Een Marktonderzoeker doet onderzoek naar verschillende (potentiële) markten of klanten. Hij onderzoekt producten, trends, klanttevredenheid, de onderliggende behoeften van klanten en het imago van het bedrijf; dus alle factoren die de vraag naar een product beïnvloeden.
Wat is marktonderzoek? Met marktonderzoek breng je de markt voor jouw nieuwe product of dienst in kaart. Je kijkt naar wie je klanten zijn, waar hun behoefte ligt en waar ze zich bevinden. Daarnaast is het belangrijk helder te krijgen welke concurrenten er in de markt aanwezig zijn en wat zij precies doen.
Een marktanalist bestudeert en analyseert potentieel interessante markten op basis van cijfers, statistieken en onderzoek. Hij of zij voert dat zelf uit, besteedt het uit of gebruikt bestaand onderzoek.
Hoeveel verdient een Marktonderzoeker gemiddeld in Nederland? Een Marktonderzoeker in Nederland verdient gemiddeld € 3.325 bruto per maand.
Voorbeelden van marktonderzoek zijn: het aantal potentiële klanten, de gemiddelde besteding per gezin aan een bepaald product, het gemiddelde gebruik per gezin enzovoort.
Marktonderzoek is onder te verdelen in kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Dit zijn twee verschillende benaderingen die worden gebruikt in verschillende disciplines, waaronder marketing en bedrijfskunde.
Bij marktonderzoek wordt er informatie gezocht naar concrete markten, producten of klanten met als doel te komen tot een goede afstemming tussen vraag en aanbod. Bij marketingonderzoek wordt er informatie gezocht naar marketinginstrumenten zoals de marketingmix en de invloed die ze uitoefenen op bijvoorbeeld afnemers.
Een behoefte-onderzoek wordt op maat opgesteld. Afhankelijk van de variant die u kiest ligt de kostprijs van een evaluatie marktonderzoek tussen € 2.000 en € 6.000 exclusief BTW. We gaan hierbij uit van een uurtarief van €80,- voor een senior marktonderzoeker.
Een marktanalyse geeft u een beeld van de markt.Op basis van dat beeld kunt u betere (marketing-)beslissingen nemen. De analyse maakt duidelijk welke marktsegmenten er zijn en wat de behoeften zijn binnen deze segmenten. Op basis van deze informatie zullen bedrijven marktkansen ontdekken.
Bij marketingonderzoek wordt er voornamelijk onderzoek gedaan naar het beïnvloedende effect van marketinginstrumenten op het afnemersgedrag. Het marketingonderzoek draait ook om de marketing van een bedrijf in het algemeen en niet om bepaalde diensten en/of producten.
Bij kwalitatief onderzoek wordt er bij respondenten diepgaand doorgevraagd naar hun mening en achterliggende overtuigingen. Er wordt diepgaand ingegaan op bijvoorbeeld verwachtingen, behoeften en drijfveren van een doelgroep.
Wat is kwalitatief marktonderzoek? Bij kwalitatief onderzoek wordt, in tegenstelling tot kwantitatief onderzoek, niet gestuurd op het verkrijgen van cijfermatige informatie, maar juist op het achterhalen van achterliggende motieven en meningen.
Bij verkennend onderzoek gaat het om het stellen van open vragen en een flexibele aanpak. Het gaat er niet om één specifiek antwoord te vinden, maar om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Het kan gaan om methoden als focusgroepen, interviews en literatuuronderzoek.
De bijhorende methodes: deskresearch, enquête, experiment, observatie. - Definiërend: bepaal de verhouding tot een bepaalde klasse (welke/wat/hoe). De bijhorende methodes: deskresearch, enquête, experiment, observatie, literatuuronderzoek. - Evaluerend: de onderzoekseenheid onderzoeken op een bepaalde waarde (wat/hoe).
Met een klantenanalyse brengen we in kaart: Wie jouw (potentiële) klanten zijn. Wat hun behoeften zijn. Hoe je ze het best kunt bereiken.
Marktanalyse is een zeer nauwkeurige manier om nieuwe doelstellingen voor uw bedrijf te formuleren en vast te stellen, omdat ze volledig op feiten is gebaseerd. Deze nauwkeurigheid maakt het zeer waardevol voor bedrijven.
Een marketingplan is onderdeel van je ondernemingsplan. Hierin beschrijf je hoe je inspeelt op je markt en hoe je je omzetdoelstellingen gaat behalen.In dit plan beschrijf je de doelgroep (de markt) en de behoefte van je potentiële klant.
Het doel van de interne analyse is om de sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Dit is voor de organisatie belangrijk om zich bewust te worden van de huidige situatie. De resultaten uit deze analyse kunnen bijdragen aan het vernieuwen of het aanpassen van de strategie.
Longitudinale onderzoeken kunnen weken, maar ook tientallen jaren duren, omdat je dezelfde participanten op meerdere tijdstippen test. Over het algemeen nemen ze minimaal een jaar in beslag. Daarom is dit type onderzoek vaak minder geschikt voor scripties.
De meeste klanttevredenheidsonderzoeken die wij uitvoeren kosten tussen de € 1.500 en de € 5.000 exclusief BTW.