Rode band: is het zachtst en biedt de meeste grip. Deze band slijt echter ook het snelst.
Over het algemeen geldt dat hoe zachter de band, hoe meer deze aan de baan plakt en hoe meer grip (en dus snelheid) deze biedt, maar ook hoe sneller deze slijt. De hardere band daarentegen geeft minder grip, maar heeft ook minder slijtage en kan dus langer mee.
In Q1 dienen de coureurs op harde banden te rijden, in Q2 zijn mediums verplicht om vervolgens in Q3 op softs naar buiten te rijden. Doel van de Formule 1 is om duurzamer te worden, aangezien de coureurs met dit format ook minder banden tot hun beschikking hebben in een weekend.
Bandencompounds: Soft, Medium, Hard
Deze banden zijn aangeduid met de namen C0 tot en met C5. De C0 is de hardste band met de langste levensduur, de C5 slijt het snelste maar biedt de meeste grip. Pirelli bepaalt voorafgaand aan elk raceweekend welke drie compounds gebruikt mogen worden.
Reden voor het team van Red Bull om beide coureurs een andere strategie mee te geven voor de race. Max Verstappen heeft gekozen voor de optie om de race te starten op de superzachte band, volgens de Nederlander is het de beste strategie voor de race.
Rode band: dit is de meest zachte band (de 'soft'). Op deze band kan je het hardst rijden, maar deze slijt ook het snelst. Ideaal dus voor een vliegend rondje in de kwalificatie! Gele band: zit tussen rood en wit in, qua snelheid en slijtage.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Gezien het plan van de F1 om duurzamer te worden, ligt een bandenoorlog tussen twee fabrikanten niet voor de hand. Sterker nog, als het zover zou komen, dan zou Pirelli afstand doen van het project. Pirelli is namelijk van mening dat een bandenoorlog niks toevoegt voor hun merk, zo liet Isola eerder al weten.
Een paarse sectortijd betekent namelijk dat niemand anders zo snel gegaan op dit deel van het circuit. Zet je paarse sectortijden neer, dan ben je vrijwel zeker op weg naar pole-position.
Een band van een Formule 1-auto weegt tussen de 9,5 en 11,5 kilogram.
Van de geteste exemplaren in de meest nabije bandenmaat is de stilste de Yokohama BluEarth AE01. Dat gaat niet zonder concessies, want de Yokohama haalt een eindscore van drie van de haalbare vijf sterren.
Dit geeft de maximale snelheid van een band aan. H staat voor 210 km/h. Achter de DOT-code vind je de productiedatum van de band. Voorbeeld: de code 1908 betekent dat de band in de negentiende week van het jaar 2008 is gefabriceerd.
De versnellingsbak en power unit (die vandaag de dag bijzonder klein is) zijn nog waardevoller. Deze onderdelen worden respectievelijk geschat op zo'n 330.000 en zelfs 7,5 miljoen euro. De totale waarde van een complete Formule 1-auto wordt geschat tussen de 11 en 14 miljoen euro.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Te hoge bandenspanning
Dat betekent dus sneller nieuwe banden kopen, en dat is zonde van het geld. Bij te hoge spanning heb je ook minder grip op de weg, trilt de band meer en gaat het algehele rijcomfort achteruit. Een te hard opgepompte band loopt ook meer kans op een klapband.
Snelheidsindex V: eens de hoogste snelheidsindex die een band kon hebben, waar "V" voor maximaal 240 km/u of daarboven stond. Tegenwoordig betekent dit dus ten hoogste 240 km/u. Snelheidsindex W: relatief nieuwe toevoeging aan de snelheidsindex. Banden met snelheidsindex "W" hebben een maximale snelheid van 270 km/u.
Zie je tijdens de Formule 1 de witte vlag? De witte vlag betekent dat er een langzaam voertuig op de baan is. Denk aan een auto die is uitgevallen, een takelwagen of ambulance. De coureurs moeten langzamer gaan rijden en het is verboden om in te halen.
Een F1-auto moet vanaf 2023 dus minimaal 796 kilogram wegen. De power unit is het zwaarste onderdeel van de auto. Deze moet minimaal 150 kilogram wegen. Het lichtste onderdeel is het stuur met een gewicht van 1,3 kilogram.
Een witte vlag wordt gezwaaid als er er een Formule 1-wagen op de baan is die langzaam rijdt en dat de coureurs daarvoor op moeten passen. Een rode vlag betekent dat de sessie per direct wordt onderbroken, wat meestal te maken heeft met de veiligheid van de coureurs.
De echte regenbanden zijn de wets. Deze blauwe band is geschikt voor harde regen en voor circuits waar veel regen op de baan blijft staan. De keuze om regenbanden te gebruiken bij de kwalificatie of de race is vrij, maar bij trainingen moet de baan wel eerst officieel nat verklaard worden door de race-organisatie.
Bekende merken als Michelin, Continental, Goodyear en Pirelli zijn hier goede voorbeelden van, maar ook de merken Dunlop, Vredestein en Bridgestone vallen binnen het A-segment.
Over het algemeen worden Pirelli de zomer banden iets beter beoordeeld (74%) dan Michelin (64%). In dit specifieke geval heeft de Michelin Pilot Sport 4 S een betere beoordeling van 96% in vergelijking met 66% van de Pirelli P ZERO.
Het salaris ligt tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar en dat staat in schril contrast met de enorme salarissen van de coureurs. Maar werken als Formule 1-monteur biedt een scala aan onbetaalbare voordelen.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
De helmen zijn duur en veel meer dan een wegwerpartikel, en kosten tussen de € 4.000 en € 7.000 per stuk. F1-coureurs betalen over het algemeen echter niet voor hun uitrusting, ze hebben allemaal sponsorovereenkomsten met de verschillende leveranciers en deze leveren hen elk seizoen een bepaald aantal helmen.