Asfalt is een mengsel van zand, steen (steenslag of grind) en bitumen. Deze componenten worden in een asfaltcentrale met elkaar vermengd onder een temperatuur van 160-180 graden Celsius. Er zijn zeer veel verschillende soorten asfalt en de verhouding tussen de componenten varieert dan ook.
Normaal asfalt is ongeveer 165 graden als het wordt geproduceerd. Laagtemperatuurasfalt is ongeveer 100 graden Celsius. Hierdoor besparen we tot 40% energie én stoten we 25% minder CO2 uit.
Normaal heb je ongeveer een uur verwerkingstijd, waarin je kunt walsen en zorgt dat het goede verdichtingsniveau van het asfalt behaald kan worden. Bij vijf graden of lager wordt die tijd ingekort tot soms maar tien minuten. Dus moet de wals er sneller overheen kunnen, maar de wals moet ook met water gevuld worden.
Europese classificatie van asfaltmengsels
Asfaltbeton (asphalt concrete) Asfaltmengsels voor dunne lagen (asphalt concrete for very thin layers) Warmgewalst asfalt (hot rolled asphalt) Zacht asfalt (soft asphalt)
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Levensduurverlenging wegen. Asfaltverharding gaat gemiddeld 20 jaar mee maar meestal zien we na 10 à 15 jaar dat de conditie van de onbehandelde asfaltverharding door weersinvloeden en gebruik afneemt. Er ontstaat rafeling, craquelé, onvlakheden en / of scheurvorming.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld tussen €35 en €55 per vierkante meter, afhankelijk van de oppervlakte en de voorbereidingswerken die moeten uitgevoerd worden. Bij kleine oppervlakten kan de prijs oplopen tot €150/m². Hoe groter de te asfalteren oppervlakte, hoe lager de prijs per vierkante meter.
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Soms wordt er van het oude asfalt een laag af gehaald (frezen) en daar bovenop komt de nieuwe laag. Als het een compleet nieuwe weg betreft wordt er in veel gevallen eerst een laag grind van een bepaalde grote neergelegd als ondergrond, dit gesteente wordt in de asfaltwereld vaak Split genoemd.
Asfalt wordt gemaakt van een mengsel van zand, steen en bitumen. Deze basiscomponenten worden in een asfaltcentrale verhit en met elkaar gemengd. Er ontstaat dan een taaie donkere vloeistof die onder hoge temperatuur bewaard wordt. Bitumen is een aardolieproduct.
Asfalt warmt in de zon bij een buitentemperatuur van 25 graden op tot ruim 50 graden. Bij tropische temperaturen van meer dan 30 graden stijgt de temperatuur van asfalt zelfs tot ruim 60 graden.
De normale temperatuur van honden ligt tussen de 38 en 39 graden. Puppy's hebben een iets hogere temperatuur, namelijk 39,5 graden. Als honden het te warm hebben stijgt de lichaamstemperatuur. We spreken van oververhitting als de lichaamstemperatuur 41 graden of hoger is.
Het is een mengsel van grind, zand en een zeer fijne vulstof dat met een kleefstof aan elkaar wordt geplakt. Die kleefstof heet bitumen en lijkt een beetje op teer. Het wordt gemaakt uit ruwe olie. Het mengsel wordt verhit en gemengd zodat er asfalt ontstaat.
Wanneer het Koudasfalt verdicht wordt gaan de korrels in het asfalt zich rangschikken. Alle korrels krijgen als het ware een eigen plekje waarin ze vast liggen. Dit zorgt voor de stabiliteit van het asfalt en voorkomt verzakkingen. Het verdichten van Koudasfalt kan gedaan worden met een asfaltstamper of trilplaat.
1. Asfalt is veel duurder dan tegels en klinkers.
Voor nieuw werk volstaat een onderbaan van gebroken puin, meestal ca. 40 cm dik. Maar we kunnen ook over bestaande klinkers of beton asfaltere.
A De dagproductie is afhankelijk van de situatie. Q Hoeveel m1 kan er per uur worden aangebracht? A Op snelwegen is per rijbaan 30.000m2 per uur maximaal haalbaar.
Asfalt kan elke doe-het-zelver tegenwoordig zelf herstellen. Voor het asfalteren van opritten en paden gebruikt men bitumen. Dit is een soort asfaltmengsel bestaande uit ruwe aardolie.
Een kilometer snelweg kan 50 miljoen kosten
Volgens Rijkswaterstaat variëren de kosten voor een dubbele driebaanssnelweg met een vluchtstrook per kilometer van 10 tot 50 miljoen euro per kilometer. In deze kosten zit alles verwerkt; van de materiaalkosten tot het arbeidsloon.
Asfalt bestaat uit twee of drie lagen. Afhankelijk van ondergrond en belasting meestal 10 tot 15 cm dik.
De hete asfalt voor de wegverharding bevat giftige bestanddelen. De asfaltwerker kan de vrijgekomen rook, dampen en gassen inademen. In de buurt van de machines die de asfaltlaag aanbrengen, kunnen de werkers blootgesteld worden aan kankerverwekkende uitlaatgassen.
De gewichtstoename bij asfalteren is hoog met circa 250 kg per m2 – bij het aanbrengen van een slijtlaag is dat 15-18 kg per m2. Op een brugdek van 100 m2 is dat voor asfalteren dus 25.000 kg, tegenover 1.500-1.800 kg in het geval van slijtlagen.