Hoe dieper het profiel van uw winterbanden, des te beter de grip. Wanneer u met versleten banden de weg op gaat, ontbreekt het u aan de nodige grip in de sneeuw, sneeuwblubber en vastgereden sneeuw. Voor winterbanden adviseren wij een minimum profieldiepte van vier millimeter.
Als je nieuwe winterbanden koopt, is de bandenprofieldiepte ongeveer 9 mm. Omdat het profiel van winterbanden extra belangrijk is, adviseren wij om deze te vervangen als ze nog 4 mm profiel over hebben. Zo kun je altijd veilig op weg.
Bij winterbanden is er niet echt een minimale wettelijke profieldiepte vastgesteld maar wij adviseren om bij een minimale profieldiepte van 4 millimeter, nieuwe winterbanden te overwegen. Bij 4-seizoenenbanden moet de profieldiepte minimaal 1,6 millimeter zijn.
Winterbanden moeten wettelijk een profieldiepte hebben van ten minste 1,6 mm, maar een minimum van 4 mm wordt aangeraden. Wanneer er winterbanden zijn gemonteerd, moet de bestuurder zich aan de voorgeschreven maximumsnelheid voor deze banden houden.
Winterbanden, herkenbaar aan de M+S-codering, dienen op alle wielen gemonteerd te worden en een profiel te hebben van minstens 4 mm voor radiaalbanden en 5 mm voor diagonaalbanden.
In de meeste gevallen zal een (winter)band vanwege slijtage aan vervanging toe zijn en is veroudering dus meestal geen reden. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen en is wat ons betreft bij een leeftijd van maximaal 10 jaar het beste van een band er wel af.
Hoe veilig is een prop in je band? Met een vakkundige reparatie kun je vaak nog wel een tijdje blijven doorrijden. Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg.
Winterbanden slijten behoorlijk hard. Reken op ong. 20.000 km of maximaal 5 jaar. Na 5 jaar zijn ze echt teveel uitgedroogd en hard en moet je ook hard aan vervanging gaan denken.
Gebruik een 1 euro muntstuk bij zomerbanden, en bij winterbanden een 2 euro muntstuk, en plaats dit tussen de groeven van de band. Wanneer u er van de zijkant naar kijkt en de gouden buitenrand kunt zien is de band toe aan vervanging. Meet de banden op verschillende plekken zowel in het midden als de buitenkant.
De wettelijke eis is dat je bandenprofiel minimaal 1,6 millimeter diep is. Maar feitelijk ben je dan al een gevaar op de weg. Onder de 3 millimeter hebben je banden beduidend minder grip. Allianz Direct raadt je daarom aan om bij een profiel onder de 3 millimeter je banden te vervangen.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de 5 en 10 jaar mee, maar de daadwerkelijke levensduur is afhankelijk van een aantal factoren zoals; het rijgedrag van de bestuurder, de mate van onderhoud en de kwaliteit van de banden.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte. Bij minder dan 2,5 mm is vervanging wel aan te bevelen.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
Je mag gerust met je winterbanden naar de autokeuring gaan; da's geen probleem. Als je tenminste aan de voorwaarden voldoet… Want de afmetingen van je winterbanden moeten overeenkomen met de bandenmaten die in het gelijkvormigheidsattest van jouw wagen staan. In het zogenaamde COC-certificaat dus.
Concreet mag je dus het hele jaar door op winterbanden rijden. De enige voorwaarde waaraan je moet voldoen, is dat de snelheidsindex van de winterband identiek of hoger is dan die van de originele banden van de auto. Is de snelheidsindex lager, zijn winterbanden alleen toegestaan tussen 1 oktober en 30 april.
De ANWB adviseert iedereen die de auto in de winter dagelijks gebruikt en/of op wintersport gaat, te kiezen voor winterbanden. Winterbanden zijn in veel landen verplicht tijdens de winter of bij winterse omstandigheden. Op winterbanden wordt je remweg op een besneeuwde weg korter.
De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Mogelijk zit de schroef niet volledig door de band en is er daarom geen sprake van lekkage. Maar je kunt hem er wel uiteindelijk inrijden. Dan is ingrijpen op korte termijn wel aan te raden. Mijn advies is om toch bij gelegenheid langs een bandenspecialist te rijden en de schroef aldaar te laten verwijderen.
De gemiddelde bandenboer rekent er 10-15 euro voor, en als je het zelf eventjes doet is het letterlijk € 1,= en 5 minuten. Zo'n setje met 5 proppen en bijbehorend gereedschap/lijm is al te koop voor 5 euro, en het plaatsen van een prop stelt ook helemaal niets voor... een kind kan de was doen.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de vijf en tien jaar mee. Een band van tien jaar of ouder is echt te oud en moet zeker vervangen worden.
Voor banden bestaat geen wettelijke maximum leeftijd. Jaarlijkse controle op haarscheurtjes, beschadigingen, bulten en profieldiepte is voldoende om banden veilig te gebruiken. De praktijk leert dat na 10 jaar vaak de koordlagen van banden het begeven en er bulten ontstaan.
U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.