TikTokker Lucy Davids, die rond de 578.000 volgers heeft, vertelde dat ze tussen de 20 en 300 dollar verdient als ze een livestream doet. Aan de hand van deze bedragen weten we dat je héél wat volgers en views moet hebben op de app, wil je er een leuk zakcentje aan overhouden.
TikTok Creator Marketplace (TCM) is het officiële platform voor samenwerking tussen merken en makers op TikTok. Gebruikers die aan de criteria van het Beleid inzake virtuele items voldoen, kunnen livestreamen en geld verdienen via cadeaus.
De TikTok-battle is dus een heus verdienmodel: een waarde van een gift varieert van 1 cent tot wel 250 euro. En wekelijks worden in Nederland miljoenen gifts gestuurd. Vooral TikTok verdient er een hoop aan, want naar verluidt gaat zeker 70 procent van de donaties naar dat platform.
Het is niet duidelijk hoeveel ze per weergave betalen. Hoeveel ze in totaal betalen wordt bepaald door het bedrijf. Sommige makers melden dat ze ongeveer 2-4 cent per duizend weergaven zouden kunnen verdienen. Het betekent dat je ongeveer 20 dollar per 1 miljoen views, per video kunt verdienen.
Een roos kost 1 coin (ongeveer 1,5 cent) maar er zijn ook gifts die wel 30.000 coins (ongeveer 400 euro) kosten. Je kunt jouw idool alleen maar een gift sturen als hij of zij een live video maakt.
1. Scott Hentzepeter (@scottsreality) – 36.3 miljoen volgers.
LIVE-cadeaus is een functie waarmee, als deze actief is op je account, je kijkers op je TikTok-video's kunnen reageren om waardering voor je content te tonen. LIVE-cadeaus is een manier om diamanten te verzamelen van TikTok. Diamanten kunnen vervolgens bij TikTok worden ingewisseld voor geld.
Wat ik wel kan zeggen is dat je per 1000 views gemiddeld zo'n 1,- euro verdiend. Als je dus 1000 views per dag zou hebben, zou je 1,- euro per dag verdienen. YouTubers als EnzoKnol hebben natuurlijk veel meer views, en verdienen dus ook meer.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Wanneer kan je live gaan op TikTok? Je kunt live gaan als je minimaal 16 jaar oud bent en als je minstens 1000 volgers hebt.
Met vooral parodieën op trucs die mensen in andere filmpjes laten zien, kreeg hij in ruim twee jaar tijd bijna 144 miljoen volgers op TikTok. Afgelopen week werd Khaby Lame (22) de populairste tiktokker ter wereld.
Hoe kun je live gaan op TikTok stappenplan:
Lees dan hier hoe je TikTok kunt downloaden en installeren. Stap 2: klik op het plus tekentje die je onderaan van het scherm kunt vinden. Zie hiervoor de pijl hier onderaan. Stap 3: klik vervolgens op de 'Live' button, die je naast de optie voor opnemen ziet.
Je verdient geld met TikTok door te adverteren, affiliate links te plaatsen, samen te werken met bekende merken, succesvolle TikTok-accounts te verkopen of door TikTok-consultant, -manager of -influencer te worden.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
TikTok influencers komen in aanmerking om munten te ontvangen zodra ze de 1.000 volgers op de app hebben overschreden. De virtuele cadeaus zijn alleen te ontvangen tijdens livestreams. Er zijn verschillende emoji's die tijdens de livestreams beschikbaar zijn, elk met een ander bedrag.
Een snelle rekensom leert ons dat een video die een miljoen keer wordt bekeken, al snel 7.600 dollar kan opleveren. Dat is omgerekend zo'n 6.800 euro.
Volgens data van WebFX zijn dit de mogelijke prijzen voor influencer-marketing op YouTube: 200 dollar per video voor een YouTuber met 10.000 abonnees. 2.000 dollar per video voor een YouTuber met 100.000 abonnees. 20.000 dollar per video voor een YouTuber met 1.000.000 abonnees.
Ryan Kaji – ($ 27 miljoen)
Ryan's World is de naam van het YouTube kanaal van Ryan Kaji die wordt gerund door zijn stiefzus en ouders. Het 10-jarige mannetje heeft 31,4 miljoen abonnees. Er komt bijna elke dag een nieuwe video online.
1. Nikkie de Jager (NikkieTutorials) De meest bekende en rijkste Nederlandse Youtuber is Nikkie de Jager. Haar YouTube kanaal NikkieTutorials heeft inmiddels 13.8 miljoen abonnees en haar populairste video is maar liefst 42 miljoen keer bekeken.
Inkomsten per maand en per jaar
Als we er van uit gaan dat EnzoKnol zo'n 1500,- euro per dag verdiend, dan kunnen we ook berekenen wat hij per maand en per jaar verdiend. 1500,- euro keer 30 (dagen) is 45.000 euro per maand. Dat is 45.000 euro keer 12 (maanden), dus 540.000 per jaar.
Tijdens de livestream kunnen volgers namelijk 'gifts' geven. Dat zijn symbooltjes zoals rozen of diamanten waarvoor je een som moet betalen aan TikTok. Daarvan gaat 20 procent naar de persoon die de livestream houdt, de rest gaat naar het platform.
Hoeveel weergaves heb je nodig om geld te verdienen? Het gemiddelde YouTube-kanaal verdient ongeveer 18 dollar per 1.000 advertentieweergaven, wat neerkomt op ongeveer 3 tot 5 dollar per videoweergave, volgens de data van Influencer Marketing Hub. Je zou denken; hoe meer weergaven, hoe meer je verdient.
De 25 populairste TikTokkers wereldwijd
Ten opzichte van juni is de top vijf bijna onveranderd gebleven: alleen Khabane Lame en Addison Rae zijn van plek gewisseld. Charli d'Amelio bezet nog steeds de eerste plek, terwijl Bella Poarch en Zach King de top vijf complementeren.