Een aangenaam klimaat in de groep heeft positieve invloed op het leer- en leefklimaat in de klas. Een positief groepsklimaat voorziet in de basisbehoeften van kinderen, het draagt bij aan de behoefte van en de behoefte aan sociale acceptatie en waardering van en naar andere.
Groepsdynamiek in (L)VB groepen: groepsrollen herkennen, benutten en beïnvloeden. Een gunstig groepsklimaat wens je elke bewoner met (L)VB toe. Dat zegt Aswintha Mandemaker in haar boek “Groepsdynamiek in de verstandelijk gehandicaptenzorg”. Een positief groepsklimaat draagt namelijk bij aan welzijn en groeikansen.
Kenmerken van een positieve groep zijn: -De groepsleden zijn eensgezind en gemotiveerd om groepsdoelen te halen. -Groepsleden voelen zich medeverantwoordelijk voor de eigen groep en uiten dit ook. -De groepsleden tonen respect voor de mening en het karakter van een ander groepslid.
De groepsleden zijn eensgezind en gemotiveerd om groepsdoelen te halen. Groepsleden voelen zich medeverantwoordelijk voor de eigen groep en uiten dit ook. De groepsleden tonen respect voor de mening en het karakter van een ander groepslid. Groepsleden zijn bereid tot samenwerking.
Naast de basisbehoeften is een goede communicatie ook van groot belang. Met behulp van interventies, en het stellen van duidelijke normen, waarden, afspraken en regels in de groep leveren leerkrachten een bijdrage aan het bevorderen van een positief klimaat.
Groepsdynamiek betekent dat de individuele groepsleden op een bepaalde manier op elkaar én de leider van de groep reageren. De groepsleden ontwikkelen interactiepatronen die al dan niet productief zijn en er ontstaan ongeschreven regels waaraan de groepsleden zich moeten conformeren.
In de groepsdynamica theorie wordt er vanuit gegaan dat de groep tot een bepaald niveau van samenwerken gaat komen. In de zorg zijn er weldegelijk momenten dat er wordt samengewerkt. Denk hierbij aan samen huishoudelijke taken uitvoeren of het deelnemen aan een activiteit.
In de ruimste omschrijvingen wordt een positief klasklimaat beschouwd als een sfeer die de leerkracht creëert in de klas door de regels die er gelden, de interactie met de leerlingen en de fysieke omgeving (Freiberg, 1999, in Teacher Effectiveness Enhancement Programme, 2002).
Een veilig klassenklimaat kenmerkt zich door een goede relatie tussen de leerlingen onderling en tussen de leerkracht en leerling, een goede sfeer in de groep waar de regels duidelijk zijn, waar orde en rust heerst. De groep heeft de neiging om eigen groepsnormen te ontwikkelen (bijvoorbeeld kleding, stoerheid).
Belangrijk voor het opbouwen van een nieuwe groepsdynamiek is een positieve relatie tussen jou en je leerlingen. Zorg dat je op de hoogte bent van de thuissituatie. Welke impact heeft de coronacrisis gehad op leerlingen en hun omgeving? Geef ook complimenten, liefst klassikaal om de eenheid te bevorderen.
Groepsdynamiek is te omschrijven als de processen tussen mensen in een groep. Groepsdynamiek gaat over veiligheid, afstand en nabijheid, commitment.
Wanneer jij een groep deelnemers aan het trainen bent is het noodzakelijk dat je niet alleen oog hebt voor jezelf, maar dat je ogen juist gericht zijn naar hen. Wanneer jij meerdere deelnemers bij elkaar hebt, ontstaat er automatisch een groepsdynamiek die alle kanten op kan gaan.
Het gaat in de groepsdynamica o.a. om de invloed die kinderen in een groep op elkaar hebben. Van een groep kan een positieve of een negatieve invloed uitgaan. Positieve invloed is bijvoorbeeld dat kinderen plezier hebben en veel van elkaar leren.
Onderzoek wijst uit dat een positief groepsklimaat vaak belangrijker is voor het welzijn en het leerproces van kinderen dan goede individuele begeleiding. Ook werkt een positieve groepssfeer preventief tegen het ontstaan van gedragsproblemen.
Een goed pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur en geeft daardoor voorspelbaarheid en rust. Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. Leerlingen weten waar ze op kunnen rekenen.
team. Een groep is een verzameling mensen die hun inspanningen coördineren, terwijl een team een groep mensen is die een gemeenschappelijk doel nastreven.
Wanneer is een groep wél een team? Een groep is een team als: Als het grotere doel boven die van het individu staat. Het teambelang staat vóór het eigenbelang.
De definitie van groepscohesie - een centraal concept in onderzoek naar groepen en groepsdynamiek - is: de mate waarin de leden van een groep verbonden zijn of zich verbonden voelen met elkaar, en de wens hebben om deel van de groep te blijven uitmaken.
Groepsontwikkeling volgens Tuckman
Dit model veronderstelt dat groepen achtereenvolgens vijf fasen doorlopen: forming, storming, norming, performing en 'adjourning'.