In vrijwel alle landen moet een auto voorzien zijn van kentekenplaten, als je er de weg mee op gaat. Het doel ervan zit vrij letterlijk in de naam verpakt. Het is een manier om duidelijk te krijgen met wel welk voertuig je te maken hebt. Op basis van het kenteken kan informatie over de auto worden opgevraagd.
Waarom zijn er nieuwe kentekens nodig? Elk kenteken is opgebouwd uit een reeks van cijfers en letters. Wanneer alle combinaties daarvan gebruikt zijn, is het tijd voor een nieuwe opbouw. Sinds 1951 zijn er 10 reeksen gebruikt en nu zijn we bijna toe aan de 11e variant.
De nieuwe kentekenreeks voor 2024 krijgt de naam 'sidecode 11'. De opstelling van deze kentekens is 'XXX-99-X'.
Bent u uw kentekenbewijs kwijt of is dit gestolen of beschadigd?Dan moet u een vervangend kentekenbewijs aanvragen. Bent u de tenaamstellingscode die hoort bij uw kentekencard kwijt? Dan hoeft u alleen een nieuwe tenaamstellingscode aan te vragen.
Nieuwe personenauto's krijgen in de toekomst kentekens met de combinatie XXX-99-X, dus 3 letters, 2 cijfers en op het eind een letter. De volgende medeklinkers zijn toegestaan: G, H, J, K, L, N, P, R, S, T, X en Z.
Net als de cijfers en letters op de kentekenplaat moet ook de duplicaatcode goed leesbaar zijn. U mag de duplicaatcode niet weghalen of onzichtbaar maken door deze geel te lakken. Doet u dit wel? Dan loopt u kans een boete te krijgen.
Benieuwd naar de toekomst van Nederlandse kentekens? In 2024 wordt de GBB-01-B serie geïntroduceerd, een verfrissende verandering na de X-609-RJ serie van 2023. Lees alles over de evolutie van Nederlandse kentekens sinds 1951 en ontdek waarom het eerste kenteken van de nieuwe serie mogelijk halverwege juni verschijnt.
Wanneer u uw kentekenbewijs kwijt bent kunt u een nieuwe aanvragen via RDW. De auto zal dan het originele kenteken weer krijgen. Auto's die voor het eerst in Nederland komen worden voorzien van een nieuw kenteken, is deze eenmaal uitgegeven dan houdt de auto dit kenteken voor de rest van zijn leven.
De huidige nummerborden zien er zo uit: x-999-xx . Zij behoren tot de 10e serie nummerborden, ingegaan in 2019. Hoe het nummerbord van de auto eruit ziet, zegt dus iets over de periode waarin de auto is toegelaten op de weg. Voor 2019 is bijvoorbeeld serie 9 van kracht, bestaande uit xx-999-x.
U ziet ze vaak genoeg rondrijden: auto's met kentekenplaten waaraan een klein cijfer is toegevoegd. Dit is de duplicaatcode. Dat 'eentje' (of soms 'tweetje') geeft aan dat de kentekenplaat ooit verloren of gestolen is. De code voorkomt fraude en misbruik van het kenteken.
Personenauto. Het laatst uitgegeven kenteken voor een personenauto is momenteel HFJ-71-T. Sidecode (type kentekencombinatie) is 11.
Nieuwe nummerplaten beginnen binnenkort met "2", maar 2-KAK-123 en 2-NVA-123 mogen niet. Nog voor het einde van dit jaar zullen nieuwe nummerplaten beginnen met een "2". Sinds 2010 begint elke nummerplaat met het cijfer 1, maar alle toegestane combinaties zijn binnenkort opgebruikt.
Ongewenste lettercombinaties op een kentekenplaat
Bijvoorbeeld 12 - ABC - 3. Deze letters kunnen ongewenste woorden of afkortingen vormen. Daarom heeft het kenteken alleen medeklinkers. Sommige lettercombinaties zijn verboden: GVD, KKK, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD.
De letters C, I, O, Q, W en Y werden niet gebruikt in kentekens. Evenmin werden de combinaties SA, SD en SS gebruikt in verband met mogelijk ongewenste herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog.
Het eerste kenteken voor personenauto's zal G-001-BB zijn. Letter G doordat klinkers A en E niet als beginletters meer worden gebruikt. De letter C wordt sowieso niet gebruikt. Letter B wordt gereserveerd voor zware bedrijfswagens.
Wat gebeurt er met de kentekenplaten? De kentekenplaten van je auto worden vernietigd.Het aluminium wordt gerecycled. Je mag de kentekenplaten dus niet houden.
De kentekens beginnen namelijk allemaal met een G, de zevende letter in het alfabet. „Voor standaard kentekens worden klinkers helemaal niet gebruikt”, legt Jasper Verweij van kenteken.tv uit in het Algemeen Dagblad. „Dus de letters A, E, I, O en U vallen al af.
De eerste auto die een Z-kenteken van de huidige serie ontving, is een Suzuki Ignis. Het is een spiksplinternieuw model dat waarschijnlijk nog bij de dealer staat, want hij is nog niet op naam gezet. Het kenteken is Z-001-BB. Deze combinatie van letters en cijfers noemt de RDW 'sidecode 10'.
De commerciële plaat (ook wel proefrittenplaat, handelaarsplaat of beroepsplaat genoemd) is bedoeld voor professionals in de automobielsector. De commerciële plaat heeft een mosgroene kleur op een retroreflecterende witte achtergrond. De kentekenplaat bestaat uit 3 letters gevolgd door 3 cijfers.
Omwisseling naar historisch kenteken
Is uw voertuig wel van voor 1978, maar heeft u niet het juiste kenteken (2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters)?Wissel dan eerst uw kenteken om voor een historisch kenteken.
Vanaf 4 juni 2024 geeft de RDW de elfde kentekenreeks voor personenauto's uit. De nieuwe kentekenserie heeft, zoals wij eerder al voorspeld hadden, de combinatie XXX-99-X, Het eerste nummerbord van deze reeks (GBB-01-B) werd uitgereikt door de directrice van de RDW, Jantina Woudstra.
Ben je maar één kentekenplaat verloren? Dan ben je toch verplicht om twee nieuwe aan te schaffen. Zorg dat je een geldig legitimatiebewijs en je kentekenbewijs (óf het originele voertuigbewijs (Deel IA) van het papieren kentekenbewijs) meeneemt naar de desbetreffende winkel. Nieuwe nummerborden kosten gemiddeld €25,-.
ð Kentekenletters. De eerste letter van het kenteken geeft een indicatie van het bouwjaar van de auto. De letters van het kenteken worden in alfabetische volgorde gebruikt. Zo is het kenteken dat start met de K van een oudere auto dan een auto waarvan het kenteken start met de letter S.
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.