De stilste systeemhelmen zijn op dit moment de Schuberth C5 en de Shoei Neotec 2. Deze helmen produceren bij een snelheid van 100km/h nog steeds zelfs rond de 80 decibel aan geluid.
De top 5 wordt gevormd de AGV Sportmodular, X-Lite X-1005 Ultra Carbon, HJC RPHA 90S Carbon, Shoei Neotec 2 en de Schuberth C4 Pro Carbon. Naast deze top 5 hebben we nog vele andere systeemhelmen getest die ook zullen langskomen waardoor we een goede vergelijking kunnen maken.
De beste motorhelm die als het meest veilig wordt beschouwd is de integraalhelm. Die biedt bescherming rondom het hele hoofd. De systeemhelm lijkt sterk op de integraalhelm, maar heeft de mogelijkheid om het kinstuk omhoog te klappen. Bij een opgeklapt kinstuk is de systeemhelm minder veilig als de integraalhelm.
Dat heeft te maken met het materiaal waaruit de buitenschaal is opgebouwd. Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
Hou er wel rekening mee dat je de bril best kan afzetten wanneer je de helm op- of afzet. Motorhelmen die geschikt zijn voor brildragers, zijn bijvoorbeeld de Nolan N87, N100-5, alle Shark helmen, HJC I70, Scorpion EXO 1400, Schuberth S2, Schuberth C4 Pro/Basic.
Het bekendste type motorhelm is de integraalhelm. Bij een integraalhelm is het hoofd helemaal omsloten en kan alleen het vizier geopend worden. Dit zorgt ervoor dat de integraalhelm het veiligste type helm is.
Bril onder helm
Bij een systeemhelm is het mogelijk om het kinstuk omhoog te klappen, zodat de bril eenvoudig op de neus kan worden geplaatst. Soms kan het nodig zijn om de wangstukken wat opzij te drukken, zodat de pootjes van de bril op de juiste positie kunnen worden geplaatst.
Doneer oude motorkleding voor het goede doel - Motortoertocht voor het GoedeDoel. Heb jij oude motorkleding, helmen of laarzen die jij niet meer draagt? Misschien heb je de kleding al een paar keer op marktplaats gezet, maar heb je er nooit een fatsoenlijk bot voor gekregen en raak je het aan de straatstenen niet kwijt ...
De combinatie van de buiten- en de binnenschaal zorgt er voor dat je hoofd goed beschermd wordt. Als er één van de beide delen beschadigd raakt, is de werking verminderd en ben je niet meer optimaal beschermd. Beschadiging aan de binnenschaal is vaak de voornaamste reden om een nieuwe motorhelm aan te schaffen.
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
De Franse helmenfabrikant Roof heeft een nieuw model integraal-motorhelm onthuld, die net iets meer dan 1 kilo weegt. Volgens de makers is de RO200 Carbon daarmee de lichtste integraalhelm die op dit moment op de markt is.
Voor de stadsmotoren/wijksurveillance is het een ander verhaal, daar is nu de Yamaha (MT-07) Tracer 700 de dienstmotor van keuze, maar kunnen veel concurrenten een gelijksoortig model leveren.
De Schuberth is nog steeds de meest stille motorhelm die je kunt hebben. Er zijn drie varianten van de Schuberth: Schuberth C3: De C3 geeft een geluid af van zo'n vierentachtig decibel bij honderd kilometer per uur rijden vol in de wind.
Het merendeel van de 'klaphelmen' is officieel immers alleen goedgekeurd als het kindeel gesloten is; slechts een paar systeemhelmen zijn ook goedgekeurd om open te gebruiken, zoals een Shark Evo en een Roof Boxer.
De jethelm is een moderne helm met een ouderwetse look. Deze zul je daarom vooral tegenkomen op oudere (type) motoren zoals choppers.
Helmen zijn er in vele materiaalsoorten die allemaal een eigen levensduur hebben. Zo heeft een helm gemaakt van polyethyleen (PE) een levensduur van 3 jaar terwijl een helm gemaakt van ABS-polymeriaat (ABS), polyamide (PA) of polycarbonaat (PC) 5 jaar mee gaat.
Het voordeel van een carbon motorhelm
Het significante verschil in uiterlijke gebruiksduur wordt veroorzaakt door de resistentie van de gebruikte materialen voor de tand des tijds. De glasvezel en carbon helmschalen hebben bewezen de poreuze eigenschappen van de goedkopere opties in mindere mate te bezitten.
Ook de kleur is van invloed op de warmte
Veel motor- en scooterrijders hebben een zwarte helm, terwijl de kleur zwart het warmst wordt. Dit komt omdat bij de kleur zwart veel golflengtes van het licht worden geabsorbeerd, en bij de kleur wit juist weinig.
Onder meer Shoei, AGV, Roof, HJC, Premier, Caberg en Arai vermelden de productiedatum in hun helmen. Dat is soms wel even zoeken. Vaak zit het stickertje ergens onder het (uitneembare) interieur op de polystyreen binnenschaal geplakt.
In het algemeen is het daarom van belang om een veiligheidshelmen vervaardigd van polyethyleen (PE) uiterlijk drie jaar na de fabricagedatum te vervangen. Helmen van polycarbonaat (PC), ABS-polymeriaat (ABS) en polyamide (PA) moet u uiterlijk vijf jaar na de fabricagedatum vervangen.
Het is ook mogelijk om aan tweedehands motorkleding te komen via een ruilbeurs. Of bijvoorbeeld goedkoop een motorjas of motorhandschoenen te kopen bij een dumphandel. Het is een uitstekende keuze om gebruikte motorkleding te kopen, maar daarop geldt wel een uitzondering.
Het vizier geeft over het algemeen meer ruimte voor brildragers om hun bril te dragen tijdens de wintersport. Ook de eigen bril beslaat minder snel. Een vizier drukt minder tegen je gezicht aan waardoor deze over het algemeen comfortabeler zit. Door meer ruimte en ventilatie beslaat het vizier minder snel.
MIPS is de afkorting van 'Multi-directional Impact Protection System'. Het komt er op neer dat de helm een betere bescherming biedt bij klappen op het hoofd vanuit verschillende hoeken waardoor hersenschade door een valpartij nog beter wordt voorkomen.
Noot: In de verschillende types helmen zijn gradaties van veiligheid aangeduid. Dat betekent niet dat een integraalhelm altijd veiliger is dan iedere jethelm of systeemhelm. Een hoge kwaliteit jethelm is in de regel veiliger dan een integraalhelm van enkele tientjes.