De Fiat 500 veroverde in april de eerste plek op de bestsellerlijst van elektrische auto's. Met 5.524 nieuwe registraties eindigde de Italiaanse stadsauto voor de Peugeot e-208, waarvan 3.370 exemplaren de showroom uitreden.
Top 10 bestverkochte elektrische auto's februari 2022
De Kia e-Niro blijft onverslaanbaar. Deze maand staat de populaire Kia weer op nummer 1 als bestverkochte EV. De populaire Skoda ENYAQ iV staat op nummer 2.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Audi e-tron
De beste elektrische auto van 2021 in het topsegment is de Audi e-tron. Stijlvol, krachtig en pure Audi-kwaliteit. De e-tron heeft een uitstekende actieradius tot 401 kilometer en maar liefst 1.800 kilo trekgewicht. En met een razendsnelle acceleratie voelt de e-tron als rijden met een sportauto.
De best verkochte auto van 2021 wereldwijd was een SUV. Het was namelijk de Toyota RAV4. En daarmee is het voor het eerst dat er een 'terreinwagen' als bestverkochte auto uit de bus komt. In totaal gingen er volgens de onderzoekers van Motor1 maar liefst 1.132.000 van over de toonbank.
De meest verkochte auto's
Met stip op nummer één staat de Kia Niro. Het is niet voor niets de best verkochte auto van 2021. Zijn populariteit is te danken aan het brede aanbod qua motorisering. De Kia Niro is verkrijgbaar als plug-in hybride, hybride zonder stekker en als volledig elektrische auto.
We kennen maar heel weinig auto's die met zoveel zorg gebouwd zijn als de Toyota Century. Mercedes heeft er nooit doekjes om gewonden: de S-klasse is de beste auto ter wereld.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Hoeveel een elektrische auto na een aantal jaar nog waard is, hangt af van het gebruik en model. Maar een goede vuistregel is dat de auto na vier jaar nog ongeveer 40 tot 55% van de nieuwprijs waard is. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
“De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto's trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen.
Een volledig elektrische auto die lekker ver kan rijden én voor een betaalbare prijs! De koploper is: de Hyundai Kona Electric 64 kWh. Uitgaande van de vanaf-prijs en de praktijk actieradius die de auto gemiddeld haalt betaal je zo'n €96,- per kilometer actieradius die de auto heeft.
Dacia Spring, vanafprijs: 20.850 euro
De Dacia Spring staat te boek als de goedkoopste elektrische auto die momenteel al op de markt is. De eerdergenoemde auto's in dit rijtje zijn weliswaar goedkoper, maar de Nederlandse wet schaart ze onder de categorie brommobielen. De Dacia Spring is met recht een auto te noemen.
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Toyota blijft koning van toekomstbestendigheid
Een inkoppertje in het rijtje van auto's die het langste meegaan: het Japanse Toyota. Zo blijkt uit een uitgebreid Amerikaans onderzoek.