In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
Je kunt 12,8 kilometer rijden met 1 liter brandstof. Hoe meer kilometer je kunt rijden, hoe zuiniger de auto.
Gemiddeld verbruikt een vrachtwagen 30 tot 40 liter brandstof per 100 km.
Maximale kilometerstand dieselauto
Hoeveel kilometer kan een diesel dan rijden? De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk. Er zijn genoeg diesels van Volvo en Mercedes die zeven ton hebben gelopen.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden.
De brandstofprijs van diesel is veel lager dan die van benzine. Een simpele rekensom leert je dat je dus goedkoper rijdt. Daar staat dus wel tegenover dat de wegenbelasting een stuk hoger is.
Elke kilo aan gewicht wat je extra meeneemt in de auto, is goed voor ongeveer 0.1 liter meerverbruik per 100 kilometer. Dat klinkt niet hoog, maar als we uitgaan van een auto die 20.000 kilometer per jaar rijdt, hebben we het toch over een slordige 20 liter.
Dieselmotoren hebben vandaag een levensduur en vermogen dat vergelijkbaar is met benzinemotoren. Een voertuig met 200.000 km kan nog 100.000 km afleggen zonder zware problemen als het goed wordt onderhouden, en vooral als het om een tweedehands auto gaat.
Dat hangt af van hoeveel je de auto gebruikt. Wanneer je jaarlijks veel kilometers rijdt, is een dieselauto vaak een slimmere keuze. Dit omslagpunt zit vaak tussen de 20.000 en 30.000 kilometers per jaar.
Levensduur auto
Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.
1 liter diesel weegt gemiddeld 0,832 kg (de dichtheid in Europa varieert tussen 820 – 845 kg/m3 en loopt buiten Europa op tot 860 kg/m3). ongeveer 86,1% hiervan is koolstof. Dit betekent dat 1 liter diesel 0,832 x 86,1% = 0,716 kg koolstof bevat.
Een auto die op diesel rijdt, verbruikt gemiddeld €0,063 per kilometer, een auto die op benzine rijdt zelfs €0,076 per kilometer. Na de elektrische auto is een auto op LPG het goedkoopst, met €0,031 per kilometer. Let wel, als u gebruik maakt van een openbare laadpaal zit u al gauw op €0,0675 per kilometer.
In de meeste gevallen heb je nog ongeveer vijf liter brandstof over in je reservetank. De meeste auto's kunnen daar nog ongeveer 50 kilometer op rijden.
Toyota Corolla
Lang heeft de Toyota Prius de ranglijst aangevoerd, met een verbruik van amper 1 op 25. Geen slecht resultaat voor een van de pioniers in hybride rijden.
Voor een tank diesel – ook van 40 liter en met een gemiddelde literprijs van 1,33 euro – ben je ongeveer 53 euro kwijt. Met een normale rijstijl moet je met 40 liter brandstof toch wel 700 kilometer kunnen afleggen. Dat komt neer op een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 17,5.
Voor bestellingen vanaf 1 juli 2023 worden diesels fiscaal steeds minder interessant. Reden te meer om vanaf dan de stap naar elektrisch te overwegen.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Voor consumenten is een diesel rijden eigenlijk niet meer interessant. De stijging van de prijs van diesel komt vooral doordat de brandstof voor het grootste deel werd gehaald uit Rusland. Europese sancties bepalen dat importeurs vanwege de oorlog naar andere leveranciers moeten zoeken.
Benzinemotoren gaan zo'n 250.000 kilometer mee, al kunnen ze bij goed onderhoud vaak meer kilometers maken. Dieselmotoren gaan nog een stapje verder, deze kunnen makkelijk de 350.000 aantikken.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.
Ben je van plan veel te gaan rijden?Dan zal de kilometerstand zwaarder wegen dan het bouwjaar. Als je uitgaat van een levensduur van 250.000 kilometer, dan kun je uitrekenen hoeveel jaar je nog met een auto vooruit kunt. Het kan dus voordelig zijn om te zoeken naar een relatief jonge auto met een hoge kilometerstand.
6 Tips om zuinig te rijden
Schakel zo vroeg mogelijk over naar een hogere versnelling tijdens het rijden. En rij zoveel mogelijk met een constante snelheid. Gebruik de boordcomputer, brandstofmeter, toerenteller en cruisecontrol: al deze dingen helpen je om brandstof te besparen. Rijd liever 100 dan 130.
Waar het vroeger normaal was dat een benzineauto 1 op 10 reed en dat als zuinig bevonden werd, beschouwen we dat tegenwoordig als niet meer zo zuinig. Het gemiddelde verbruik voor een benzineauto ligt zo rond de 1 op 15, dus één liter benzine op 15 kilometer.
Aangenomen word dat de kosten per km van een normale middenklas auto 0.49 cent per km is.