Oonk op 14 juli 2020. Op de website staat staat dat de maximum snelheid in Frankrijk 130 km/h is. Voor een beginnend bestuurder is dit echter 110 km/h.
Een opfrissing van de snelheidsbeperking in Frankrijk is dus aan de orde want flitsverklikkers zijn er ten strengste verboden. Op autosnelwegen mag je bij normale weersomstandigheden maximum 130 km/u rijden in Frankrijk.Bij neerslag is de maximumsnelheid beperkt tot 110 km/u.
Op snelwegen mag je de 130 km/uur aantikken, maar ook hier geldt een beperking bij slecht weer. Als het regent, mag je niet harder rijden dan 110 km/uur.
- Maximumsnelheid
Op de tol- en snelwegen is de maximumsnelheid 130 km/u, op andere snelwegen meestal 110 km/u.
In Frankrijk wordt er bekeurd bij een snelheidsoverschrijding vanaf 1 km/u. Dit is echter na correctie. De correctie is 5 km/u bij een maximum snelheid tot 100 km/u en 5% van de gemeten snelheid bij een maximum snelheid boven 100 km/u.
Voor inlichtingen over deze verkeersboetes: www.antai.fr. In alle gevallen staat een postadres vermeld op het door u ontvangen kennisgeving van overtreding. U kunt de verkeersboetes van ANTAI via internet betalen: www.amendes.gouv.fr.
Bij een snelheidsovertreding van 1 tot 20 km per uur is de boete bij betaling binnen 46 dagen €45. Dit is een verlaagde boete. Betaal je binnen de periodevan 47 tot 76 dagen, dan is de boete voor deze overtreding €68, de officiële sanctie. Als je niet betaalt dan wordt de boete verhoogd naar €180.
Waar verder in Frankrijk heb ik een milieuvignet nodig? Het milieuvignet is verplicht in alle zogenoemde permanente lage-emissiezones (Zones à Faibles Émissions). In Parijs is het vignet verplicht in het gehele gebied binnen de A86 (ma t/m vrij van 8.00 tot 20.00 uur, feestdagen uitgezonderd).
Wegen met een maximumsnelheid tot 50 km/h:
Snelheidsovertreding van maximaal 20 km/h en betaling binnen 46 dagen: €90,-. Snelheidsovertreding van maximaal 20 km/h en betaling binnen 47-76 dagen: €135,-. Snelheidsovertreding van maximaal 20 km/h en geen betaling: €375,-.
Maximumsnelheid: 130 kilometer per uur
Tussen 19.00 - 06.00 uur is de maximumsnelheid op de meeste autowegen óf 130 óf 120 kilometer per uur. Dit staat aangegeven op de borden naast de snelweg.
Op de Franse snelweg kun je matrixborden met een witte ruit tegenkomen. Deze ruit geeft aan dat de onderliggende rijstrook gereserveerd is voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten, voor auto's met het groene Crit'Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto's) en voor taxi's.
Rondom Parijs is er op de vrijdagen een piek van 15.00 tot 22.00 uur. Voor zowel de Rhônevallei als West-Frankijk, in de Alpen en Zuid Frankrijk is er op de zaterdagen een piek van van 9.00 tot 14.00 uur. Rond de grote steden en in de Rhônevallei is er van 16.00 tot 20.00 uur een piek op zondagen.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
De boetes in Frankrijk kunnen hoog oplopen. In Frankrijk mag u binnen de bebouwde kom maximaal 50 km/u, een boete voor 10 km/u te hard rijden is ongeveer € 90. Buiten de bebouwde kom mag u 80 km/u en op de snelweg is de maximale snelheid 130 km/u, tenzij het regent. Dan mag u maximaal 110 km/u rijden.
Net als de guillotine, verdwijnt ook de trajectcontrole uit Frankrijk.
In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.
Hiernaast kan jouw voertuig voor minimaal 6 maanden in beslag worden genomen en kan jouw rijbewijs worden ingenomen. Rij je 30 km per uur of meer te hard, dan kan jouw rijbewijs voor maximaal 3 jaar worden ingetrokken en/of krijg je een rijverbod voor bepaalde voertuigen.
Je riskeert een boete van €68 als je een verplichte milieuzone in Frankrijk zonder vignet binnenrijdt of er parkeert. Op dagen van extreme vervuiling zijn er soms ook politieblokkades rond de grote steden, waarbij alleen de schoonste auto's (hoogste categorieën) mogen doorrijden.
Veiligheidsvesten: verplicht
Precies daarom zijn in Frankrijk reflecterende veiligheidsvestjes verplicht in 2023. Niet alleen de bestuurder zelf moet verplicht een veiligheidsvestje dragen bij autopech, maar ook alle inzittenden. De boete voor het niet bezitten of gebruiken van veiligheidsvesten is minstens 135 euro.
Hier is een digitale rekening bijgevoegd waar je sticker op afgebeeld staat. Je kunt dit document uitprinten en achter je voorruit leggen. De Franse politie kan vervolgens de code inscannen en je aanvraag controleren, zelfs zonder sticker op je voorruit. Zo voorkom je een boete.
Frankrijk nu het goedkoopst
Op dit moment is dat Frankrijk. Tenminste, dat blijkt uit onze steekproef van de brandstofprijzen bij doorgaans dure tankstations direct aan de snelweg en van goedkopere stations vlakbij de snelweg in Nederland, Duitsland, Frankrijk, België en Luxemburg.
De kosten van snelheidsboetes in Duitsland voor 2022 verdubbelen voor alle boetes tot de 20 km/u. Een overtreding van 30 km/u kost nu geen 100, maar 180 euro binnen de bebouwde kom. Daarbuiten stijgt het van 80 naar 150. In vergelijking met Nederland zijn de snelheidsboetes in Duitsland nog altijd niet extreem hoog.
Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.