De netto bijtelling is wat de auto je daadwerkelijk kost en is mede afhankelijk van de hoogte van je inkomen. De bijtelling geldt voor de periode van maximaal 60 maanden vanaf de tenaamstellingsdatum. Is de auto ouder dan 60 maanden, dan is in de meeste gevallen een bijtellingspercentage van 25% van toepassing.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Stel, je koopt een auto van €40.000. Bij 22 procent bijtelling betekent dit een bij te tellen bedrag van €8.800 per jaar aan extra inkomen. Dat is een bruto bedrag. Indien je 37,07% belasting (eerste schijf 2023) betaalt, leidt dat tot een netto bijtelling van €3.262,16 per jaar, goed voor een kleine €272 in de maand.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Hoe hoog is de bijtelling van mijn lease auto? Het bijtellingspercentage kan 16% voor een100% elektrische auto met een fiscale waarde van € 30.000,- en voor elk bedrag daarboven is de bijtelling 22%. Voor een auto met een verbrandingsmotor geldt ook een bijtellingspercentage van 22%.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Hoe werkt bijtelling? Wie in een auto van de zaak rijdt en hiermee meer dan 500 privékilometer per kalenderjaar maakt, betaalt bijtelling. De fiscus ziet dit gebruik namelijk als een loon in natura, waarover belasting moet worden betaald.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Meestal is dit 22%.Voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt een lager percentage: 16%, vaak tot een cataloguswaarde van € 30.000.Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.
Goed om te weten: een auto van de zaak is niet helemaal gratis. Gebruik je de auto ook buiten werktijden (en rijd je er privé meer dan 500 kilometer per jaar in), dan betaal je een bijtelling over de auto van de zaak aan de Belastingdienst.
De brandstofkosten van de zakelijke leaseauto worden vaak door de werkgever vergoed. In de meeste gevallen verstrekt de werkgever een tankpas aan de werknemer, die alleen gebruikt kan worden voor de leaseauto en niet voor een privé auto.
Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig. Voor elektrische auto's betaalt u minder bijtelling.
Let wel op; de bijtelling wordt altijd voor 60 maanden (5 jaar) vastgezet. Zijn de 60 maanden voorbij, dan wordt er na afloop het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de bijtellingsregels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor een periode van 60 maanden.
Uit het mobiliteitsonderzoek van VZR - Wat beweegt de zakelijke rijder - is de hoogte van de eigen bijdrage gemiddeld €120, in 2021 was dit nog €117. Ruim de helft (60 %) betaald geen eigen bijdrage. 18% betaald altijd een eigen bijdrage, 19% betaald een eigen bijdrage omdat de auto boven norm is.
Alle kosten die je maakt voor brandstof, onderhoud, parkeerkosten, parkeervergunning en reparatie zijn bij een bedrijfsauto direct aftrekbaar van de winst. De btw hierop breng je direct in mindering via de aangifte omzetbelasting zoals je dat ook met inkoop van materialen doet.
Je betaalt zelf voor de brandstof of het opladen van je auto. Ook eventuele verkeersboetes en bij schade een eventueel eigen risico, vallen buiten het vaste maandbedrag voor de private leaseauto.
In Nederland is voor alle brandstofauto's het bijtellingspercentage hetzelfde. Als u een benzine- of dieselauto gaat leasen, dan betaalt u 22 procent bijtelling.
Omdat de bijtelling het inkomen waarover je belasting moet betalen verhoogt, moet je dus meer belasting betalen. Het zou ook kunnen zijn dat je door de bijtelling in een hogere belastingschaal komt. Daardoor kan het netto bedrag van de bijtelling zelfs iets hoger zijn dan waar je eerst op had gerekend.
In principe heeft een lease auto van de zaak geen invloed op de maximale hypotheek die je kan krijgen. Dit is namelijk geen persoonlijke lening: de werkgever draagt het financiële risico van deze lease auto.
Iedereen die in het bezit is van een in Nederland geldig rijbewijs, mag rijden in uw leaseauto. U moet hier echter wel toestemming voor hebben gegeven en u blijft zelf verantwoordelijk voor het voertuig.