Aandrijfassen zijn scharnierende onderdelen van het voertuig die het koppel en de rotatiebeweging van de motor resp. de versnellingsbak overbrengen op het wiel. Ze zijn samengesteld uit twee koppelingen die met elkaar verbonden zijn door een holle of massieve as, en ondervinden tijdens het roteren hoge belastingen.
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is. De trillingen zijn waarschijnlijk te wijten aan versleten bussen van de aandrijfas.
De aandrijfas verbindt de motor en koppeling met de wielen. Het draagt de ronddraaiende beweging van de krukas van de motor over naar de wielen. De koppeling zit hiertussen om te zorgen dat de stilstaande wielen niet zomaar op een snel draaiende motor grijpen, dit kan namelijk voor schade zorgen.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de aandrijfas
De prijzen voor het onderdeel zelf variëren voor dit model van € 71,70 tot € 112,89. De totale prijs van de aandrijfas, stofhoezen, bevestigingen en arbeidsloon voor de vervanging van de gemiddelde auto op beide assen bedraagt € 1000,- tot € 2000,-.
Een defecte aandrijfas is vaak merkbaar door ongewone geluiden tijdens het rijden. Deze omvatten een luid ratelend of krakend geluid bij het rijden door bochten. Soms zijn er ook trillingen in het voertuig of een schudden van het stuur, bijvoorbeeld bij het optrekken of bij veranderingen van lading.
Gebogen of beschadigde aandrijfas: Een gebogen of beschadigde aandrijfas kan trillingen en lawaai veroorzaken, vooral bij hoge snelheden . Versleten cardankoppelingen: De cardankoppelingen aan elk uiteinde van de aandrijfas kunnen na verloop van tijd verslijten, waardoor er een bonkend geluid ontstaat bij het accelereren of schakelen.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden.
Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop. Dan hoor je vooral het tokkende geluid van de homokineet die inwendige slijtage heeft.
Een aandrijfas gaat normaal gesproken een gehele levensduur van de auto mee, zonder te hoeven worden vervangen. In de praktijk ziet het er vaak helaas ietsjes anders uit, omdat aandrijfassen ondanks hun robuuste ontwerp ook zwakke punten hebben.
De kosten van een nieuw aandrijfas-steunlager zijn afhankelijk van verschillende factoren, maar de meeste die beschikbaar zijn op PartsGeek.com kosten ergens tussen de $ 50 en $ 250. Omdat het belangrijk is om het door de fabrikant aanbevolen onderdeel te gebruiken, moet u een lager vinden dat in uw specifieke voertuig past.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Op een typisch vierwielaangedreven of vierwielaangedreven voertuig zijn er twee aandrijfassen . Er is dezelfde aandrijfas als op een auto met achterwielaandrijving, maar er is ook een extra aandrijfas aan de voorzijde die met kruiskoppelingen is verbonden met het voorste differentieel en de tussenbak.
De aandrijving van een auto is een samenspel van een aantal systemen. Na het motorblok komt de koppeling. Gevolgd door de versnellingsbak. Aan de bak zitten doorgaans twee aandrijfassen die de verbinding maken tussen de bak en de wielen.
Als het stuur heen en weer trilt of u tijdens het rijden duidelijke krakende geluiden hoort, is er waarschijnlijk een probleem met de aandrijfas. Als de hij defect is, heeft dit een negatief effect op de veiligheid van uw auto. Het is daarom belangrijk deze zo snel mogelijk te repareren of te vervangen.
Zet het voertuig gewoon in de parkeerstand, zet het voertuig in neutraal en beweeg de kruiskoppelingsjukken heen en weer . Te veel beweging is een indicatie dat u het moet laten vervangen. Controleer ondertussen ook op zichtbare roest op de lagerkapafdichtingen, wat een andere indicatie kan zijn van problemen met de aandrijfas.
Tekenen van een versleten of kapotte wiellager zijn: Een brommend of zoemend geluid dat sterker wordt als je sneller rijdt.Speling in het wiel als je de auto opgekrikt hebt.Trillingen in het stuur, vooral als je harder rijdt.
Oorzaken van defecten kapot aandrijfas
De hoezen kunnen door invloeden van buitenaf beschadigd raken. Vuil en vocht dringen dan door tot de scharniergewrichten. Bovendien lekt het smeervet eruit, waardoor de gewrichten snel uitdrogen en vervolgens buitensporige slijtage ondergaan.
Het vervangen van een aandrijfas duurt doorgaans 1 uur, maar kan ook korter of langer duren . Uiteindelijk hangt de tijd die de klus in beslag neemt af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld het merk en model van uw voertuig, het jaar en andere factoren.
Aandrijfassen zijn scharnierende onderdelen van het voertuig die het koppel en de rotatiebeweging van de motor resp. de versnellingsbak overbrengen op het wiel. Ze zijn samengesteld uit twee koppelingen die met elkaar verbonden zijn door een holle of massieve as, en ondervinden tijdens het roteren hoge belastingen.
Symptomen van een defecte draagarm
De draagarmen rommelen, piepen, kraken of kloppen.
Overmatige trillingen: Dit is het meest voorkomende symptoom, dat vaak optreedt bij specifieke snelheden, zoals cruisen op de snelweg. U kunt het voelen via het stuurwiel, de vloerplaat of het hele voertuig. Abnormale geluiden: Luister naar bonkende, brommende of dreunende geluiden , vooral bij het accelereren of vertragen.
Vreemde geluiden, met name bonkende of kloppende geluiden, zijn een ander teken dat de aandrijfas kapot is . Deze geluiden komen vaak voor bij het schakelen of bij het accelereren en decelereren. Het bonkende geluid wordt meestal veroorzaakt door overmatige speling in de kruiskoppelingen van de aandrijfas of een versleten middenlager.
Versleten en beschadigde aandrijfassen vervullen hun rol niet goed. Dit kan resulteren in overmatige speling in de aandrijfas en homokinetische koppelingen, wat schade kan veroorzaken aan de aandrijfas, het differentieel, de transmissie en de transaxlebehuizing . Het is niet veilig om te rijden met een versleten of beschadigde aandrijfas.
Als u zich in een stads- of straatlimiet bevindt, is het veiliger om nog een paar kilometer door te rijden op een kapotte aandrijfas, maar dit op een snelweg doen is volkomen riskant. Dit mag echter alleen worden gedaan om uw auto van de weg te halen, te parkeren en contact op te nemen met een sleepwagen.
Wat veroorzaakt een defecte aandrijfas? Algemene slijtage, gecombineerd met een gebrek aan goed onderhoud , kan ervoor zorgen dat uw aandrijfas breekt.