Wanneer je via Zwitserland naar Italië rijdt (de snelste route voor als je naar onder meer het Comomeer en Toscane wil), dan is de route via de zeventien kilometer lange Gotthardtunnel de bekendste en vaak ook de snelste optie.
In de zomermaanden zijn er verschillende mooie wegen om uit te kiezen als u van Zwitserland naar Italië wilt reizen of andersom. Splügenpas, Umbrailpas, Ofenpas of zelfs Grote Sint-Bernhardpas aan de andere kant van Zwitserland.
San Bernardinotunnel: de San Bernardinotunnel (6,6 km lang) is een populair alternatief voor de Gotthardtunnel. Als de file bij de Gotthard oploopt, wordt het bij deze tunnel echter meestal ook druk. Als je voor deze route kiest, rijd je zo'n 1,5 uur om.
De San Bernadinopas is echt de beste manier om van Zwitserland naar Italië te reizen en mag u zeker niet missen!
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
Nadat een goederentrein van de Zwitserse spoorwegen ontspoorde door een gebroken wiel, werd de Gotthardtunnel gesloten op 10 augustus 2023. De schade die de tunnel opliep was groot en zorgde voor een langdurige sluiting.
De Gotthardtunnel is berucht vanwege de enorme congestie en geldt als het grootste vakantieknelpunt van Europa. De wachttijd is veelal 15 minuten per 1 kilometer file. Dit kan nauwkeurig berekend worden vanwege de dosering voor de tunnel en het maximum aantal voertuigen dat er doorheen mag.
De Grote Sint-Bernardpas is misschien wel de beroemdste bergpas in de Europese Alpen en doet zijn reputatie eer aan met zijn majestueuze landschap en adembenemende uitzichten vanaf een hoogte van 2469 meter.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
De route Basel, Luzern, Gotthard, Como is waarschijnlijk de beste route door de Alpen naar Italië. De wegen zijn allemaal goed op deze route, vooral als je aan de Franse kant blijft na Straatsburg. Als je naar Offenbach gaat en de Duitse snelwegen opgaat, zijn de wegen veel voller en de oppervlakken meer versleten.
Om files bij de Gotthard te vermijden kun je ook kiezen voor Oostenrijk. Wat betreft de afstand maakt het niet zoveel uit of je via Oostenrijk of Zwitserland naar Italië rijdt. Wellicht dat je bestemming kan helpen bij de keuze. Voor west Italië (zoals Toscane) rijd je sneller via Zwitserland.
De Gotthardtunnel in de Zwitserse Alpen is een van de smalste verkeersaders tussen Noord- en Zuid-Europa. Met een lengte van 17 km is het ook een van de langste verkeerstunnels ter wereld met tweerichtingsverkeer.
De toegang voor een auto tot de Grote-Sint-Bernhardtunnel (ook wel Le Tunnel genaamd) kost voor een enkele doorgang 31 CHF (31 euro) (tarieven 2023*) aan de Zwitserse kant van de grens.Een heen-en-terugrit met een geldigheidsduur van 30 dagen kost 50 CHF (50 euro).
De route naar Italië via de Fréjustunnel is de snelste. Op drukke dagen kan het verschil met de Gotthardtunnel oplopen tot drie kwartier. Deze route is echter ook de op één na duurste.
Piëmont grenst aan Frankrijk en Zwitserland en wordt omringd door de Alpen. De regio staat bekend om zijn prachtige berglandschappen, pittoreske dorpjes en historische steden.
Je hebt geen visum nodig. Het Nederlandse rijbewijs is geldig in Zwitserland, ook bij het huren van een voertuig. Het Nederlandse kentekenbewijs wordt erkend. Zowel je voertuig als caravan/aanhangwagen moeten verzekerd zijn.
Closed for the winter. Important note: The Gotthard Pass will be closed in winter from 14.11.2024, 1800 hrs.
De kosten voor een vignet in 2024 wijzigen iets: Vignet 1 dag: € 8,60. Vignet 10 dagen: € 11,50. Vignet 2 maanden: € 28,90.
Ga je met de auto naar Zwitserland, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek bij je te hebben.
1. De regio rond het Vierwoudstrekenmeer herbergt ongetwijfeld het mooiste landschap van Zwitserland.
Met 2.429 meter hoogte is de Furkapas niet de hoogste in Zwitserland, maar de epische uitzichten, kronkelende haarspeldbochten en iconische bezienswaardigheden maken het zeker een bezoek waard. Je kunt er in een paar uur overheen rijden of je kunt het opnemen in een opwindende dagtocht over de 'Grote Drie' passen van Zwitserland.
Voor de Grote-Sint-Bernardtunnel en de Munt la Scheratunnel (La Drossatunnel) moet je nog apart tol betalen. Voor de Sint-Gotthardtunnel wordt geen tol geheven.
Gotthard-basistunnel volledig hervat in september 2024. De schade die werd veroorzaakt door het goederentreinongeluk in de Gotthard-basistunnel op 10 augustus was "veel groter dan verwacht", geschat op CHF 100 miljoen-130 miljoen. Een normale treindienst zal niet worden hervat vóór september 2024.
Tips om de lange wachtrijen Gotthardtunnel te vermijden
Vermijd de extra drukke periodes: Weekends, startend vanaf vrijdag 13u tot zaterdag richting Italië en ook op zondag richting Zwitserland, zijn traditioneel extra drukke momenten.