Naast de U-Bahn in Berlijn, is de S-Bahn de meest gebruikte vervoersmogelijkheid in het openbaar vervoer van Berlijn. Eigenlijk is het een soort stadstrein, zoals we die ook kennen in Parijs (RER), München of Hamburg. Waar de U-Bahn vooral ondergrondse trajecten heeft, is de S-Bahn met name bovengronds te zien.
S-Bahn-treinen bieden diensten in de voorsteden in en rond de grote steden in Duitsland. De meeste treinen bieden alleen tweede klasse, fietsen worden zonder reservering meegenomen.
De metro van Berlijn, in het Duits U-Bahn genoemd, is een van de belangrijkste vervoermiddelen van de Duitse hoofdstad Berlijn. Samen met de S-Bahn (een net van metro-achtige voorstadstreinen) vormt de metro de basis van het snelle openbaar vervoer in de stad, dat aangevuld wordt door tram- en stadsbuslijnen.
De S-Bahn rijdt meestal bovengronds en maakt ook gebruik van het spoor van overige treinen. De trein verbindt de verschillende stadswijken met elkaar, maar ook voorsteden met het centrum. Het netwerk van de S-Bahn is wat meer geconcentreerd aan de oostkant van de stad. De S-Bahn rijdt overdag om de 10 minuten.
Het is niet precies duidelijk waar de letter S voor staat, het is 'Stadtbahn', 'Schnellbahn' of zelfs 'Stadtschnellbahn'. Er zijn in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk een groot aantal agglomeraties en metropoolregio's die een S-Bahnnet hebben.
Sinds begin deze maand kun je 'm aanschaffen: het 9-Euro-Ticket van de Duitse Spoorwegen (DB). Met zo'n goedkoop treinkaartje mag je onbeperkt gebruik maken van bussen, trams, metro's, S-Bahnen (Stadtschnellbahnen), voorstedelijke en regionale treinen (alleen tweede klas) van zowel DB als van andere aanbieders.
Regional Express (RE) en Regionalbahn (RB)
De Regional Express en de RegionalBahn verbinden kleinere plaatsen en dorpen in de regio met de grote steden, waar je kunt overstappen op ICE-treinen. Deze treinen stoppen op tussengelegen stations. De Regionalbahn is wat langzamer dan de Regional Express.
Je kunt het 9 euro ticket kopen via de apps en websites van lokale vervoersbedrijven, maar ook bij kaartautomaten, loketten, klantencentra en buschauffeurs. Voor Nederlanders is het makkelijk om het ticket te kopen via de website van de Duitse spoorwegen: www.bahn.com.
Het ticket is persoonsgebonden en geldig van de eerste tot en met de laatste dag van elke maand en kost 9 euro voor deze periode. Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, U-Bahnen en trams.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Je kunt met het regionale openbaar vervoer reizen, zoals met de RB, RE, tram, bus, metro en S-Bahn (en dus niet in de langeafstandstreinen zoals IC en ICE). Het ticket is geldig in Duitsland. Voor een internationale reis heb je een ander ticket nodig. Het 9 euro ticket geldt alleen in de tweede klasse.
Het openbaar vervoer in Berlijn is goedkoop en goed geregeld. Berlijn heeft een goed en uitgebreid netwerk van metro's, trams en bussen. Een halte is nooit ver weg en je reist snel door de stad. In dit artikel lees je meer over het openbaar vervoer, en bestel je je Berlin Welcome Card.
De normale kaartjes voor de metro in Berlijn kan je op elk station kopen. De kaartjes zijn maximaal 2 uur geldig en de tarieven zijn tussen de € 1,20 en €3,30. Een dagkaart kost ongeveer €4,- en een weekkkaart €30,-. Naast de U-bahn kan je deze tickets ook gebruiken voor de tram, bus, trein en S-bahn.
Deutsche Bahn Aktiengesellschaft, afgekort DB of DB AG, is een spoorwegmaatschappij in Duitsland, ontstaan in 1994 uit een fusie van de West-Duitse Deutsche Bundesbahn (DB) en de Oost-Duitse Deutsche Reichsbahn (DR). DB AG gebruikt tegenover klanten simpelweg de naam Die Bahn.
De Regional-Express is een treincategorie die voorkomt in Duitsland, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk en Nederland. Het is een regionale sneltrein, die snellere verbindingen biedt dan de Regionalbahn (of RB, de Duitse stoptrein), maar trager dan de Interregio-Express (IRE) en Intercity- en Intercity-Express-treinen.
De U-Bahn staat voor Untergrundbahn, de ondergrondse metro van Berlijn. Echte Berlijners willen de metro ook wel eens aanduiden met simpelweg “U” (wat je uitspreekt als “oe”).
Van Nederland naar Duitsland (en andersom) kun je reizen met een ov-chipkaart wanneer je in- en uitcheckt bij de incheckpalen van Arriva (deze zijn ook op de stations in Duitsland geplaatst). Je kunt ook een normaal ticket kopen, zowel bij de kaartautomaat in Heerlen als online bij NS International.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
Ja, dat is het geval. Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland voor de maanden juni, juli en augustus in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn.
Met een Quer-durchs-Land-Ticket kunt u een dag onbeperkt reizen door heel Duitsland, op één doordeweekse dag. Een ticket kost 44 euro voor 1 persoon, per extra reiziger komt er 8 euro bij (t/m 5 personen).
In Nederland rijden diverse internationale treinen met een regionale functie. Deze stoppen over het algemeen op meerdere of alle tussengelegen stations. In het binnenland reist u met deze treinen met uw OV-chipkaart en checkt in en uit bij de betreffende vervoerder.
Het regionale openbaar vervoer wordt door de provinciale overheden via openbare aanbestedingen verleend aan de beste vervoerder. De grootste regionale vervoerders in Nederland zijn: Connexxion, Qbuzz, Arriva, Keolis (Syntus/allGo) en EBS.