Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 minuten tot driekwartier tijd. Tip: laad hier niet meer dan 80% vol.
Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol. Zowel een laadsnelheid van 50 kW als een accu van 50 kWh (ongeveer goed voor 250 kilometer in de praktijk) zijn waardes die we op dit moment zien bij middenklasse elektrische auto's.
Snellaadvermogen. Zoals gezegd heb je bij snelladers een veel hoger laadvermogen. Bij een reguliere openbare laadpaal heb je meestal een laadvermogen van 11 kW of 22 kW, maar bij een snellader is dit minstens 50 kW. Bij moderne snelladers kun je vaak met 150 kW of 175 kW laden.
Als je thuis laadt, speelt ook je stroomaansluiting een rol. Op ev-database.nl kun je zien hoe snel elk model auto kan opladen. In de praktijk komt een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW neer op 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur heb je er dus 100 tot 300 km bij.
In 12 minuten de accu van je elektrische Audi tot 80 procent aftoppen, het kan al vanaf 2020. In dat jaar komt de e-tron GT uit, Audi's eerste model dat de volle 350 kW die op hem wordt afgevuurd kan verwerken.
Langs en vlak bij de snelweg vind je daarom steeds meer snellaadstations: die bieden vermogens tot wel 350 kW (Ionity, Fastned, Allego). Ofwel bijna 100 keer meer vermogen dan een simpele thuislader. Je bent echter óók afhankelijk van de maximale laadsnelheid van je elektrische auto.
Laadtijd in het kort:
21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW) 12 tot 58 minuten via een snellader (250 - 50 kW)
Openbare laadpunten leveren meestal een vermogen tussen 3.7 en 11 kilowatt (kW). In de praktijk komt dit neer op 20 à 60 kilometer aan toegevoegde actieradius per uur.
Heb je een laadpaal die 11 kW kan leveren, dan kan er in 6 uur en 44 minuten (74 gedeeld door 11) opgeladen worden.
Om de afname van de capaciteit te compenseren is het belangrijk om de accu rustig af te laten koelen. Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Rekenvoorbeeld laadtijd elektrische auto berekenen
Ga bijvoorbeeld uit van een accu met een vermogen van 75 kW en een laadpaal met een vermogen van 3,7 kW. Om de laadtijd te berekenen deel je 75 door 3,7. 75 : 3,7 = 20,27. Dat betekend dat de laadtijd ongeveer 20 uur en 15 minuten is.
Het vermogen van een laadpaal thuis varieert van 3,7 tot 22 kWh. Dat wil zeggen dat de laadpaal 3,7 tot 22 Kilowatt per uur bijlaadt. Heb je een elektrische auto met een accu van 66 kWh, dan is bij een 22 kWh-laadpaal je elektrische auto binnen drie uur volledig opgeladen.
Dankzij het grote netwerk voor super snelladen, de automatische voorverwarming van de batterij en het uitzonderlijke bereik van elke Tesla kunt u nog meer tijd op de weg doorbrengen. Met Superchargers kan in slechts 15 minuten voor 275 kilometer aan bereik worden bijgeladen.
Laadpaal 22kW: 6,6kW >totale laadtijd 7 uur.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Aanbieders van snelladen hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh.
Je hebt een 1-fase aansluiting en je hebt een 3-fasen aansluiting, dus je vraagt je misschien af: waar is de 2-fasen aansluiting? Een 2-fasen aansluiting in huizen bestaat wel, maar dit is niet relevant voor elektrische auto's. Voor vrijwel alle elektrische auto's geldt dat je óf met 1-fase kunt laden óf met 3-fasen.
Kort door de bocht kan de accu van een EV auto thuis via het stopcontact in ongeveer 8 tot 10 uur worden volgeladen. Bij een openbaar laadpunt gaat dit ruimschoots twee keer zo snel. Bij een snellaadpunt - en daarvan zijn er steeds meer - is het laden gemiddeld voltooid binnen een half uur tot een uur.
Snelladen is duurder dan 'gewoon' publiek laden. Je betaalt bij een snellaadstation zo'n 69 cent per kWh. Vrijwel alle elektrische auto's kunnen snelladen, een paar modellen kunnen dat niet.
In 15 minuten tot wel 300 km bereik bijladen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 29 uur 30 minuten. Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting.