De missie van IKEA is "een beter dagelijks leven creëren voor zo veel mogelijk mensen". Het respect voor onze natuurlijke rijkdommen zit in ons DNA ingebakken sinds de oprichting van het bedrijf door Ingvar Kamprad in een arme landbouwstreek in Zweden, waar het leven hard was en de middelen beperkt.
Onze visie is een beter dagelijks leven mogelijk maken voor zoveel mogelijk mensen – voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken.
We brengen het merk IKEA bij miljoenen mensen thuis en bieden knap ontworpen, functionele, slijtvaste, betaalbare en duurzame interieuroplossingen voor mensen met grote dromen en een kleine portemonnee. We zijn nieuwsgierig naar de wereld om ons heen en willen een positief verschil maken in het leven van mensen.
IKEA kernwaarden
We komen van over de hele wereld met een inspirerende visie: het mogelijk maken voor mensen om duurzamer en gezonder te leven. Onze manier van werken is gebaseerd op een gevoel van samenhorigheid en enthousiasme. We werken hard maar we hebben er plezier in.
Die strategie van IKEA is, dat ze binnen een bepaalde radius rond hun winkel de goedkoopste maaltijd willen aanbieden. Op die manier zorgt IKEA ervoor dat klanten het begrip 'voordelig' automatisch associëren met 'IKEA'.
Wist je dat? IKEA is vernoemd naar de initialen van oprichter Ingvar Kamprad, Elmtaryd, de boerderij waar hij opgroeide, en Agunnaryd, het nabijgelegen dorp.
We ontwikkelen producten
In samenwerking met sociale ondernemingen over de hele wereld ontwerpen en produceren we zowel handgemaakte als industrieel vervaardigde producten. We werken ook samen met kleine boeren die grondstoffen telen.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Kernwaarden maken duidelijk waar de organisatie voor staat en wat de organisatie wil bereiken. Voorbeelden van kernwaarden zijn: klantgericht, betrouwbaar, vernieuwend of maatschappelijk betrokken. Zingeving & Identiteit; kernwaarden geven aan waarvoor de organisatie staat en wat ze wil bereiken.
Voorbeelden van kernwaarden zijn 'professioneel', 'klantvriendelijk', 'servicegericht', et cetera. In feite vormen deze termen de basis voor het überhaupt functioneren van een bedrijf of organisatie.
De grootste Ikea (55.200 vierkante meter) staat in Stockholm.
Binnen IKEA is duurzaam een heel belangrijk onderwerp. De materialen die we gebruiken om duurzame producten te produceren zijn plastic, katoen, bamboe en hout. Sinds 2015 komt al het katoen al uit duurzamere bronnen. In 2020 moet ook al het hout in onze producten 100% FSC gercertificeerd of gerecycled zijn.
Ikea, met een omzet van een kleine 28 miljard euro in 2012 en een winst van ruim drie miljard euro, is juridisch eigendom van de in Nederland ingeschreven Stichting Ingka en het Liechtensteinse Interogo.
Een visie is het beeld of de verwachting die een organisatie heeft van de toekomst. Visie komt van het Latijnse “videre” dat “zien, inzien, inzicht hebben” betekent. Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin.
IKEA is een concern van Zweedse oorsprong, met vestigingen over de hele wereld. Het bedrijf richt zich op het aanbieden van meubelen en woonartikelen die, meestal door de koper zelf, in elkaar gezet moeten worden.
1. De Billy-boekenkast is waarschijnlijk het bekendste product van IKEA. Volgens The New York Times wordt er iedere tien seconden ergens ter wereld een Billy-boekenkast verkocht.
Kernwaarden zijn de fundamentele overtuigingen die de persoonlijkheid, cultuur, visie en missie van een organisatie weerspiegelen. Deze waarden geven aan waarom en hoe je dingen doet als organisatie. Kernwaarden vertellen waar jouw organisatie voor staat, wat je belangrijk vindt en waar je in gelooft.
De visie omschrijft WAARVOOR je staat. Ze omvat dus de kernwaarden (normen & waarden) van je organisatie. Ze beschrijft ook een ambitieus gedeeld beeld van de toekomst. Ze functioneert als ethisch kompas voor de organisatie.
Je bent je kernwaarden
Ze bepalen je prioriteiten, wat je doet (en hoe je het doet), je relaties, hoe je leven zal verlopen en zelfs wie je bent. In een notendop zijn je waarden de zaken die jij het belangrijkst vindt in je leven.
Bij de waarde eerlijkheid kun je bijvoorbeeld de norm bedenken dat je niet moet liegen. Normen kunnen positief of negatief geformuleerd worden. Positief zijn dingen die je juist wel moet doen, terwijl negatief gaat over dingen die je niet mag doen.
Waarden zijn idealen en motieven die in een samenleving of groep als nastrevenswaardig worden beschouwd. Waarden zijn opvattingen over wat wenselijk is.
'Niet omdat IKEA niet innovatief was', zegt Guillaume Charny-Brunet, een van de vier oprichters van het lab. 'Het was het eerste bedrijf dat een model heeft gebouwd rond platverpakte meubelen en zo pionierde met cash-and-carry voor interieurspullen.
Sociale innovatie resulteert niet alleen in een hogere productiviteitsgroei, een betere concurrentiepositie en meer werkgelegenheid. Zij leidt er ook toe dat de aan- wezige potenties van medewerkers beter worden benut, dat mensen beter op ontwik- kelingen in de arbeidsvraag worden toegerust.
De gigant in goedkope Scandinavisch-ontworpen woninginrichting is geen gewoon bedrijf. Ikea is 's werelds grootste goede doel, het krijgt geheime belastingvoordelen en is, ondanks zijn Zweeds roots, juridisch gezien een Nederlands bedrijf.