Wat maakt gamen verslavend? Allereerst spelen persoonlijke factoren een rol. Een laag zelfbeeld, onvoldoende sociale vaardigheden, aandoeningen als ADHD of een depressie en je gevoeligheid voor neurotransmitters als dopamine en adrenaline spelen een rol.
Heroïne staat op nummer één in de lijst van de verslavende middelen top 10. Lichamelijke afhankelijkheid van heroïne treedt erg snel op, maar het middel is ook geestelijk erg verslavend.
Helaas kleeft er ook een aantal nadelen aan games spelen op je telefoon: Het kan leiden tot een gameverslaving, waarover dadelijk meer. Door in-app aankopen kan het spelen van telefoonspelletjes duur uitpakken. Vooral kinderen worden makkelijk verleid geld uit te geven aan bijvoorbeeld outfits of powerups.
Gameverslaafden zijn steeds ernstiger verslaafd en steeds jonger. De massively multiplayer online (role-playing) games, ook wel MMORPG genoemd, zijn het meest verslavend. Een veelvoorkomende oorzaak van een gameverslaving is het willen ontvluchten van problemen in de echte wereld.
4–8 jaar: 1 uur. 8–10 jaar: 1,5 uur. 10–12 jaar: 2 uur. Ouder dan 12 jaar: 3 uur.
Gemiddeld gaan experts uit van ongeveer maximaal 3 uur beeldschermtijd vanaf 12 jaar. Dat is inclusief telefoon, tv en andere schermen. Elke dag 4 tot 5 uur gamen per dag wordt als 'niet normaal' gezien. Er bestaat dan een kans dat je een gameverslaving hebt.
Waarom is Candy Crush zo verslavend? Candy Crush heeft álles in zich om een verslaving te stimuleren. Het spelletje maakt gebruik van felle kleuren, hypnotiserende muziek en leuke geluidseffecten. Al spelende kan je je afsluiten van de wereld om je heen.
Een gamestoornis of 'gameverslaving'
Iemand met een gamestoornis: heeft weinig controle over de hoe veel en vaak hij/zij gamet; kiest gamen boven (bijna) elke andere activiteit; blijft gamen of gaat steeds meer gamen.
Denk ook eens aan activiteiten als koken, iets bakken, helpen in de tuin of eventueel andere klusjes – wellicht om wat zakgeld bij te verdienen. Je kunt samen op zoek naar een hobby (sport, muziek, clubje). Veel clubs hebben inloopdagen of proeflessen zodat je kind ermee kan kennismaken.
In een periode van een tot 3 weken nemen de verschijnselen geleidelijk aan af (1). De ergste klachten zijn vaak na een week wel over, maar gevoel van onrust en slecht slapen kunnen wel langer aanhouden. In de op ontwenning gerichte hulpverlening worden de onthoudingsverschijnselen opgevangen met methadon.
Heroïne en crack blijken samen met alcohol en tabak relatief het meest schadelijk te zijn. Paddo's, LSD en khat scoren relatief laag op deze lijst.
Opvallend: alcohol scoort overall het slechtst (nog erger dan heroïne!), tabak en cocaïne zijn (persoonlijk en maatschappelijk) ongeveer even schadelijk, xtc, lsd en paddo's behoren tot de minst schadelijke substanties (wat niet wil zeggen dat ze ongevaarlijk zijn).
Volgens een studie van DFC Intelligence zijn er wereldwijd bijna 3,1 miljard mensen die wel eens gamen.
De belangrijkste gameverslaving symptomen en symptomen van teveel gamen zijn: obsessieve gedachten (aan niets anders kunnen denken dan aan gamen) heel veel tijd besteden aan 1 specifieke game. ontwenningsverschijnselen als je niet kunt gamen.
Anderhalf procent van de jongeren tussen de 13 en 16 jaar is aan te merken als 'gameverslaafd'. Dat komt neer op ongeveer 12.000 jongeren. Het gaat om meer jongens dan meisjes en dit percentage stijgt ieder jaar (Van Rooij et al., 2011).
Gamen kan zorgen voor gedragsproblemen, een minder sociaal leven, een slechte slaapkwaliteit of in het ergste geval tot gameverslaving. Maar, dat geldt alleen als er meer dan 8 á 9 uur per week wordt gegamed. Wat problematisch gamegedrag is, verschilt bovendien per kind en hangt af van meerdere factoren.
Bij regelmatig te veel gamen kunnen de gevolgen ernstig zijn. Je verwaarloost jezelf, waardoor je lichamelijke en geestelijke gezondheid achteruit kunnen gaan. Zo kun je ziek worden van te veel gamen doordat je te weinig beweegt, slecht slaapt en ongezond eet.
Een kind dat gameverslaafd is wordt snel overstuur als je zegt dat het moet stoppen en iets anders moet gaan doen. Je kind liegt over het gamen Een ander signaal is dat het kind gaat liegen over het gamegedrag. Hij kan zeggen dat hij niet heeft gegamed, terwijl dat wel zo is. Dan kan er sprake zijn van een verslaving.
Een kort en simpel spelletje op je telefoon doet je gezondheid al goed. De East Carolina University ontdekte dat een half uurtje een spel als Candy Crush of Jewel Curse spelen depressieve klachten en angst verlicht.
Candy Crush blijft populair
Van deze groep spelen 9,2 miljoen mensen drie uur of meer per dag. Circa 432.000 spelers zijn zes uur of langer per dag bezig met het koppelen en verbinden van snoepjes. De meest intensieve gebruikers zijn vrouwen, ouder dan 35 jaar.
Het heeft hem drie jaar van zijn leven gekost, maar de 23-jarige Belg Romuald heeft het populaire spelletje Candy Crush uitgespeeld. Romuald heeft ruim 2.000 levels doorgewerkt. ,,Ik speelde soms wel tien uur per dag'', vertelt hij aan de Belgische RTL.
Gamen komt onder jongens veel vaker voor. Ook besteden ze er meer tijd aan. Onder de 12 tot en met 16-jarigen komt dagelijks gamen bij bijna 43 procent van de jongens en 11 procent van de meisjes voor. In het basisonderwijs gaat het om respectievelijk bijna 50 procent en 20 procent.
6-8 jaar: maximaal 1 uur per dag, hoogstens 30 minuten per keer; 8 tot 10 jaar: maximaal 1,5 uur per dag; 10 tot 12 jaar: maximaal 2 uur per dag; vanaf 12 jaar: maximaal 3 uur per dag beeldschermtijd.
Het is belangrijk om je als ouder eerst af te vragen of het nodig is om je kind minder te laten gamen. Het is vrij normaal als je kind gemiddeld op een doordeweekse dag 1 tot 1½ uur per dag gamet, zeker bij kinderen in de leeftijd tussen de 10 en 13/14 jaar.