Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,10 liter per 100 km en hij weegt 860 kg. De APK is geldig tot 18-08-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 236,92 per kwartaal.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
Nieuwe middenklasse duurst
Een kleine middenklasse komt op zo'n € 470,- per maand (€ 5.640 op jaarbasis) en de uitschieter is hier het middensegment met een maandelijks bedrag van maar liefst € 645.
De gemiddelde kosten voor de wegenbelasting liggen tussen de € 20,- en € 60,- per maand.
Volgens de fabriek verbruikt de Peugeot 107 gemiddeld 4,3 liter benzine per 100 kilometer. Dat is behoorlijk zuinig.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,10 liter per 100 km en hij weegt 860 kg. De APK is geldig tot 18-08-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 236,92 per kwartaal.
Deze dient zo rond de 100.000 tot 150.000 km vervangen te worden, een beetje afhankelijk hoe de auto is gebruikt. Check dus goed hoe deze aanvoelt en of deze al eens is vervangen.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
Toyota AYGO met 'Toyota Op Maat' vanaf € 129 per maand.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2022 bedraagt deze correctie 1,3%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.
Autorijden is niet goedkoop. Het goede nieuws is dat u zelf invloed heeft op de maandelijkse kosten voor uw auto. De gemiddelde kosten per maand liggen volgens Nibud tussen de €294 en €645.
Hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen, hangt af van onder meer het soort motorrijtuig, het gewicht van het motorrijtuig en het soort brandstof. Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor vrijstelling of een bijzonder tarief.
De gemiddelde prijs van een klein onderhoud varieert van 100 tot 1.000 euro, afhankelijk van het merk, het bouwjaar en het gebruik van het voertuig. Voor een groot onderhoud betaalt u al gauw het drievoudige. Tip: vraag altijd een offerte voor het onderhoud en vergelijk de prijzen.
Kilometervergoeding blijft 19 cent in 2022.
De goedkoopste stadsauto voor 2021 is de Citroën Ami. Deze heeft u al voor 6.900 euro op de stoep staan, of voor 20 euro per maand als u besluit te leasen. Dat is geen geld.
De goedkoopste 'echte' auto die je op dit moment in Nederland kunt kopen is de Mitsubishi Space Star. Het prijskaartje daarvan begint bij 14.990 euro. Daarmee is het nog net de enige gloednieuwe auto die je in ons land voor minder dan 15.000 euro kunt kopen…
December is volgens hem de beste maand voor goede kortingen, omdat autofabrikanten en dealers zich dan focussen op de verkoopdoelen van het jaar en ook de voorraad nog eens goed bekijken.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
De vorige Peugeot 107 Sublime is binnen de vier jaar weg gedaan met een ruim 98.500 km. Dus de verdere betrouwbaarheid is goed, maar water lekkages, waterpomp en roest(!) blijft een zeer grote aandachtspunt.
De drie auto's die u noemt zijn vrijwel identiek. Ze zijn in dezelfde fabriek gebouwd en beschikken over exact dezelfde techniek. Er zijn slechts wat uiterlijke verschillen om beter te passen bij de merken Peugeot, Citroën of Toyota. Eigenlijk is dus vooral uw smaak die bepaalt wat de beste keuze is.