Over wat opvalt, waarover het waard is om te praten, welke feiten ze willen uitwisselen, welke kennis de moeite van het doorvertellen waard is.
Gebeurtenissen worden pas nieuws als ze nieuwswaarde hebben. Dat hangt af van een aantal punten die de redactie zelf bepaalt. Hoe meer punten des te groter de kans dat het gebeuren in het nieuws komt. Redacties van nieuwsprogramma's bepalen de nieuwswaarde.
Het geheim van het verkrijgen van deze nieuwsplaatsingen ligt in het begrijpen van deze lijst met nieuwswaarden: impact, actualiteit, bekendheid, nabijheid, het bizarre, conflict, valuta en menselijk belang . De nieuwswaarde van een verhaal wordt bepaald door deze acht leidende principes.
We spreken vaak over zeven nieuwswaarden die door de poortwachters van de nieuwsmedia worden gehanteerd: impact, actualiteit, bekendheid, nabijheid, bizarheid, conflict en valuta . een of andere manier door het onderwerp van het verhaal. Zo kan een bakkerijstaking minder impact hebben dan een poststaking.
Nieuws waardeert ‘vormteksten’ door besluitvormingsparameters te bieden, waardoor de reikwijdte van de mogelijkheden wordt beperkt . Nieuwswaarden worden in abstracte zin overeengekomen, als een lijst van motivaties voor berichtgevingsbeslissingen, maar worden door publicaties en redacteuren en door de tijd heen verschillend geïnterpreteerd.
Wanneer is iets nieuwswaardig? Journalisten bepalen wat er in het nieuws verschijnt. Er zijn verschillende factoren die een bericht nieuwswaardig maken in de ogen van een journalist: de omvang van de gebeurtenis, nabijheid en relevantie, de betrokkenheid van elitelanden- of personen, hoe onverwacht de gebeurtenis is, …
Het beste verhaal is een goed verteld verhaal over iets dat volgens de lezer relevant of belangrijk is . De beste verhalen zijn completer en uitgebreider. Ze bevatten meer geverifieerde informatie uit meer bronnen met meer standpunten en expertise.
Nieuwswaarde is de term die wordt gebruikt om te beschrijven of een onderwerp al dan niet interessant genoeg is om mensen te willen of moeten weten . Het is het eerste waar het Media Relations-team over nadenkt voordat het een verhaal pitcht of een persbericht opstelt.
Nabijheid. Proximity houdt rekening met de locatie van het evenement in relatie tot de doelgroep van het mediakanaal . Het is waarschijnlijker dat het publiek aandacht besteedt aan verhalen die zich in hun lokale gemeenschap afspelen.
Nieuwsfeiten zijn feiten die de afnemer tot zich wil nemen. Doelgroepgericht denken is een vak dat de marketier en de journalist geacht worden te verstaan; zij zouden zonder deze expertise niet lang in functie blijven.
Methodologisch en conceptueel kunnen nieuwswaarden vanuit vier verschillende perspectieven worden benaderd: materieel (gericht op de materiële realiteit van gebeurtenissen), cognitief (gericht op de overtuigingen en waardesystemen van mensen), sociaal (gericht op de journalistieke praktijk) en discursief (gericht op de gesprek).
De eerste diepgaande studie naar nieuwswaarden werd uitgevoerd door Galtung en Ruge ( 1965 ), die een lijst van twaalf factoren opstelden die samen de nieuwswaarde van een verhaal bepalen.
Nieuwswaarden stellen redacteuren en journalisten in staat te bepalen of informatie en gebeurtenissen het waard zijn om te worden behandeld of gerapporteerd . Ze helpen professionals te beoordelen of het mediabedrijf tijd en middelen moet investeren in het verslaan van een bepaald verhaal.
Conflict. Conflicten of machtsstrijd tussen individuen of etnische groepen of organisaties hebben een conflictwaarde en trekken vaak de aandacht van het publiek. Verhalen over oorlog, misdaad en sociale onenigheid zijn bijvoorbeeld nieuwswaardig omdat hun conflictverhaal de belangstelling wekt.
Volgens Greer (2017) wordt nieuwswaarde bepaald door nieuwswaarden . Greer (2017, p.26) definieert nieuwswaarden als 'die criteria die, vaak impliciet, de selectie, productie en prioritering van evenementen als nieuws beïnvloeden.'
Deskundig antwoord
optie C is correct. Public relations is niet de factor van Newsworth…
De krantenstructuur kan worden opgesplitst in vier belangrijke secties, waaronder de kop, de naamregel, de hoofdtekst, de hoofdtekst en de staart .
Dit zijn gevolgen, nabijheid, conflict, menselijk belang, nieuwigheid en bekendheid. In aansluiting hierop identificeren Conley en Lamble (2006) acht van hun eigen standaardcriteria voor nieuwswaarde: Impact, Conflict, Tijdigheid, Nabijheid, Prominentie, Valuta, Human Interest en The Unusual.
nieuwswaardig. bijvoeglijk naamwoord. news·worth·thy -ˌwər-t͟hē : voldoende interessant voor de gemiddelde persoon om berichtgeving te verdienen.
Een nieuwswaardige invalshoek
Wat is nou precies nieuwswaardig? Het belangrijkste is dat je iets NIEUWS doet of presenteert. Dat kan een nieuwe release of opening zijn, maar denk bijvoorbeeld ook eens aan het presenteren van onderzoeksresultaten over jouw vakgebied.
Journalisten worden voortdurend overspoeld met informatie over potentiële verhalen. Dus hoe beslissen ze over welk verhaal ze moeten rapporteren? PR Daily heeft het antwoord gegeven door de vijf belangrijkste factoren te onthullen die nieuwsbeslissingen in redactiekamers over de hele wereld bepalen. Het zijn tijd, snelheid, ruimte, winst en vooringenomenheid.
Verhalen die een aanzienlijke impact hebben op individuen, industrieën, gemeenschappen of de samenleving als geheel, worden vaak als nieuwswaardig beschouwd. Dit kunnen gebeurtenissen zijn zoals natuurrampen, politieke ontwikkelingen of grote wetenschappelijke ontdekkingen. Data: Data zijn een echte drijfveer voor het vertellen van boeiende verhalen.
Goed Nieuws is van mening dat ons wereldbeeld een stuk negatiever is dan de realiteit. Daarom wil Goed Nieuws de nadruk leggen op het positieve in de wereld en zo bijdragen tot een positiever wereldbeeld.
Maar wat is een goed verhaal? Dat draait om drie kwaliteiten: inzicht, inspiratie en verbinding. Ze komen in al onze trainingen aan de orde, maar soms heeft een kwaliteit de meeste aandacht nodig. Vaak wil je met je verhaal je publiek tot inzichten brengen en overtuigen.