De Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012) zijn een pakket regels die van toepassing verklaard kunnen worden op aannemingsovereenkomsten in de bouw en bij technische installatiewerken.
Besluit vaststelling Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012)
UAV staat voor Uniforme Administratieve Voorwaarden. Het zijn de voorwaarden waarin de aanneming van werk, de uitvoering door de aannemer van het door de opdrachtgever aangeleverde ontwerp, wordt geregeld.
In oktober 2024 hebben wij al aangekondigd dat een nieuwe versie van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen (UAV-GC 2025) in aantocht was. Op 14 januari 2025 is deze versie officieel gepubliceerd. De UAV-GC 2025 bevat diverse wijzigingen ten opzichte van de UAV-GC 2005.
We spreken van 'aanneming van werk', of een 'aannemingsovereenkomst', wanneer sprake is van een overeenkomst waarin de aannemer zich tegenover de opdrachtgever verplicht om een werk te realiseren en op te leveren, tegen betaling.
Om achteraf discussies over het in rekening te brengen bedrag uit te sluiten, komen aannemers en opdrachtgevers vaak een vaste prijs (aanneemsom) overeen. Dit brengt met zich mee dat de aannemer de kosten van de uitvoering van de opdracht en daarmee (in beginsel) het risico van financiële tegenvallers draagt.
Wat is UAV (2012)?
De afkorting UAV staat voor Uniforme Algemene Voorwaarden. Dit zijn de juridische voorwaarden die gebruikt worden bij de contracten van grote bouwprojecten in Nederland. Deze voorwaarden zijn samengesteld door de opdrachtgevers en aannemers van de bouwprojecten.
Verschil in taken en verantwoordelijkheden
In de traditionele UAV-contractvorm stelt de opdrachtgever zijn definitieve ontwerp op basis van het uitvoeringsontwerp. In de UAV-GC contracten wordt er steeds meer verantwoordelijkheid bij de opdrachtnemer neergelegd.
Een bouwteam is een samenwerkingsmodel waarbij een aannemer of bouwbedrijf en opdrachtgever in de ontwerpfase al intensief samenwerken aan een plan of ontwerp.
De UAV regelt de contractverhoudingen tussen opdrachtgever en aannemer. Met het van toepassing verklaren van de UAV wordt een bestek of aannemingsovereenkomst vereenvoudigd doordat veel administratieve zaken in de bestektekst kunnen worden weggelaten.
Een onbemand luchtvaartuig (UAV) wordt gedefinieerd als een 'gemotoriseerd luchtvaartuig dat geen menselijke bestuurder vervoert, aerodynamische krachten gebruikt om het voertuig op te tillen, autonoom kan vliegen of op afstand kan worden bestuurd, vervangbaar of terug te halen is en een dodelijke of niet-dodelijke lading kan vervoeren'.
Drones zijn onbemande vliegtuigen, ook wel Unmanned Aerial Verhicles (UAV) genoemd. Deze term wordt veelal in de militaire luchtvaart gebruikt. De oorsprong van de moderne drone kan worden herleid naar de 'target drones' gebruikt in de 20ste eeuw.
De UAV-GC is specifiek ontwikkeld voor een geïntegreerde bouworganisatievorm. Hierbij wordt zowel de uitvoeringstaak als ook een andere taak aan één en dezelfde partij uitbesteed. De meest toegepaste bouworganisatievorm en contractvorm is Design & Construct. Hierbij worden ontwerp- en uitvoeringstaken samen uitbesteed.
Een onderhoudstermijn is een termijn waarbinnen de aannemer alle binnen deze termijn aan het licht komende gebreken dient te herstellen, tenzij deze gebreken niet aan de aannemer zijn toe te rekenen. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van slijtage of onoordeelkundig gebruik door de opdrachtgever.
Een drone is een onbemand vliegtuig of schip dat op afstand of autonoom wordt bestuurd . Hierboven ziet u een multicopter drone, vernoemd naar de vele propellers. UAV staat voor Unmanned Aerial Vehicle, iets dat kan vliegen zonder piloot aan boord.
Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen (UAV-GC 2025) Bij geïntegreerde contracten is Design & Construct de meest gebruikte contractvorm. De UAV-GC 2025 is hier specifiek voor ontwikkeld. Overheidsorganisaties passen bij geïntegreerde contractvormen vrijwel altijd de UAV-GC toe.
De aanbesteder sluit contracten met verschillende marktpartijen voor delen van het bouwproces. Het bouwteam is een contractvorm waarbij naast de verschillende contracten, een bouwteamovereenkomst wordt afgesloten tussen de aanbesteder, de architect of raadgevend ingenieur en de bouwaannemer.
Het bouwprojectteam is een diverse groep experts die samenkomen om een bouwproject te plannen, ontwerpen, uitvoeren en beheren van begin tot eind . Dit artikel onderzoekt de rollen van bouwprojectteams en de methoden van samenwerking die het succes van het team kunnen ondersteunen.
De UAV 2012 regelen de rechtsverhouding tussen de opdrachtgever, die een ontwerp ter hand stelt aan een aannemer ter uitvoering daarvan. Oftewel, indien een opdrachtgever een aannemer inschakelt voor bijvoorbeeld een bouwproject, zijn vaak de UAV 2012 van toepassing.
UAV staat voor Uniforme Administratieve Voorwaarden. Het zijn de voorwaarden waarin de aanneming van werk, de uitvoering door de aannemer van het door de opdrachtgever aangeleverde ontwerp, wordt geregeld.
Januari 2025 is het zover!
De UAV-GC 2025 wordt officieel gelanceerd op de InfraTech beurs op 14 januari 2025. De UAV-GC 2025 is dan ook vanaf dinsdag 14 januari 2025 verkrijgbaar: online en in gedrukte vorm. Voor nieuw te sluiten overeenkomsten wordt aangeraden de UAV-GC 2025 toe te passen zodra deze beschikbaar is.
Het Raven mini-UAS (unmanned aerial system) is een onbemand verkenningssysteem. Het bestaat uit 3 handzame vliegtuigjes op afstand bestuurd vanaf een grondstation. Met dit systeem wordt vanuit de lucht informatie ingewonnen over een situatie en omgeving (situational awareness). Dit kan tot een afstand van 10 kilometer.
Een onbemand vliegtuigsysteem is een onbemand vliegtuig en de apparatuur die nodig is voor de veilige en efficiënte bediening van dat vliegtuig.
Voor modelvliegen wordt radioapparatuur in de 35 MHz, 40 Mhz of 2,4 GHZ banden aangeraden. Sinds kort is daar radio apparatuur in de 868 Mhz bijgekomen. De 40 MHz band is toegestaan voor het gebruik van besturing van model luchtvaartuigen, maar wordt afgeraden.