Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Turboproblemen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door luchtlekken. De turbo zorgt voor extra lucht in de verbrandingskamer, maar dan moeten de luchtkanalen in het turbocircuit wel luchtdicht zijn. Zo niet, dan zitten er meestal scheurtjes in de slangen, losse klemmen of ondichte verbindingen.
Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Blijven rijden met een kapotte turbolader is mogelijk. Motorschade laat echter niet lang op zich wachten. Rijd dus enkel verder wanneer het niet anders kan en bij voorkeur in de richting van een autowerkplaats.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Omdat een turbo ongeveer 10.000 toeren maakt per minuut is die ook uitermate kwetsbaar. Een turbo gaat zo'n 150.000 kilometer mee waarna de lagers versleten raken en de turbo gaat bewegen in zijn behuizing.
Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro. Nu het goede nieuws: je kunt de turbo zelf goedkoop op internet kopen. Wij bieden je lage online prijzen en natuurlijk hoogwaardige producten van merkfabrikanten.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Een fluitende turbo is niet áltijd een teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Pas als het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is, moet u hier alert op zijn om schade te voorkomen. Welke schade, is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak.
Ja, een defecte turbo kan inderdaad de werking van het roetfilter belemmeren.
Schade door lekkende verstuiver
En vraag 8: “Kan een lekkende verstuiver turboschade veroorzaken?” En ook dat kan: “Ja, door de lekkage kan uiteindelijk het oliecircuit vervuilen. Door de vervuiling slipt het systeem dicht waardoor een smeringtekort ontstaat.”
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
De turbo kan wel degelijk zorgen voor een groot olie verbruik (wat meerdere hier ook al aan geven) maar 1 op 1000km zou je dan ook echt wel moeten zien uit de uitlaat. Mocht je de kans en tijd hebben, haal dan je intercooler er uit.
Kosten voor een turbolader
Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro. Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro. Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten.
De turbo zit zo dicht mogelijk na het uitlaatspruitstuk gemonteerd. Soms zijn het spruitstuk en de turbo als één geheel uitgevoerd. De turbo moet zo dicht mogelijk na de cilinderkop gemonteerd worden, want neemt de snelheid van de uitlaatgassen zo min mogelijk af en gaat er zo min mogelijk druk verloren.
2. Hoeveel kost het om een turbo kit te installeren? De kosten van het installeren van een turbo kit kunnen variëren, afhankelijk van het type kit, de complexiteit van de installatie en de arbeidskosten. Over het algemeen kunnen de installatiekosten variëren van enkele honderden tot enkele duizenden euro's.
Is het geluid fluitend of gierend, check dan of er uitlaatgaslekkage is rondom de VNT-hevel. Dit wordt veroorzaakt door te hoge uitlaatgas tegendruk. Het fluitende geluid ontstaat doordat de uitlaatgassen langs afdichtingen of de VNT-aansturing naar buiten wordt geperst.
Geen tegendruk
Als de turbo op vol vermogen draait en daarbij 1 bar druk levert, dan wordt de turbo door diezelfde druk ook geremd en op het juiste toerental gehouden. Als de slang losschiet is er geen tegendruk meer, stijgt het toerental van de turbo en loopt de turbo overspeedschade op.
Belangrijk voor een goede werking van de turbo is een goede smering van de turbo-as, die zo'n 220.000 toeren per minuut maakt. Als bestuurder heb je ook invloed op de levensduur. Laat de motor (en dus de turbo) altijd eerst op temperatuur komen en laat hem na zware inspanning even stationair draaien.
Een verstopt roetfilter kan turboschade veroorzaken omdat het uitlaatsysteem alle gassen die door de motor vrijkomen, moet kunnen verdrijven. Als er een verstopping is, dan zal dit niet gebeuren en zal dit leiden tot een verhoging van de druk die turboschade kan veroorzaken.
Kapotte verstuivers herken je aan de volgende symptomen: Verminderd vermogen. Hoog brandstofverbruik. Problemen tijdens het starten.
Verschillende lekkages kunnen zich voordoen aan de turbo, zoals uitlaatgas, koelvloeistof, olie, vacuüm of druk (actuator). Een olielekkage komt het meest voor en is direct zichtbaar.Dit ontstaat meestal door vervuilde olie waardoor de lagers, de as en afdichtingen zijn versleten.