Gemeenten en scholen krijgen geld van de Rijksoverheid om voorschoolse en vroegschoolse educatie (vve) aan te bieden. De overheid gaat bij de verdeling van het geld uit dat kinderen het risico op onderwijsachterstanden te maken heeft met de omgeving waarin het kind opgroeit.
Voorschoolse educatie. Voorschoolse educatie is voor peuters van 2,5 tot 4 jaar die baat hebben bij extra ondersteuning in hun ontwikkeling. Dit draagt bij aan een goede start op de basisschool. Bij voorschoolse educatie gaat uw kind 16 uur per week naar een kinderopvang.
Voor en vroegschoolse educatie (vve) is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand, ook wel 'doelgroepkinderen' genoemd, beter voor te bereiden op de basisschool en er voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen.
het bevorderen van integratie. het voorkomen van segregatie. het bestrijden van onderwijsachterstanden. de inschrijving en toelating tot voorzieningen.
Criteria voor voorschoolse educatie
Het programma omvat in voldoende mate de relevante ontwikkelingsdomeinen. Een wettelijk minimum is dat taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden aan bod komen. De opvangorganisatie volgt de ontwikkeling van de kinderen systematisch.
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor (nieuwe) schoolgebouwen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs. Ze zijn ook verantwoordelijk voor tijdelijke huisvesting en de eerste inrichting.
De onderwijsachterstandenindicator is een indicator per basisschoolvestiging. De score is een maat voor het risico op onderwijsachterstanden, waarbij een achterstand wordt gezien als een slechtere prestatie dan zou kunnen worden gehaald in gunstigere situaties.
Wanneer er sprake is van een VVE-indicatie door het consultatiebureau betaalt de gemeente over het algemeen een (groot) deel van de kosten voor voorschoolse educatie. Ouders betalen een ouderbijdrage. Voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag is deze ouderbijdrage vaak berekend op basis van het inkomen.
1. Alle eigenaars samen, verenigd tijdens de Vergadering van Eigenaars, zijn het hoogste orgaan.Deze Vergadering, waar u dus als eigenaar deel van uitmaakt, is de 'directeur' van de VvE. Besluiten die hier genomen worden vormen de kern van (het doen en laten van) de VvE.
Het hoofddoel van Piramide als VVE-programma is het voorkomen en/of verminderen van onderwijsachterstanden door het stimuleren en ondersteunen van de brede ontwikkeling van jonge kinderen op zeven ontwikkelingsgebieden in een veilige omgeving en een positief educatief klimaat.
Bas in de klas is een programma voor voor- en vroegschoolse educatie (vve) met een compleet lesaanbod waarin de nadruk ligt op taalonderwijs. De interventie bevat negen thema's die aansluiten bij de leefwereld van kinderen en alle ontwikkelingsgebieden beslaan.
Voor- en vroegschoolse educatie stimuleert de ontwikkeling van kinderen van 2,5 tot 6 jaar. Met deze begeleiding leren ze belangrijke vaardigheden voor een betere start aan groep 3 op de basisschool. Zonder deze steun starten ze vaak met een achterstand, iets waar ze hun hele leven last van kunnen blijven houden.
Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK)
De Wet IKK verbetert de kwaliteit en de toegankelijkheid van de kinderopvang. Over deze kwaliteitsverbeteringen zijn afspraken gemaakt in het Akkoord Innovatie en Kwaliteit kinderopvang met partijen uit de kinderopvangsector en de minister van SZW.
In de maandelijkse bijdrage die u aan de VvE betaalt, zitten onder andere de gelden voor de onderhoudsreserves, elektriciteit voor de verlichting van de gemeenschappelijke ruimten en alles wat verder in de splitsingsakte en het splitsingsreglement staat . De VvE is ook verantwoordelijk voor de opstalverzekering van het gebouw, dus die zit ook in de servicekosten.
Achterstandsleerlingen zijn leerlingen in het basisonderwijs, die tot een achterstandscategorie behoren. Er wordt ook wel gesproken van risicoleerlingen. Kinderen vallen in deze categorie als hun ouders laag opgeleid zijn.
Het antwoord was een GOAB-ondersteuningstraject voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOAB). Vanaf de start vormt Sardes samen met Oberon en CED-Groep het GOAB-consortium, dat verantwoordelijk is voor deze ondersteuning. Inmiddels zijn ook de kinderopvangbranches aangesloten bij het consortium.
Basisscholen krijgen van de overheid extra geld om kinderen met (een risico) op een onderwijsachterstand te helpen. De school vraagt informatie bij jou als ouder op, om te achterhalen of je kind (risico op) een onderwijsachterstand heeft.
Gemeente voert landelijk en eigen beleid uit
Bijvoorbeeld het bouwen van een theater, het aanleggen van een fietspad of het bouwen van woningen. Het maken van die keuzes is de belangrijkste taak van het gemeentebestuur. Daarnaast voert de gemeente ook veel landelijke wetten uit.
Uitgangspunt van de onderwijswetgeving (WPO/WEC en WVO) is dat het eigendom van het schoolgebouw ligt bij het schoolbestuur. In de praktijk wordt vaak gesproken over het juridisch en economisch eigendom.
Op basis van artikel 23 van de Grondwet over de vrijheid van onderwijs mag iedereen een school oprichten en deze naar eigen overtuiging inrichten. Maar in de praktijk lukt het bijna nooit om een nieuwe bekostigde school te beginnen. Daarom is er meer ruimte voor de oprichting van nieuwe scholen sinds 1 juni 2021.
Het VVE-beleid richt zich op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen met een (taal- spraak)achterstand in de leeftijd van 2 tot 6 jaar. In dit beleid ligt de nadruk op taalontwikkeling, maar daarnaast ook op rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Met ingang van 2024 zijn alle trainingen voor pedagogisch medewerkers en trainers gestopt, en zijn het programma en de materialen niet meer te koop. Een certificaat is drie jaar geldig.
Kaleidoschoop is een vve-programma voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Het vormt hiermee een doorgaande lijn van de peuterspeelzaal naar de basisschool. Vergroten van de onderwijskansen van kinderen in achterstandssituaties, dat is het doel.