Hoe zwaarder de dynamo wordt belast, des te eerder hij het bijltje erbij neergooit. Verschijnt er tijdens het rijden een rood acculampje op het dashboard, brandt je verlichting zwak of werken ruitenwissers trager? Dan kan een kapotte dynamo de boosdoener zijn.
Als een dynamo defect is, hoeft u dat niet direct te merken. U kunt namelijk doorrijden met de auto op de stroom die nog in de accu zit, totdat deze helemaal leeg is. Wanneer de onderdelen, die het meeste stroom verbruiken, niet meer goed functioneren, kan dit een signaal zijn dat de dynamo geen stroom meer levert.
Hoe weet je of de dynamo van je auto kapot is? Als het controlelampje voor de accu op het dashboard brandt, kan dit te betekenen hebben dat de dynamo van uw auto kapot is. Dit lampje licht altijd na het starten van de motor even op, maar zou daarna vanzelf weer moeten uitdoven.
Dynamo auto maakt gek geluid
Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.
Indien de dynamo kapot is en geen spanning meer levert, kan de auto doorrijden totdat de accu helemaal leeg is.
Gebruik je veel stroom (toeters en bellen) dan zal je dynamo harder moeten werken en eerder slijten. Maar bij normaal gebruik mag je verwachten dat een dynamo 10 jaar mee kan gaan of 200.000 km.
De vervanging van de dynamo is sterk afhankelijk van de auto, de installatiekosten verschillen afhankelijk van de toegankelijkheid van de dynamo. Maar er zijn ook verschillende prijzen voor de dynamo zelf. Afhankelijk van het voertuig kan een nieuwe dynamo tussen de 150 en 700 euro kosten.
Oorzaken dynamo auto stuk
De dynamo levert dan geen stroom meer. Het gevolg is dat onder meer de accu niet wordt opgeladen. Een dynamo kan stuk gaan door enkele oorzaken. Als eerste kan de oorzaak liggen bij de v-snaar of multiriem.
Reacties. Een dynamo zoals die vroeger gemonteerd werden levert gelijkstroom en heeft koolborstels. Een generator of alternator levert wisselstroom welke in de alternator zelf omgezet wordt met dioden naar gelijkstroom en heeft daardoor geen koolborstels.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Om een accu bij te laden moet deze minstens 14 volt krijgen van de dynamo. Een dynamo levert normaal gesproken veel meer stroom en dat wordt weer afgevlakt door de spanningsregelaar.
De prijs van de producten in de categorie Dynamo voor de OPEL CORSA varieert van € 90 tot € 172, afhankelijk van de specificaties en de fabrikant.
Een oververhitte motor en een lege accu (waardoor de auto simpelweg zal stilvallen) zullen dus de enige logische uitkomst zijn van blijven rijden met een kapotte multiriem. In de praktijk is het vaak nog wel mogelijk enkele kilometers te rijden zonder v-snaar.
Auto valt uit tijdens rijden of slaat af
Een motor heeft brandstof, lucht (zuurstof) en een ontsteking nodig om te kunnen lopen. Het kan ook zijn dat de mengverhouding tussen brandstof en lucht niet juist is. De auto kan uitvallen door het ontbreken van de brandstof.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Zonder een werkende accu werkt er eigenlijk niets in de auto. Het dashboard zal onverlicht blijven. De radio zal u niets anders dan saaie stilte bieden en het allerbelangrijkste: de motor zal niet eens kunnen starten.
Hoe meet je lekstroom? deze meet je door de min pool van de accu los te maken en er een multimeter tussen te hangen deze stel je in op ampère waarna de lekstroom wordt aangegeven. als je niet in het bezit bent van een multimeter kan er ook een spanningszoeker tussen je accupool en accuklem geplaatst worden.
Te hoge of te lage laadspanning
Is de laadspanning tijdens het opladen te hoog of te laag, dan kan de accu zich niet goed opladen. De auto zal ook deze spanning moeten doorgeven aan de accu om deze tijden het rijden bij te laden. Om te controleren of dit nog het geval is, kunt u gebruik maken van een multimeter.
Wanneer moet een dynamo vervangen worden
Een dynamo moet vervangen worden zodra hij niet meer voldoende capaciteit levert en daarmee de accu niet meer voldoende laadt. Ook kan er een ander technisch defect zijn zoals versleten lagers.
Omdat een auto allerlei onderdelen bevat die stroom verbruiken, zitten er een accu en een dynamo in een auto. De dynamo zit tegen de motor aan en is verbonden aan de krukas (welke in de motor zit) met een V-snaar of multiriem. Als de motor draait, draait ook de dynamo en levert hij stroom.
Een dynamo of gelijkstroomgenerator is een machine waarin mechanische energie, binnenkomend via een draaiende as, omgezet wordt in elektrische gelijkstroomenergie. De tegenpool van de dynamo is de gelijkstroommotor, waarin elektrische gelijkstroomenergie omgezet wordt in mechanische energie.
Normaal gesproken is de test tijd 20 uur en de warmte 20° C. Zo kan een accu van 100 Ah dus 20 uur lang 5 ampère afgeven bij een temperatuur van 20 graden. Als je een apparaat hebt wat 5 ampère nodig heeft kun je deze dus 20 uur voeden met één lading.
Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
De prijs van de producten in de categorie Dynamo voor de FORD FOCUS varieert van € 94 tot € 205, afhankelijk van de specificaties en de fabrikant.