De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken. Denk hierbij aan de pasvorm, maar ook kan je vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren voor een nieuwe helm kiezen.
Helmen zijn er in vele materiaalsoorten die allemaal een eigen levensduur hebben. Zo heeft een helm gemaakt van polyethyleen (PE) een levensduur van 3 jaar terwijl een helm gemaakt van ABS-polymeriaat (ABS), polyamide (PA) of polycarbonaat (PC) 5 jaar mee gaat.
Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
Het is echt tijd voor vervanging als de helm gaat schommelen en draaien in de rijwind. Echter na 7 jaar zijn eigenlijk alle helmen, ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnenmateriaal, versleten.
Voor de meeste bouwhelmen geldt een maximale geldigheid tussen de drie en vijf jaar. Voor helmen van polyethyleen geldt een geadviseerde levensduur van drie jaar. Helmen van polycarbonaat (PC), ABS-polymeriaat (ABS) en polyamide (PA) dienen na uiterlijk vijf jaar vervangen te worden.
Doneer oude motorkleding voor het goede doel - Motortoertocht voor het GoedeDoel. Heb jij oude motorkleding, helmen of laarzen die jij niet meer draagt? Misschien heb je de kleding al een paar keer op marktplaats gezet, maar heb je er nooit een fatsoenlijk bot voor gekregen en raak je het aan de straatstenen niet kwijt ...
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
Vaak zit het stickertje ergens onder het (uitneembare) interieur op de polystyreen binnenschaal geplakt. Een aantal fabrikanten vermeldt de exacte datum; anderen gebruiken een code met weeknummer en jaartal, zoals ook bandenfabrikanten dat doen.
De combinatie van de buiten- en de binnenschaal zorgt er voor dat je hoofd goed beschermd wordt. Als er één van de beide delen beschadigd raakt, is de werking verminderd en ben je niet meer optimaal beschermd. Beschadiging aan de binnenschaal is vaak de voornaamste reden om een nieuwe motorhelm aan te schaffen.
In de bouw, op werkplekken waar met hijskranen wordt gewerkt en in veel productiebedrijven is het dragen van een veiligheidshelm verplicht. De verplichting om een helm te dragen worden aangegeven door een rond blauw bord, met daarop een witte afbeelding van een helm.
Het voordeel van een carbon motorhelm
Het significante verschil in uiterlijke gebruiksduur wordt veroorzaakt door de resistentie van de gebruikte materialen voor de tand des tijds. De glasvezel en carbon helmschalen hebben bewezen de poreuze eigenschappen van de goedkopere opties in mindere mate te bezitten.
Helm-kleuren betekenis: Witte Helmen: Helmen voor ingeneurs, managers, leidinggevenden en voormannen. Blauwe Helmen: Helmen voor elektriciens, Timmerlieden andere technici. Rode Helmen: Helmen voor brandweerlieden. Groene Helmen: Helmen voor veiligheidsofficiers (ARBO).
Om te controleren of dat voldoende is kan je de helm aan de achterkant met kracht naar voren duwen. Hierdoor ontstaat er ruimte tussen de voorkant van de helm en je voorhoofd. Als daar het vingerkootje van je pink net tussen past dan heb je genoeg ruimte.
Het binnenwerk van de bouwveiligheidshelm moet een zweetband hebben die tegen je voorhoofd rust. De kinriem mag de oren niet afdekken. Je helm moet je eventueel kunnen combineren met andere persoonlijke beschermingsmiddelen als gehoorkappen of gelaatsbescherming.
De helmen van polycarbonaat en ABS worden onder hoge druk in een mal geperst, vervolgens wordt de mal (die uit twee delen bestaat) losgemaakt. Hierbij wordt de "rand" zichtbaar op de helm, de aanleiding voor de bekende mythe dat een buitenschaal uit twee helften bestaat.
Vooral hoofdletsel en verwondingen aan armen en benen. Zonder fietshelm op je elektrische fiets ben je zeer kwetsbaar. Het blijkt bovendien dat 50-plussers veel langzamer of zelfs helemaal niet meer goed herstellen na een val van met een elektrische fiets.
Een fietshelm beschermt jouw hoofd tegen letsel bij een ongeluk. Door het dragen van een fietshelm neemt het risico op ernstig hoofdletsel met 65% af. Ook verkleint het dragen van een helm de kans op overlijden bij een ongeluk. Een fietshelm is opgebouwd uit verschillende lagen en producten.
Het is ook mogelijk om aan tweedehands motorkleding te komen via een ruilbeurs. Of bijvoorbeeld goedkoop een motorjas of motorhandschoenen te kopen bij een dumphandel. Het is een uitstekende keuze om gebruikte motorkleding te kopen, maar daarop geldt wel een uitzondering.
Een veiligheidshelm is een uitrustingsstuk waarmee de gezondheid en veiligheid van de desbetreffende persoon kan worden beschermd en bevordert. Veiligheidshelmen beschermen de drager tegen hoofdletsel. Deze helmen worden gebruikt op werkplekken en andere locaties waar mogelijk voorwerpen naar beneden kunnen vallen.
De Franse helmenfabrikant Roof heeft een nieuw model integraal-motorhelm onthuld, die net iets meer dan 1 kilo weegt. Volgens de makers is de RO200 Carbon daarmee de lichtste integraalhelm die op dit moment op de markt is.
Noot: In de verschillende types helmen zijn gradaties van veiligheid aangeduid. Dat betekent niet dat een integraalhelm altijd veiliger is dan iedere jethelm of systeemhelm. Een hoge kwaliteit jethelm is in de regel veiliger dan een integraalhelm van enkele tientjes.