websites bouwen, lassen enzovoorts.
Een probleemanalyse bestaat uit het signaleren van een probleem, het opsporen van de oorzaken, het scheiden van de hoofd- en bijzaken en verbanden leggen tussen de verschillende problemen. Een probleemanalyse kijkt dus echt naar het probleem zelf en (nog) niet naar de oplossing ervan.
Bij een synthetisch oordeel wordt aan het subject een eigenschap (predicaat) toegekend zonder dat dit vanzelfsprekend is. Voorbeeld: "deze kat is zwart". Dit oordeel komt via waarneming tot stand terwijl bij een analytisch oordeel begrip van het subject de hoofdrol vervult.
Typerend voor een valkuil is: Het gaat altijd over soms (soms of regelmatig stap je in je valkuil) Wat je als zwak ervaart van jezelf (als minpunt) Wat je bij jezelf door de vingers ziet, waar je aan voorbij zou kunnen gaan of waar je de neiging hebt om het goed te praten.