De meest voor de hand liggende alternatieve route is via de
Het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten).Dan rijd je over de berg heen in plaats van er onderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
De Gotthardtunnel is berucht vanwege de enorme congestie en geldt als het grootste vakantieknelpunt van Europa. De wachttijd is veelal 15 minuten per 1 kilometer file. Dit kan nauwkeurig berekend worden vanwege de dosering voor de tunnel en het maximum aantal voertuigen dat er doorheen mag.
De beste tijd om door de Gotthardtunnel in Zwitserland te rijden is tijdens de daluren, meestal vroeg in de ochtend of laat in de avond. Dit kan verkeersdrukte en lange wachttijden, die gebruikelijk zijn tijdens de drukke zomermaanden en vakantieperiodes, helpen voorkomen.
De weg is behoorlijk uitgebouwd en daarmee een geschikt alternatief, vooral voor personenauto's. Afhankelijk van de drukte voor de tunnel kan men het beste afrit 39 nemen of in het geval van grote drukte al afrit 38. Afrit 40 ligt direct voor de tunnelingang, als men daar al is, is de route door de tunnel het snelst.
Wanneer er een lange file staat voor de Gotthardtunnel kun je ervoor kiezen om over de Gotthardpas te gaan (de Gotthardpass in het Duits en de Passo del San Gottardo in het Italiaans). Deze pas is 35 km en zeker de moeite waard wanneer je van het uitzicht wilt genieten en het niet erg vindt om een uurtje om te rijden.
The Gotthard Pass will remain closed from 9.11.2023.
En de Gotthardtunnel, waar je vanuit Zwitserland de Italiaanse grens over gaat, is gratis.
Instabiel gesteente, gesteentelagen die soms om de paar honderd meter van aard veranderden, en het regelmatig binnendringen van water, zorgden voor enorme problemen die gedurende de gehele bouw aanhielden. Daar kwam nog bij dat de temperatuur in de tunnel plaatselijk tot 33° en later zelfs tot 40° Celsius opliep.
'Toen we in Zwitserland de Gotthardtunnel inreden was de buitentemperatuur slechts 12°C. De temperatuur liep langzaam op tot meer dan 36°C in het midden van de tunnel. ' 'Dat de temperatuur stijgt kan ik enigszins aannemen, daar er continu warmtebronnen aanwezig zijn: auto's op fossiele brandstof.
De Gotthard-spoortunnel is sinds 10 augustus dicht voor passagierstreinen. Dat is vanwege de ontsporing van een trein. Passagierstreinen worden over de pas geleid.
Vanuit italë is het bij ernstige drukte voor de tunnel het beste afslag 42 naar Quinto te pakken. Vervolgens wordt met borden de Gotthardpas aangegeven. Op de heenweg is Wassen vaak de afslag nét voor de file.
Vanwege werkzaamheden is de Sint Gotthardtunnel op de volgende data 's nachts gesloten: van 20 – 24 juni, 27 juni – 1 juli; 12 – 16 september, 19 – 23 september, 26 – 30 september, 3 – 5 oktober 2022 tussen 20.00 en 05.00 uur.
Vorige week ontspoorde een goederentrein in de 57 kilometer lange Gotthard-spoortunnel onder de Zwitserse Alpen.
Via Frankrijk naar Italië rijden is vooral aan te raden wanneer je in het westen of zuidwesten van Italië wil verblijven, bijvoorbeeld in Turijn, Genua, Pisa of Florence. De populairste route vanuit België naar Italië gaat via Frankrijk.
De nieuwe Gotthardpas is gewoon een autoweg met weinig bochten die met 12% omhoog gaat. Sterke caravantrekkers rijden probleemloos met losse auto's (70/80km p.u) mee omhoog.
De Gotthard-wegtunnel is een Zwitserse autotunnel die het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri verbindt met het dorp Airolo gelegen in het kanton Ticino. De tunnel loopt door het Gotthardmassief onder de Gotthardpas.
Waarom een dosering van het verkeer? Het verkeer wordt voor de Gotthardtunnel gedoseerd gedurende het gehele jaar om filevorming in de tunnel zelf tegen te gaan. Doordeweeks, met name buiten het vakantieseizoen veroorzaakt dit voor het autoverkeer nagenoeg geen vertraging.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
In Noorwegen ligt al de langste autotunnel ter wereld, de Lærdalstunnelen (24,5 km). Hij zal worden ingehaald door een tunnel van 26,7 km die nu wordt gebouwd en tot 392 m onder de zeespiegel van de Atlantische Oceaan daalt. De Boknafjordtunnelen zal ook de diepste onderwatertunnel ter wereld worden.
Met 16.942 meter is het de langste autotunnel van Zwitserland (de langste autotunnel ter wereld is de Lærdalstunnel in Noorwegen met een lengte van 24,5 km).
De gothard is zeer goed te doen, let wel op in de zomer zijn de laatste 2 afritten vaak geloten in de richting van de gothard, dus ga net na de laatste autobaan tankstelle eraf, want anders kom je niet meer op de pas.
Update: inmiddels is de Gotthardtunnel voor verkeer weer geopend.
De Gotthardpass begint bij Göschenen, waar de A2 door de Gotthardtunnel gaat. Het is ook mogelijk om al eerder van de snelweg af te gaan, bijvoorbeeld bij Erstfeld of Wassen. De weg stijgt eerst van 1.100 meter in Göschenen naar 1.400 meter bij Andermatt. Dit is tevens het steilste en smalste deel van de weg.