In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Als je uitgaat van de aankoop van een nieuwe auto, exclusief inruil, dan liggen de maximale kortingen meestal rond de 8%. Doorgaans is dit net iets boven de inkoopprijs zodat de dealer ook nog een klein stukje marge (winst) aan overhoudt.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
De nettowinst voor de gemiddelde autodealer in Nederland bedroeg over het hele afgelopen kalenderjaar 0,58 procent, zo blijkt uit de periodieke BOVAG Branche Barometer. Over 2018 bedroeg het rendement 0,65 procent.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Een ervaren autoverkoper heeft een salaris van 3.000 euro per maand. Dit kan nog flink oplopen met bonussen en eindejaarsuitkeringen.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Toch is onderhandelen bij het kopen van een auto heel normaal. En minder moeilijk dan je wellicht zou denken. Kennis over wat je koopt, over wat je eventueel inruilt, durf en je eigen standvastigheid zijn dingen die je absoluut zullen helpen tijdens het onderhandelen.
Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's. Zo kun je voorstellen om de prijs van de occasion te laten zoals hij is, mits er bijvoorbeeld (aantoonbaar!) een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd. Zijn de banden versleten dan kun je ook om een nieuwe set banden vragen.
Gemiddeld mag u rekenen op 8 à 15 procent korting op de catalogusprijs. Sommige premiummerken geven minder, maar bij de volumespelers kan het zelfs meer zijn. Uiteraard krijgt u meer korting op een model dat het einde van zijn carrière nadert, dan op een auto die nog maar net op de markt is verschenen.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
De top 10 best verdienende automerken van 2020
Met stipt op 1 staat Toyota Group met een jaaromzet van ruim 239 miljard euro. Het bedrijf is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en haalt haar omzet met name uit modellen van Lexus en Toyota.
De Consumentenbond rekende uit dat een nieuw aangeschafte stadsauto die drie jaar meegaat zo'n 445 euro per maand kost. Een tweedehandse auto die drie jaar meegaat, komt gemiddeld uit op zo'n 380 euro per maand. Maar deze kosten kunnen verschillen.
Voor particulieren maakt het niet uit of je een marge- of btw-auto koopt. Particulieren kunnen immers alleen btw terugvorderen onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld bij de export van het goed. De prijs is voor hen dan ook altijd inclusief btw, dit wordt verplicht gesteld in het Burgerlijk Wetboek, artikel 193e.
En welk automerk is dan het meest betrouwbaar? In 2020 was dat nog Lexus, maar in 2021 gaat deze titel naar Mitsubishi. De SUV's Outlander (vanaf 2012) en ASX scoren allebei uitzonderlijk hoog. De Consumentenbond adviseert daarom het volgende: “Wil je een betrouwbare auto, kies er dan een uit Japan of Zuid-Korea.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Naarmate de grootte en de luxe van een auto toeneemt, kan de waardedaling zelfs oplopen tot 75%. Met andere woorden: een auto die nieuw €40.000 kost verliest in vier jaar tijd minimaal €20.000 aan waarde. Met het kopen van een oudere tweedehandsauto kun je jezelf dus alvast een hoop geld besparen.
Een nieuwe auto voldoet aan hogere eisen en is zuiniger dan vergelijkbare exemplaren die enkele jaren ouder zijn. Hierdoor zul je minder brandstof verbruiken. Ook op het milieuvlak is de auto schoner. Minder CO2 uitstoot dus.
Iedere autoverkoper die zijn vak goed verstaat zal veel deals sluiten. Hierdoor krijgt deze veel provisies en bonussen door alle targets te halen. Zo kan een ervaren autoverkoper wel €3500,- in de maand verdienen.
Gemiddelde jaarlijks-salaris voor Verkoper (m/v) bij BMW Group in Nederland is ongeveer € 50.000, wat 10% boven het nationale gemiddelde ligt. Salaris-informatie komt van 3 gegevens rechtstreeks verzameld van medewerkers, gebruikers en vacatures op Indeed gedurende de laatste 36 maanden.
Het aanvangssalaris van een Directeuren van grote ondernemingen bedraag meestal tussen de € 3.054 en € 4.786 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.773 en € 5.969 per maand bij een werkweek van 38 uur.