We willen het beste voor onze klanten en voor de wereld om ons heen; vandaag én in de toekomst. We zetten ons in om onze positieve impact op de maatschappij en het milieu te vergroten en eventuele negatieve impact te verkleinen.
Onze duurzaamheidsstrategie is een integraal onderdeel van onze bedrijfsstrategie. De basis van de strategie, waaronder de zes pijlers en de belangrijkste doelstellingen, is gelijk voor alle Lidl landen. Met onze strategie willen we onze positieve impact vergroten en onze negatieve impact verkleinen.
Lidl werd in de jaren dertig van de vorige eeuw in Duitsland opgericht als groothandel in groenten en fruit. In de jaren zeventig opende Lidl in Duitsland het eerste filiaal. Inmiddels is de Schwarz-groep, waartoe Lidl behoort, een van de grootste ondernemingen in de levensmiddelendetailhandel.
We kijken kritisch naar ons assortiment, naar de manier waarop we onze filialen bouwen en naar verspilling van voedsel en grondstoffen. Door keuzes te maken die beter zijn voor mens, dier en milieu, maken we duurzame producten betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Zo vergroten we onze positieve impact!
Lidl is in 1930 ontstaan uit een groothandel, opgericht door Joseph Schwarz, onder de naam Schwarz Lebensmittel-Sortimentsgroßhandlung.
Lidl-eigenaar Dieter Schwarz: voor iedereen een grote onbekende. Dat hij maandag Klaus Gehrig (73) ontsloeg als bestuursvoorzitter van prijsvechter Lidl na een ruim 40-jarig dienstverband, is weinig Duitse media ontgaan.
ALDI Nord en Aldi Süd
Zo'n 85% van alle Duitsers kopen regelmatig bij ALDI. De producten gelden als goed en goedkoop. Experts schatten de omzet op zo'n 83 miljard Euro, 7 miljard meer dan de grootste concurrent LIDL. Bijna 40% van alle levensmiddelen wordt in Duitsland bij discounters als ALDI en LIDL gekocht.
Het recht om de nieuwe supermarkt Lidl te noemen, kocht Schwarz voor 1.000 mark van Ludwig Lidl, een leraar in het beroepsonderwijs. Zijn eigen naam wilde hij niet gebruiken, dat leek te veel op 'Schwarzmarkt', ofwel de zwarte markt.
“Lidl richt zich overduidelijk op kostenbewuste consumenten. Terwijl online kopers vooral de bewuste consumenten - denk aan superfoods en biologisch - en de drukke consument - denk aan tweeverdieners - zijn. Bovendien zorgt het bezorgen op zich ook nog eens voor meer kosten, waar de Lidl-klant niet op zit te wachten.
Lidl is onderdeel van de Schwarz-groep, de grootste supermarktketen van Europa.
Bij Lidl hebben we een uitgebreid assortiment aan huismerken, waaronder Milbona, W5, Freeway, Vita d'or en Formil.
Waar je in andere supermarkten kunt kiezen uit wel zeven verschillende soorten mosterd, heeft de Lidl er maar twee. Dat geeft Lidl een gunstige positie bij de inkoop: zij kunnen meer afnemen bij de leverancier, waardoor ze sterker staan in de prijsonderhandelingen.
Ook Lidl verloor vorig jaar – en voor het eerst – marktaandeel in Nederland: het aandeel daalde van 10,6% naar 10,1%, terwijl het aantal winkels gelijk bleef.
De meest bekende biologische en duurzame supermarkt in Nederland is de Ekoplaza. Ekoplaza staat bekend als een 100% biologische supermarkt. Ze houden veel rekening met het dierenwelzijn en het milieu.
Bij Lidl vindt u heel veel eigen merken, stuk voor stuk voor de laagste prijs en ook nog eens bekroond om hun kwaliteit! Het is dan ook geen toeval dat onze producten regelmatig als beste uit diverse testen komen van bijvoorbeeld De Consumentenbond, BNNVARA's Kassa en de VRIJ (Telegraaf).
Lidl is voor veel producten een van de goedkoopste supermarkten. De prijzen van huismerkproducten bij deze supermarkt liggen in veel gevallen 10% onder het gemiddelde. Met het huismerk van Lidl kun je daardoor geld besparen. Daarnaast staat Lidl al jaren bekend om de goede kwaliteit van groente en fruit.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst
Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
In het gebroken boekjaar 2021-2022 zette Lidl €100,8 miljard om. Een groei van 4,7% ten opzichte van het jaar daarvoor. De groei was mede te danken aan de 300 nieuwe winkels die de discountketen opende in het afgelopen jaar.
Lidl is in het Zomerrapport van onderzoeksbureau GfK uitgeroepen tot 'Beste Supermarkt van Nederland'. De supermarkt werd op zes aspecten hoog beoordeeld, namelijk kwaliteit, vers, lage prijzen, aanbiedingen, voorraad en breedte van het assortiment.
AMSTERDAM- De grootste Lidl van Nederland is woensdag geopend in Amsterdam-Noord. De winkel met een winkeloppervlakte van 1800 vierkante meter is te vinden in het winkelcentrum Boven 't Y.
AMSTERDAM – Lidl Nederland heeft in Amsterdam-Noord zijn tot dusver grootste filiaal geopend. Het gaat om een winkel op het Buikslotermeerplein. De oppervlakte van de vestiging bedraagt 1800 vierkante meter.