De meest verkochte camper van Nederland is – net als vorig jaar – de Weinsberg CaraCompact Edition Pepper, overigens ook een camper uit de Knaus-stallen, want Weinsberg is het tweede campermerk van Knaus.
Een van de populairste opties voor een camper voor 2 personen is een buscamper. In tegenstelling tot de traditionele opbouw camper wordt bij deze het interieur in een bestaande bestelbus ingebouwd. De buscamper is dus veel compacter, maar heeft ook alle voorzieningen zoals de mobilhome.
AmorA Campers brengt een nieuwe buscamper op de markt die speciaal is gebouwd voor lange mensen. Camperbouwer AmorA heeft in de loop van de jaren opgemerkt dat lange personen problemen ondervinden in de camper. Zij hebben behoefte aan een bed met fatsoenlijke lengte en meer ruimte in de camper.
De prijs van een camper is van enorm veel factoren afhankelijk; nieuw of tweedehands, bouwjaar, merk, comfort, kilometerstand… gemiddeld genomen kun je stellen dat een camper tussen de 15.000 en 150.000 euro kost.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
Wanneer je kijkt naar caravans hebben de meeste modellen een stahoogte van 195 cm. Bij buscampers is het niet veel beter. Je moet al naar een verhoogd dak toe of uitwijken naar een knots van een camper om een stahoogte van boven 200 cm te krijgen.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
Goedkopere nieuwe en jonge campers uit Duitsland
Het is namelijk geen geheim dat de prijzen voor nieuwe en jonge campers in Duitsland een stuk lager liggen dan de prijzen in Nederland. Vooral een nieuwe camper en jonge campers met lage kilometerstanden zijn in Duitsland aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.
Hobby – Duitsland (Erwin Hymer Group) Het Duitse campermerk Hobby heeft campers met een uniek design en een ongekend aanbod accessoires. De campers zijn van hoge kwaliteit, hebben veel opbergruimte, een fijne sfeer en er zit veel extra's inbegrepen binnen de prijs. Echt all inclusive!
De Sunlight Cliff 540 is een van de goedkoopste nieuwe buscampers op de markt. De Fiat Ducato is vrij karig uitgerust, maar wel meteen goed bruikbaar als camper. De prijs van een standaardbuscamper kan met opties snel oplopen tot wel €100.000.
Je bent verplicht om een gevarendriehoek en veiligheidshesjes in de camper te hebben en de veiligheidshesje moeten binnen handbereik zijn. Wanneer de camper langs de weg staat door pech of een ongeluk is de bestuurder verplicht om een veiligheidshesje te dragen.
Een camper met Frans bed heeft een tweepersoonsbed, met een ronde of schuine hoek die in de lengte richting tegen één van de twee zijwanden is gebouwd. Aan de andere kant van het bed staat de douche-/toiletruimte. Hierdoor heeft de camper meer leefruimte of is hij een stuk compacter.
Voor- en nadelen: het Franse bed
Aan de overkant is vaak een open wasruimte, gevolgd door een gesloten sanitaircompartiment met douchecabine en toilet. De kamerbrede combinatie neemt veel ruimte in beslag, maar biedt door het smalle voeteneinde gemakkelijke toegang tot de bedbox met voldoende opbergruimte.
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.
Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
Meestal mag je een camper of caravan drie dagen op de openbare weg parkeren. Let op: in de APV staat 'parkeren' omschreven als 'te plaatsen of te hebben'. Dit wordt zo omschreven omdat veel eigenaren gebruik probeerden te maken van eventuele mazen in de wet.
Deze kosten lopen erg uiteen; zo kun je in de Randstad denken aan zo'n € 250 per maand, terwijl je je camper op het platteland al voor € 350 per jaar kwijt kunt. Informeer altijd naar de voorwaarden en beveiliging.